1,9 mil. euro de la UE pentru un depozit frigorific

Autor: Adriana Rosoga 19.07.2010

Trei ani de muncă şi teancuri de dosare de sute de pagini depuse la autorităţi este pe scurt traseul pe care o companie l-a parcurs pentru a obţine o finanţare europeană de 1,9 mil. euro necesară pentru construcţia unui depozit frigorific în care primii zece clienţii ţin carne, mezeluri, peşte sau îngheţată.

Drumul companiei Group Millenium 2000, firmă cu acţionari turci, care deţine hotelul Duke de trei stele din Capitală, pentru a obţine bani de la UE a început în urmă cu mai mult de trei ani, când compania a achiziţionat un teren cu o suprafaţă de 30.000 de metri pătraţi în localitatea Popeşti-Leordeni pentru care a plătit 2 mil. euro.

"După deschiderea hotelului în 2002, acţionarii companiei au început investiţii şi în domeniul imobiliar. Astfel, în 2007 a fost achiziţionat, printre alte parcele, şi terenul din Popeşti-Leordeni în ideea de a dezvolta pe el un proiect", spune Mona Petre, managing director al companiei Group Millenium 2000 (care cuprinde hotelul Duke, depozitul frigorific Duke Logistics, precum şi investiţii imobiliare). Următorul pas făcut de companie a fost apelarea la o firmă de consultanţă şi realizarea unui studiu de piaţă. "La sfârşitul lui 2007 ştiam că va urma să construim pe acel teren un depozit frigorific, pentru că, în urma studiului, am constatat că exista un deficit în Bucureşti de astfel de depozite. Fiind nişte depozite speciale, necesită o investiţie destul de mare."

Au ales firma de consultanţă prin recomandare

Firma de consultanţă cu care au colaborat şi care avea să întocmească câteva luni mai târziu dosarul pentru obţinerea unei finanţări europene este Agriculture Capital & Engineering. "Am ales firma de consultanţă prin recomandare, ştiam că mai realizaseră proiecte pe fonduri europene de pre-aderare pentru agricultură şi aveau experienţă", precizează Mona Petre.

La începutul lui 2008 au fost demarate procedurile de accesare a fondurilor UE, iar în martie, când s-a lansat apelul de proiecte pentru măsura 123, "Creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi forestiere", a fost depus proiectul "Depozit frigorific pentru produse congelate de origine animală" la Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP). "A durat în jur de două luni întocmirea proiectului", afirmă Mona Petre, care este managerul de proiect pentru depozitul frigorific Duke Logistics şi care spune că primul dosar a avut în jur de 400 de pagini.

"Poate că nouă ni s-a părut uşor să accesăm fondurile europene, pentru că am avut oameni care cunoaşteau procedurile. Cred că mai greu le este micilor întreprinzători care îşi întocmesc singuri dosarul. Trebuie să lucrezi cu specialişti. Dacă eşti informat şi ştii paşii pe care trebuie să-i faci, nu te prinde hăţişul."

După depunere, dosarul a fost evaluat de APDRP şi semnat în septembrie, când au fost demarate procedurile de implementare. Lucrările pentru punerea în funcţiune a depozitului au fost prevăzute să se deruleze pe o perioadă de doi ani.

"După semnarea contractului am început să pregătim dosarul de achiziţii, am făcut licitaţie pentru alegerea constructorului, iar construcţia efectivă a început în ianuarie 2009 şi a fost finalizată în acest an în iulie. Am împărţit perioada de implementare în cinci etape, având în vedere că vorbim de o investiţie destul de mare de 7 milioane de euro." În momentul în care a depus proiectul în 2008, compania a solicitat fonduri europene de 1,9 mil. euro. "Puteam să primim 40% din valoarea eligibilă a proiectului, dar nu mai mult de 2 milioane de euro, echivalentul în lei, la cursul pe care îl aveam în studiul de fezabilitate."

Datorită fluctuaţiilor de curs, compania a suportat din buzunarul propriu aproape 300.000 de euro. "Am luat până la urmă în jur de 1,6 mil. euro. Trebuie să-ţi asumi nişte riscuri în momentul în care demarezi un astfel de proiect", precizează Mona Petre.

Cine ia banii:

Compania: Group Millenium 2000 din Bucureşti

Proiectul: "Depozit frigorific pentru produse congelate de origine animală"

Valoarea totală a proiectului: 7 mil. euro

Suma pe care o primesc de la UE: 1,9 mil. euro

Investiţia a fost finanţată printr-un credit bancar de 3 milioane de euro şi din sursele proprii ale companiei. În prima etapă a fost construit depozitul şi achiziţionat echipamentul de frig, care a costat peste 1 milion de euro şi care a fost făcut pe comandă la o uzină din Danemarca. În a doua etapă au fost achiziţionate rafturile, echipamentele de lucru: stivuitoarele, transpaletele electrice, maşinile de înfoliat, paleţii.

Depozitul este construit pe o suprafaţă de 10.000 de metri pătraţi, iar intenţia companiei este de a continua cu construcţia altor trei depozite.

"Depozitul are 5.400 de metri pătraţi, din care 4.700 de metri pătraţi sunt spaţii de depozitare şi birouri. Este structurat pe şapte celule de frig de dimensiuni variabile între 250 şi 700 de metri pătraţi, fiecare celulă are montate rafturi pe şase nivele. Eficientizându-se spaţiul foarte mult am ajuns la o capacitate de 8.000 de locaţii. Este o construcţie mai specială la care este nevoie de materiale de construcţii de calitate", precizează managerul proiectului.

După fiecare etapă de implementare, compania a depus un dosar de rambursare a cheltuielilor. "Banii ne-au fost decontaţi în 2-3 săptămâni de la momentul la care am depus dosarele de plăţi. Dacă dosarul este întocmit corect, nu durează mult până să primeşti banii. Am finalizat investiţia şi acum urmează să depunem şi ultimul dosar de rambursare în august."

În depozitul frigorific care a fost deschis pe 9 iulie se pot depozita produse congelate de origine animală precum: carne, îngheţată, lactate, mezeluri, peşte. Temperatura de depozitare este între -4 şi -20 de grade. În funcţie de tipul de marfă paletizată, depozitul poate să stocheze în medie 6.500 de tone de produse.

"Acum avem 20 de angajaţi. Ne-am propus să funcţionăm non-stop, astfel încât clienţii să poată la orice oră să descarce marfa sau să o încarce. Când vom ajunge să funcţionăm în acest sistem probabil vom dubla numărul de angajaţi."

În prezent, Duke Logistics are încheiate contracte cu zece clienţi care depozitează în jur de 1.000 de tone de produse.

"Ne-am promovat direct, din iarnă, lucrăm la capitolul marketing şi vânzări, am avut întâlniri cu potenţiali clienţi Avem deja zece clienţi şi suntem în discuţii avansate cu un număr similar de clienţi."

Amortizarea investiţiei a fost estimată în 2007 la cinci-şase ani, însă în actuala situaţie economică, Mona Petre spune că s-ar putea recupera investiţia în jur de zece ani.

Tariful de închiriere se negociază în funcţie de cantitatea depozitată şi de rulajul cu marfa respectivă. "Estimez o cifră de afaceri de 5-600.000 de euro în acest an, având în vedere că funcţionăm doar şase luni."