Retailerul ProGsm: Am ajuns să câştigăm mai bine din vânzarea de cartele prepay
Criza a lovit din plin reţelele mici de retail GSM, care au fost nevoite să îşi asume o parte din pierderile generate de clienţii care nu şi-au mai plătit facturile la abonamentele de telefonie mobilă, spune Mihai Cepeha, CEO al retailerului ProGsm.
Creşterea abruptă a numărului de facturi neplătite pentru
abonamentele de telefonie mobilă, combinată cu o scădere a
numărului de contracte noi şi a achiziţilor de mobile şi accesorii,
a lovit anul trecut puternic reţelele mici de retail GSM, care au
fost nevoite să-şi restructureze drastic activitatea pentru a nu
ieşi de pe piaţă.
"Din martie 2009 targetul de vânzări a fost ratat în fiecare lună,
abia în mai 2010 am reuşit să ne încadrăm în obiectivele propuse",
rezumă Mihai Cepeha, directorul unei mici reţele de magazine din
Moldova, problemele cu care s-a confruntat pe fondul recesiunii.
Compania şi-a redus anul trecut la jumătate nivelul încasărilor, a
trecut de la profit pe pierderi şi a renunţat la 10 din 24 de
magazine.
Care a fost motivul acestei restructurări drastice? Şeful ProGsm,
companie înfiinţată în 2001 care a renunţat în 2006 la
parteneriatul cu Vodafone pentru Cosmote, spune că o mare parte
dintre probleme au fost cauzate de numărul mare de clienţi care nu
şi-au mai plătit facturile.
"Volumul pierderilor a fost mare în special din cauza neplăţii
facturilor de către clienţi pentru abonamente. Pierderile sunt de
patru ori mai mari decât câştigurile realizate la un abonament în
cazul neplăţii facturii de către un client şi pentru că am avut şi
luni cu peste 30% rată de dezactivare, automat această linie de
business a devenit generatoare de pierderi nete." Anul trecut
companiile de telefonie mobilă au fost lovite puternic de
recesiune, încasările operatorilor scăzând cu 400 mil. euro, de la
2,8 mld. euro în 2008 la 2,4 mld. euro în 2009.
Reţelele mici de retail primesc un comision de la operatorii de
telefonie mobilă pentru clienţii care încheie abonamente, însă dacă
utilizatorii nu-şi mai plătesc facturile, atunci profitul devine
pierdere, explică şeful ProGsm.
"Operatorul practic nu pierde în momentul când un client aflat în
perioada minimă contractuală nu îşi plăteşte factura pentru că
transferă către dealer toată pierderea. Toată subvenţia pentru
telefonul mobil plus comisionul dealerului se retrag din
remuneraţie. Ceea ce încearcă operatorul de obicei să recupereze
este doar factura neachitată de client. (…) Din păcate dealerul
suportă aproape toată pierderea şi de aceea noi trebuie să ne
recuperăm pierderea de la client, prin firme de recuperare".
Pe lângă produsele şi serviciile Cosmote, compania vinde şi cartele
prepay de la Orange şi Vodafone - business care a crescut pe fondul
crizei. "Vânzările de cartele au devenit din păcate cea mai
importantă sursă de venit, pentru că în acest domeniu nu există
risc de neplată. Retailerul speră însă ca după restructurarea
activităţii şi implementarea unui nou concept de magazin să-şi
atingă ţintele de vânzări. Compania ProGsm este deţinută integral
de Viorica Candidatu.
Cei mai mari retaileri GSM de pe piaţă sunt Germanos, Fonomat şi
Euro-GSM.