Mai puţin grav decât se estima: doar trei companii auto din Top 10 au avut pierderi
Cifra de afaceri a celor mai mari zece companii din industria
auto de pe piaţa locală, fără a lua în calcul şi producătorii de
componente, a înregistrat anul trecut o scădere de aproape 36%,
potrivit unor calcule realizate de ZF pe baza rezultatelor de la
Registrul Comerţului.
Automobile Dacia, cel mai mare constructor de pe piaţa locală, a
fost singura companie care a înregistrat o creştere a cifrei de
afaceri de 2,5% în euro, la peste 2,1 miliarde de euro.
În medie, importatorii, a căror piaţă s-a micşorat cu 55% anul
trecut, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi
Importatorilor de Automobile (APIA), au pierdut între 39 şi 77% din
volumul de business.
Pe de altă parte, contrar estimărilor jucătorilor din piaţă, doar
doi importatori au înregistrat anul trecut pierderi. Cea mai mare a
fost înregistrată de Mercedes-Benz România, de aproximativ 20 mil.
euro, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, fiind cel de-al
doilea an consecutiv în care importatorul înregistrează pierderi.
La finele anului trecut Ion Ţiriac s-a retras din acţionariatul
importatorului, prin vânzarea celor 49% din acţiuni către Daimler
AG. Cel de-al doilea importator care a înregistrat pierderi anul
trecut a fost AutoItalia Impex, cu un rezultat negativ de 1,7 mil.
euro.
Porsche România, importatorul mărcilor grupului VW pe piaţa locală,
s-a menţinut pe poziţia de cea mai profitabilă companie din
segmentul său, cu un profit brut de aproximativ 45 mil. euro, dar
care s-a diminuat cu aproape 50% faţă de 2008.
Potrivit estimărilor Porsche România, la nivelul întregii pieţe,
anul trecut aproape 10% din cei 400 de dealeri şi-au închis
businessul pe fondul scăderilor.
Deşi marii importatori auto au rămas pe profit în cel mai greu an
pentru industria auto, aproape 1.000 de angajaţi, cei mai mulţi din
vânzări, au ieşit din aceste businessuri, acestea fiind primele
date oficiale legate de plecările din auto, în condiţiile în care
în 2009 subiectul a fost unul tabu pentru importatori.