Sindicatul Dacia vrea majorarea cu 10% a salariilor. Administraţia: Nu avem de unde!

Autor: Bogdan Alecu 21.07.2010

Administraţia Dacia, a doua companie privată din România, şi Sindicatul Automobile Dacia (SAD) nu au ajuns marţi la o înţelegere cu privire la majorarea individuală a salariilor din cadrul uzinei, în condiţiile în care sindicaliştii doreau o majorare a fondurilor de salarii cu 10%, valoare considerată prea mare de către conducere.

În şedinţa Comisiei Paritare (formată dintr-un număr egal de reprezentanţi desemnaţi de conducerea companiei şi de sindicat - n. red.), care a avut loc marţi 20 iulie, administraţia Dacia a propus recompensarea celor mai performanţi salariaţi din toate categoriile profesionale - operatori, TESA şi manageri.

"Administraţia a dorit ca această recompensare să se facă prin creşteri salariale individuale, în cadrul unui buget foarte limitat, obţinut în ciuda crizei economice. SAD blochează însă demersul propunând o majorare de 10% a fondului de salarii, complet disproporţionată în raport cu bugetul disponibil", a spus Liviu Ion, directorul de comunicare al Group Renault România. Această majorare ar fi cea de-a doua din acest an, după creşterea de 300 de lei sau aproape 17% din primul semestru şi cea de-a cincea din ultimii patru ani. "Administraţia Dacia nu renunţă la intenţia de a acorda creşteri salariale individuale şi va relua subiectul în septembrie 2010", a subliniat Liviu Ion.

În intervalul 2007-2010 salariile la Dacia au crescut în medie cu 223% potrivit statisticilor Dacia, majorări la care se adaugă şi primele.

"Noi am solicitat pentru toate categoriile de salariaţi creşteri ale fondurilor de salarii cu 10% pentru aceste creşteri individuale. Aşteptăm acum următoarea întâlnire din septembrie", a spus Ion Iordache, vicelider sindical în cadrul Dacia.

În condiţiile în care la Dacia sunt acum 14.500 de angajaţi, o creştere a fondului de salarii cu 10% ar fi însemnat creşterea cheltuielilor salariale cu aproape 9 mil. euro pe an, de la aproximativ 87 mil. euro în prezent, la 96 mil. euro potrivit calculelor ZF. Salariul mediu net în industria auto a fost în 2005 de 220 de euro, iar în patru ani a crescut cu 32%, ajungând la 321 de euro în 2009, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

În prezent, salariu minim net la Dacia pentru un muncitor calificat este de 1.650 de lei (393 euro), iar un şef de echipă câştigă peste 2.500 de lei (595 euro). Salariul mediu este de aproximativ 2.100 - 2.200 de lei (500- 520 euro), fără a lua în calcul sporurile, potrivit sindicatului Automobile Dacia.

Potrivit jucătorilor din piaţa auto, toţi dealerii şi importatorii au redus salariile la nivelul anului trecut şi au eliminat primele, pe fondul scăderii pieţei auto locale. În ceea ce priveşte uzina Ford de la Craiova, Angella Alexander, directorul de HR al Ford România, a declarat în cadrul unui interviu acordat ZF în aprilie că salariile au crescut faţă de martie 2008 atunci când a fost preluată uzina, fără să precizeze şi cu cât s-au majorat acestea.