Naspers face achiziţii în Rusia

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 15.07.2010

Grupul media sud-african Naspers, care a cumpărat la finalul anului 2009 site-ul local de anunţuri Autovit.ro, a preluat în cadrul unei tranzacţii de 388 mil. $ un pachet de 29% din acţiunile Digital Sky Technologies (DST), cel mai mare jucător pe segmentul comerţului electronic şi al reţelelor sociale din Rusia, scrie Wall Street Journal.
Acordul oferă Naspers un pachet de 29% din acţiunile DST, companie care şi-a folosit banii pentru a investi în mai multe companii americane. Anul trecut DST a plătit 200 mil. $ pentru 3,5 din Facebook, a preluat serviciul de mesagerie ICQ de la AOL şi a investit şi în producătorul de jocuri Zynga.
Pe lângă infuzia de cash, DST a primit şi pachetul de 39% din acţiunile deţinute de Naspers la Mail.ru, un site care oferă servicii de e-mail, networking şi jocuri. Mail.ru, un joint venture între DST şi Naspers, atrage lunar 50 de milioane de vizitatori unici.
Naspers, un conglomerat media cu afaceri de 1,4 miliarde de dolari anul trecut, şi-a stabilit ca prioritate extinderea pe cele mai mari pieţe emergente. Compania deţine deja 35% din Tencent, o afacere online din China, dar şi active pe pieţe precum India, Brazilia, Thailanda şi Europa de Est.
Naspers nu este singura companie străină care a investit în DST. Şi chinezii de la Tencent au preluat 10% din companie pentru 300 de milioane de dolari, stabilind astfel valoarea Digital Sky Technologies la trei miliarde de dolari. Companiile internaţionale s-au înghesuit să cumpere acţiuni DST înainte de o foarte probabilă listare pe bursă a companiei online.
Pe lângă Mail.ru, cea mai mare platformă de comunicare din Rusia, DST controlează şi Vkontakte, cea mai mare reţea socială.
DST, printre ai cărei acţionari se numără miliardarul rus Alisher Usmanov, a angajat recent mai mulţi bancheri de la Goldman Sachs, iar analiştii se aşteaptă ca gigantul online să anunţe noi achiziţii.
Naspers, o companie care şi-a început activitatea ca editor al unor ziare, a intrat ulterior pe piaţa de servicii TV cu plată, la mijlocul anilor '80. Compania a început să cumpere afaceri online la începutul anilor '90. Conglomeratul media ţinteşte acum extinderea în Brazilia.

Naspers a cumpărat anul trecut prin divizia europeană MIH Allegro BV compania românească Visual Soft, care administrează site-ul Autovit.ro, pentru suma de 4,7 milioane de euro. Aceasta a fost una dintre cele mai mari tranzacţii din mediul online local. Grupul are în plan să-şi majoreze numărul de anunţuri auto de pe site, de la peste 20.000 în martie 2010 la peste 30.000 anul viitor, inclusiv prin deschiderea unor birouri de vânzări în teritoriu.