Preşedintele Samsung România: Vânzările de smartphone-uri s-ar putea dubla sau tripla, la fel ca în vestul Europei

Autor: Adrian Seceleanu 25.07.2010

Telefoanele inteligente au încă o pondere mică, de 15%, din valoarea vânzărilor de mobile din România, dar situaţia se va schimba rapid în următorii ani, spune YoungLak Jung, preşedintele Samsung Electronics România.



Telefoanele inteligente (smartphone), care le oferă utilizatorilor posibilitatea de a folosi de pe mobil aplicaţii care în trecut erau disponibile doar de pe un calculator, îşi vor dubla sau chiar tripla într-un orizont scurt de timp cota din totalul vânzărilor de mobile din România, aşa cum s-a întâmplat şi pe pieţele vestice, devenind astfel principalul segment de pe piaţă, spune într-un interviu pentru ZF YoungLak Jung, preşedintele Samsung Electronics România.
"În România ne aşteptăm ca în acest an smartphone-urile să aibă o pondere de 7% din numărul total de telefoane vândute şi de 15% din valoarea totală a pieţei. România se dezvolta însă după modelul ţărilor din Europa Occidentală astfel că segmentul smartphone va creşte puternic în următorii ani în totalul pieţei. Creşterea va fi rapidă", spune preşedintele Samsung Electronics România.
Pentru a-şi mări veniturile pe internetul mobil, aflat încă într-un stadiu incipient de dezvoltare pe plan local, şi operatorii de telefonie mobilă promovează puternic smartphone-urile, astfel că acest segment de piaţă a crescut şi în 2009, în ciuda recesiunii, potrivit datelor Orange şi Vodafone, cei mai mari jucători de pe piaţă.
În acest context, oficialii Samsung se aşteaptă ca vânzările din România de mobile inteligente să ajungă, la fel ca pe alte pieţe, la o pondere de peste 17% în numărul de unităţi livrate astfel că acesta va fi segmentul de piaţă pe care compania se va concentra în primul rând în perioada următoare, cu obiectivul declarat de a ajunge numărul unu la vânzări, înaintea liderului actual, compania finlandeză Nokia.
"Cota noastră de piaţă a fost mai mare în 2009 faţă de 2008 pe segmentul telefoanelor mobile din România şi ne aşteptăm ca în acest an cifrele să fie din nou în creştere. Ţinta noastră este să fim numărul unu pe piaţă, dar în acest moment focusul nostru este pe segmentul smartphone", a declarat preşedintele Samsung Electronics România.
El nu a oferit mai multe cifre legate de vânzările Samsung pe segmentul smartphone din România, precizând însă că se aşteaptă la valori mai bune în a doua parte a anului, odată cu extinderea numărului de mobile disponibile pe piaţa locală.
"În prima jumătate a anului nu am avut o prezenţă puternică pe segmentul smartphone din România, însă în al doilea semestru vom aduce mult mai multe modele, situaţie în care vânzările ar trebui să crească."
Cel mai recent smartphone lansat de Samsung în România este Galaxy S, un smartphone care utilizează platforma Google Android şi este văzut de analişti ca unul dintre cei mai puternici rivali la nivel global pentru Apple iPhone. Mobilul are un ecran Super-AMOLED cu diagonala de 4 inchi, cameră foto de 5 megapixeli şi filmare HD, procesor la 1 GHz, conectivitate 3G, HSDPA, Bluetooth şi Wi-Fi.
Galaxy S nu este însă suficient pentru a ajunge numărul unu pe piaţă, astfel că Samsung îşi va extinde puternic gama de smartphone-uri din România, acţiune posibilă şi ca urmare a faptului că de la 1 iulie compania din România a devenit subsidiară directă a Samsung, începând astfel distribuţia directă a produselor sale pe piaţa românească.
Creşterea portofoliului de mobile va fi însoţită şi de o intensificare a acţiunilor de promovare ale Samsung, care îşi propune să-şi aducă în prim- plan produsele în ofertele operatorilor de telefonie mobilă şi ale retailerilor de profil. "Vrem să ne îmbunătăţim prezenţa în mai multe lanţuri de magazine", explică YoungLak Jung. "În fapt, pe termen lung, vrem să ajungem numărul unu pe piaţa de telefoane mobile din România, aşa cum am reuşit şi în alte ţări. La nivelul pieţei de telefoane mobile, targetul nostru este de a comercializa peste 1 milion de unităţi anual."
În România se vând anual între patru şi cinci milioane de telefoane mobile, potrivit datelor existente pe piaţă. Samsung este numărul doi la nivel global pe piaţa de telefoane mobile, după Nokia, cu o cotă de piaţă de 20,6%, potrivit companiei de analiză Gartner.
Până la data de 1 iulie, Samsung era reprezentată pe piaţa locală de distribuitori precum Genco, H.A.T. şi RHS. Odată cu înfiinţarea subsidiarei în care lucrează în prezent 89 de angajaţi, la care se adaugă alţi 20 în Bulgaria, birou care va fi coordonat tot de YoungLak Jung, o bună parte din operaţiuni, în special din zona de vânzări şi marketing, va fi preluată de Samsung România, însă parteneriatele cu distribuitorii nu vor fi încheiate, ci doar restrânse.
Samsung a înregistrat anul trecut vânzări de 420 de milioane de dolari în România şi Bulgaria. "Vânzările au fost mai mari în România, având în vedere că este o piaţă cu 22 de milioane de consumatori, dar am avut un business bun şi în Bulgaria, chiar dacă piaţa este mai mică, de 7 milioane de consumatori", a declarat YoungLak Jung.
Samsung este şi unul dintre cei mai puternici jucători de pe piaţa locală de televizoare de ultimă generaţie, monitoare şi electrocasnice, cele mai mari cote de piaţă fiind înregistrate pe segmentul TV. Compania va intra însă pe piaţă şi cu alte produse, cum sunt computerele portabile.
Pe segmentul monitoarelor, cota de piaţă vizată pe termen scurt este de 30 de procente, în timp ce în cazul monitoarelor cu format mare ponderea ar trebui să ajungă la 60%. Samsung ţinteşte o cotă de 20% pe segmentul ramelor foto digitale şi 40% în categoria imprimantelor.
România este doar una dintre ţările în care, începând cu luna iulie, compania a aplicat schimbarea modelului operaţional. Preşedintele Samsung Electronics România ne-a comunicat că dificultăţile economice actuale nu au blocat planurile de extindere întrucât compania are planuri de dezvoltare pe termen lung care ţin cont de faptul că vânzările din ţări precum România vor reveni pe o tendinţă pozitivă, moment în care Samsung ar putea profita de o poziţie mai puternică pe piaţă.
"Avem un plan de a intra direct chiar şi în situaţia unui context economic dificil. Trebuie să ne pregătim prezenţa pe piaţă pentru viitor. Când intri direct pe piaţă poţi comunica la un alt nivel cu dealerii decât prin intermediul distribuitorilor. Putem afla mai repede şi direct ce probleme au, ce putem face, cum sunt primite pe piaţă produsele. Putem să răspundem rapid şi să oferim suport partenerilor noştri."
Compania sud-coreeană şi-a deschis sucursale directe pe mai multe pieţe cu obiectivul de a ajunge la vânzări anuale de 400 miliarde de dolari (peste 308 miliarde de euro).