Eureko: 25% din clienţii pe pilonul III plătesc cu întârziere

Autor: Angela Placinta 20.07.2010

Fondurile de pensii facultative sunt afectate puternic de recesiune: companiile nu le mai oferă pensii angajaţilor, iar o parte din clienţii individuali au mari dificultăţi la plata contribuţiilor.



Circa 25% din clienţii persoane fizice ai fondului de pensii facultative Eureko Confort întârzie cu plata contribuţiilor, unii chiar şi trei luni, din cauza înrăutăţirii situaţiei economice, a declarat Besim Jawad, directorul general al Eureko Pensii.

"Portofoliul nostru este format în cea mai mare parte din clienţi de retail, deoarece am început să vindem anul trecut, când piaţa corporate era deja în declin. Clienţii corporate sunt stabili, dar pe retail circa 20-30% din clienţi au întrârzieri la plată", afirmă Jawad.

Fondul Eureko Confort avea la sfârşitul lunii iunie peste 3.100 de participanţi, în timp ce la nivelul întregii pieţe de pensii facultative (pilonul III) erau circa 202.000 de participanţi. În cazul în care un client nu îşi mai poate plăti contribuţiile lunare, banii lui rămân în fond, el neavând acces la sumele acumulate până la pensionare. Clientul poate relua economisirea atunci când situaţia sa financiară se îmbunătăţeşte.

Primele fonduri de pensii facultative au fost lansate în vara lui 2007, iar în prezent piaţa numără 13 fonduri. Iniţial, aceste pensii au fost gândite ca un produs pentru companii, care să le ofere pensii facultative angajaţilor ca beneficiu extrasalarial. De altfel, până la debutul crizei acest sistem chiar funcţiona.

"Acum piaţa corporate nu se mişcă deloc. Multinaţionalele care intenţionează să le ofere acest beneficiu angajaţilor sunt în expectativă deoarece traversează o perioadă dificilă. Partea bună este că, deşi unii clienţi întârzie mult cu plata, valoarea contribuţiei a rămas stabilă, în medie de 50-55 de lei pe lună", explică Jawad. Nivelul contribuţiei lunare este limitat la 15% din venitul salarial. Vânzările de pensii facultative către companii nu sunt stimulate fiscal: chiar dacă sunt deductibile de la impozitul de profit, aceste sume sunt tratate ca o cheltuială salarială şi sunt purtătoare de contribuţii de asigurări sociale, de sănătate şi de şomaj.

"Pentru a stimula pilonul III trebuie să îl excluzi de la plata taxelor sociale. În acest moment pentru angajator nu este nicio diferenţă între o majorare salarială şi oferirea unei pensii facultative."

În condiţiile în care o parte semnificativă din clienţii persoane fizice renunţă la plata contribuţiilor, iar companiile nu mai oferă pensii facultative angajaţilor, Jawad afirmă că, cel mai probabil, strategia companiei pe acest segment va fi regândită. "Vom proceda la fel ca la produsele de asigurare de viaţă, adică vom încerca să atragem clienţi cu venituri peste medie, unde posibilitatea renunţării la plata contribuţiilor să fie redusă."

Noul şef: Radu Brăgărea de la Alico

La sfârşitul acestei luni Besim Jawad se va retrage din funcţia de CEO al Eureko Pensii, urmând să fie înlocuit de Radu Brăgărea, care a ocupat poziţia de director de operaţiuni în cadrul Alico Asigurări.

Jawad face parte din echipa care a construit Eureko Pensii (fosta Interamerican Pensii) în 2006, ca manager de proiect, iar în anul următor a fost numit CEO al noii companii.

De la lansare şi până în prezent olandezii de la Eureko au investit 36,7 mil. euro în compania de pensii. Pe lângă fondul de pensii facultative, Eureko administrează şi un fond de pensii obligatorii (pilonul II), care avea 357.000 de clienţi la sfârşitul lunii trecute.