Vodafone creşte tensiunea pe piaţă lansând prima ofertă cu iPhone

Autor: Adrian Seceleanu 21.07.2010

Compania britanică nu a semnat un acord direct cu Apple, dar oferă în premieră mobilul la preţuri subvenţionate, care pleacă de la 250 de euro.



Vodafone, numărul doi pe piaţa locală de telefonie mobilă, a început să vândă de luni, 19 iulie, prin reţeaua de magazine proprii o variantă a Apple iPhone 3GS - unul dintre cele mai căutate smartphone-uri de pe piaţă - la preţuri subvenţionate care variază între 249 şi 449 de euro, în funcţie de tipul de abonament.

Operatorul nu a semnat un acord direct cu Apple, care are un parteneriat exclusiv cu Orange România pentru vânzarea iPhone, ci achiziţionează cel mai probabil telefoanele de la un distribuitor al companiei americane. Vodafone are în ofertă un singur tip de mobil Apple - modelul 3GS cu o memorie de 16 GB.

Vodafone nu este prima companie din România care comercializează iPhone în afara partenerului oficial al Apple (Orange), însă este singurul jucător care are atât interesul, cât şi forţa financiară de a suporta reducerea preţului final plătit de clienţi chiar şi cu câteva sute de euro. Compania îşi recuperează investiţia din abonamentul de voce şi consumul de servicii de date ulterior al clienţilor. Clienţii iPhone consumă, în medie, mai multe date decât alţi utilizatori de smartphone-uri.

De ce a făcut Vodafone acest pas? În absenţa unui comentariu oficial al Vodafone, una dintre explicaţii poate fi căutată în creşterea numărului de abonamente ale Orange, după ce compania a lansat oferte agresive care includeau mobilul Apple la preţuri care porneau chiar şi de la 79 de euro. Oficialii Orange nu au oferit niciodată date concrete privind impactul iPhone în vânzări însă au precizat că mobilul a jucat un rol-cheie în atragerea de clienţi din alte reţele. Astfel, este posibil ca absenţa iPhone din oferta Vodafone, combinată cu posibilitatea clienţilor de a se muta de la un operator la altul fără a-şi pierde numărul, să fi generat un volum de plecări din reţea suficient de mare pentru a impune Vodafone o reacţie.

Teoria este susţinută de Gabriel Sandu, fostul proprietar al Proton, unul dintre cei mai mari retaileri GSM locali care a fost achiziţionat în 2008 de Vodafone. "Este un telefon foarte important pentru clienţii business şi pentru utilizatorii care au cheltuieli peste medie", a comentat Sandu pentru ZF. "Vodafone era practic obligată să aibă în ofertă iPhone în condiţiile în care cota de piaţă la nivel global a Apple a ajuns în câţiva ani de la zero la 16%, iar tendinţa este în continuare de creştere, deci este un telefon căutat, pe care clienţii şi-l doresc".

"Să ai în ofertă cele mai noi apariţii e foarte important nu atât din prisma volumelor şi profitului imediat, cât a ţinerii aproape a clienţilor celor mai importanţi - cunoscătorii şi entuziaştii", spune şi Radu Apos tolescu, director de marketing al eMag, cel mai mare retailer de IT&C locale eMag vinde iPhone 3GS de 16 GB la preţuri care pornesc de la 772 de euro.

Cât costă iPhone la Vodafone România şi cine îl poate cumpăra

Dacă nu ai acord cu Apple, cumperi iPhone de pe piaţa gri

Absenţa iPhone din ofertă s-a dovedit a fi o problemă pentru mai mulţi operatori de telefonie mobilă din lume, care au fost nevoiţi să ia măsuri în faţa exodului clienţilor care voiau gadgetul de la Apple. Unul dintre cele mai cunoscute exemple este cel al T-Mobile Marea Britanie care s-a confruntat cu o rată atât de mare a plecării clienţilor din cauza absenţei iPhone, încât compania a achiziţionat de pe "piaţa gri" smartphone-ul Apple şi l-a oferit la preţuri subvenţionate clienţilor de top. Decizia a fost luată de britanicul Richard Moat (foto), care a preluat conducerea T-Mobile din Marea Britanie după ce a condus până în primăvara anului 2009 compania Orange România.