Peste 7.000 de angajaţi din 20 de mari companii şi-au schimbat birourile în acest an în Capitală
Cel puţin 20 de companii mari s-au mutat într-un alt spaţiu de
birouri din Bucureşti în acest an, în special ca urmare a
finalizării proiectelor City Gate din Piaţa Presei Libere şi
Lakeview de pe Barbu Văcărescu, arată o analiză a ZF, care
estimează că în cadrul acestor companii lucrează 7.000 de angajaţi
care fac "muncă de birou".
Printre cele mai mari "mişcări de trupe" au fost operate de băncile
Garanti şi Millennium, companiile Rompetrol, Romtelecom sau
Transelectrica, precum şi firma de audit PricewaterhouseCoopers,
mutată recent din Piaţa Operei în clădirea de birouri
Lakeview.
PwC şi casa de avocatură afiliată D&B David şi Baias au stat în
Opera Center aproape zece ani, de la inaugurarea clădirii de
birouri, una dintre primele clădiri moderne din oraş, dar au ales
să se mute într-un nou sediu în care au putut amenaja un bistro
propriu pentru cei aproximativ 600 de angajaţi şi o terasă
exterioară la etajul opt al clădirii.
O astfel de mutare poate aduce nemulţumiri din partea unor angajaţi
care locuiau în apropierea vechiului sediu, dar poate da totodată
un suflu proaspăt în activitatea firmei, cu condiţia ca dotările şi
confortul oferite de noul spaţiu să fie superioare vechiului
sediu.
"Aproape întotdeauna noul sediu este superior celui vechi, în
termeni de imagine, statut, facilităţi, suprafaţă utilă, estetică
şi design. Pe de altă parte, nu întotdeauna noul sediu este mai
accesibil decât cel anterior: fie se află
într-o zonă cu infrastructură de transport încă în dezvoltare, fie
chiar dacă este bine conectat, se află mai departe decât îşi doresc
unii dintre angajaţi: unora le va lua mai mult timp, altora le va
fi mai dificil să ajungă, schimbând mai multe mijloace de
transport", explică Sorin Faur, regional HR coordinator al BDO
Balkans, funcţie din care coordonează activităţile de resurse umane
ale firmei de audit şi consultanţă din şapte ţări.
BDO a semnat, de asemenea, în ultimele săptămâni un contract pentru
mutarea activităţii din zona Nerva Traian în imobilul Victory
Business Center din apropierea Pieţei Muncii, unde a închiriat un
spaţiu de 2.700 de metri pătraţi.
În condiţiile în care traficul din Bucureşti reprezintă o problemă
zilnică pentru majoritatea angajaţilor, companiile au tendinţa de a
căuta spaţii cât mai aproape de angajaţi, cum a fost cazul firmei
Namco Bandai, cu activitate în IT, care s-a mutat în imobilul
Riverplace de la Semănătoarea pentru a fi mai aproape de studenţii
din complexul Regie, principala "sursă de recrutare" pentru
subsidiara firmei care a produs jocul Pac Man.
Microbuze sau decontarea bonurilor de
benzină
Alte firme fac în schimb sacrificii în ceea ce priveşte zona în
care se află imobilul de birouri pentru a reduce din costuri, cum
se întâmplă în unele cazuri din Pipera-Tunari, dar sunt nevoite să
le ofere angajaţilor alte facilităţi, precum punerea la dispoziţie
a unor microbuze sau decontarea bonurilor de benzină.
Deşi în urmă cu câţiva ani zona Pipera-Tunari era practic virgină
în ceea ce priveşte dezvoltarea imobiliară, companii importante
precum Metro, Coca-Cola, Vodafone sau mai recent Ford au închiriat
spaţii în clădirile apărute în ultimii ani acolo. Problemele legate
de transport ar putea însă să nu fie singurele.
"Dincolo de rutele de transport, este importantă şi aria în care se
află noua clădire: locuri de parcare, magazinele generale şi mai
ales unităţile de alimentaţie sunt cele mai importante. (...) Dacă
nivelul de satisfacţie este scăzut, compania se va confrunta în
scurt timp cu fluctuaţia unei părţi dintre cei nemulţumiţi", mai
spune consultantul BDO, care apreciază totodată că în prezent
fluctuaţia este mai redusă pe fondul problemelor legate de
criză.
Efervescenţa în piaţa de birouri a crescut în prima jumătate a
acestui an, dar volumul contractelor semnate rămâne scăzut. Nici în
cadrul mutărilor realizate în acest an nu toate contractele au fost
semnate în acest an, unele fiind parafate încă din 2008, când
perspectivele economiei nu erau încă atât de sumbre. De la
începutul anului au fost semnate contracte pentru închirierea unor
spaţii de aproximativ 70.000 de metri pătraţi de birouri, unele
spaţii urmând a fi ocupate în următoarele luni.
Schimbări în "logistica" firmei
Dintre marile contracte parafate recent, Transelectrica s-a mutat
"de nevoie" în Platinum Center, după ce vechiul sediu din clădirea
Millennium Business Center a fost afectat de un incendiu izbucnit
în vara anului trecut, în timp ce Rompetrol şi-a reunit în City
Gate operaţiunile derulate anterior în alte zece amplasamente din
Bucureşti. O asemenea măsură determină o importantă reducere a
costurilor, mai ales într-o perioadă de criză, când chiriile pot fi
negociate mai mult, dar atrage cu sine şi alte cheltuieli
logistice, care se pot dovedi "sâcâitoare".
"Pot apărea şi alte probleme, care aparent au o mică importanţă,
dar care pot fi foarte sâcâitoare: trebuie schimbate toate cărţile
de vizită, toate prezentările şi broşurile cu vechile date de
contact, legitimaţii, contracte. Dacă logistica internă nu este
bine pusă la punct, iar aceste schimbări nu au loc la timp, vor
deveni o altă sursă de insatisfacţie pentru angajaţi. Dincolo de
toate acestea, orice schimbare aduce un suflu nou şi dacă este
gestionată corect, creşte statutul firmei şi îmbunătăţeşte climatul
organizaţional", a conchis reprezentantul BDO.