Mai puţin grav decât se estima: doar trei companii auto din Top 10 au avut pierderi

Autor: Bogdan Alecu 15.07.2010

Cifra de afaceri a celor mai mari zece companii din industria auto de pe piaţa locală, fără a lua în calcul şi producătorii de componente, a înregistrat anul trecut o scădere de aproape 36%, potrivit unor calcule realizate de ZF pe baza rezultatelor de la Registrul Comerţului.
Automobile Dacia, cel mai mare constructor de pe piaţa locală, a fost singura companie care a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 2,5% în euro, la peste 2,1 miliarde de euro.
În medie, importatorii, a căror piaţă s-a micşorat cu 55% anul trecut, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), au pierdut între 39 şi 77% din volumul de business.
Pe de altă parte, contrar estimărilor jucătorilor din piaţă, doar doi importatori au înregistrat anul trecut pierderi. Cea mai mare a fost înregistrată de Mercedes-Benz România, de aproximativ 20 mil. euro, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, fiind cel de-al doilea an consecutiv în care importatorul înregistrează pierderi. La finele anului trecut Ion Ţiriac s-a retras din acţionariatul importatorului, prin vânzarea celor 49% din acţiuni către Daimler AG. Cel de-al doilea importator care a înregistrat pierderi anul trecut a fost AutoItalia Impex, cu un rezultat negativ de 1,7 mil. euro.
Porsche România, importatorul mărcilor grupului VW pe piaţa locală, s-a menţinut pe poziţia de cea mai profitabilă companie din segmentul său, cu un profit brut de aproximativ 45 mil. euro, dar care s-a diminuat cu aproape 50% faţă de 2008.
Potrivit estimărilor Porsche România, la nivelul întregii pieţe, anul trecut aproape 10% din cei 400 de dealeri şi-au închis businessul pe fondul scăderilor.
Deşi marii importatori auto au rămas pe profit în cel mai greu an pentru industria auto, aproape 1.000 de angajaţi, cei mai mulţi din vânzări, au ieşit din aceste businessuri, acestea fiind primele date oficiale legate de plecările din auto, în condiţiile în care în 2009 subiectul a fost unul tabu pentru importatori.