Peste 7.000 de angajaţi din 20 de mari companii şi-au schimbat birourile în acest an în Capitală

Autor: Cristi Moga 25.07.2010

Cel puţin 20 de companii mari s-au mutat într-un alt spaţiu de birouri din Bucureşti în acest an, în special ca urmare a finalizării proiectelor City Gate din Piaţa Presei Libere şi Lakeview de pe Barbu Văcărescu, arată o analiză a ZF, care estimează că în cadrul acestor companii lucrează 7.000 de angajaţi care fac "muncă de birou".
Printre cele mai mari "mişcări de trupe" au fost operate de băncile Garanti şi Millennium, companiile Rompetrol, Romtelecom sau Transelectrica, precum şi firma de audit PricewaterhouseCoopers, mutată recent din Piaţa Operei în clădirea de birouri Lakeview.
PwC şi casa de avocatură afiliată D&B David şi Baias au stat în Opera Center aproape zece ani, de la inaugurarea clădirii de birouri, una dintre primele clădiri moderne din oraş, dar au ales să se mute într-un nou sediu în care au putut amenaja un bistro propriu pentru cei aproximativ 600 de angajaţi şi o terasă exterioară la etajul opt al clădirii.
O astfel de mutare poate aduce nemulţumiri din partea unor angajaţi care locuiau în apropierea vechiului sediu, dar poate da totodată un suflu proaspăt în activitatea firmei, cu condiţia ca dotările şi confortul oferite de noul spaţiu să fie superioare vechiului sediu.
"Aproape întotdeauna noul sediu este superior celui vechi, în termeni de imagine, statut, facilităţi, suprafaţă utilă, estetică şi design. Pe de altă parte, nu întotdeauna noul sediu este mai accesibil decât cel anterior: fie se află
într-o zonă cu infrastructură de transport încă în dezvoltare, fie chiar dacă este bine conectat, se află mai departe decât îşi doresc unii dintre angajaţi: unora le va lua mai mult timp, altora le va fi mai dificil să ajungă, schimbând mai multe mijloace de transport", explică Sorin Faur, regional HR coordinator al BDO Balkans, funcţie din care coordonează activităţile de resurse umane ale firmei de audit şi consultanţă din şapte ţări.
BDO a semnat, de asemenea, în ultimele săptămâni un contract pentru mutarea activităţii din zona Nerva Traian în imobilul Victory Business Center din apropierea Pieţei Muncii, unde a închiriat un spaţiu de 2.700 de metri pătraţi.
În condiţiile în care traficul din Bucureşti reprezintă o problemă zilnică pentru majoritatea angajaţilor, companiile au tendinţa de a căuta spaţii cât mai aproape de angajaţi, cum a fost cazul firmei Namco Bandai, cu activitate în IT, care s-a mutat în imobilul Riverplace de la Semănătoarea pentru a fi mai aproape de studenţii din complexul Regie, principala "sursă de recrutare" pentru subsidiara firmei care a produs jocul Pac Man.
Microbuze sau decontarea bonurilor de benzină
Alte firme fac în schimb sacrificii în ceea ce priveşte zona în care se află imobilul de birouri pentru a reduce din costuri, cum se întâmplă în unele cazuri din Pipera-Tunari, dar sunt nevoite să le ofere angajaţilor alte facilităţi, precum punerea la dispoziţie a unor microbuze sau decontarea bonurilor de benzină.
Deşi în urmă cu câţiva ani zona Pipera-Tunari era practic virgină în ceea ce priveşte dezvoltarea imobiliară, companii importante precum Metro, Coca-Cola, Vodafone sau mai recent Ford au închiriat spaţii în clădirile apărute în ultimii ani acolo. Problemele legate de transport ar putea însă să nu fie singurele.
"Dincolo de rutele de transport, este importantă şi aria în care se află noua clădire: locuri de parcare, magazinele generale şi mai ales unităţile de alimentaţie sunt cele mai importante. (...) Dacă nivelul de satisfacţie este scăzut, compania se va confrunta în scurt timp cu fluctuaţia unei părţi dintre cei nemulţumiţi", mai spune consultantul BDO, care apreciază totodată că în prezent fluctuaţia este mai redusă pe fondul problemelor legate de criză.
Efervescenţa în piaţa de birouri a crescut în prima jumătate a acestui an, dar volumul contractelor semnate rămâne scăzut. Nici în cadrul mutărilor realizate în acest an nu toate contractele au fost semnate în acest an, unele fiind parafate încă din 2008, când perspectivele economiei nu erau încă atât de sumbre. De la începutul anului au fost semnate contracte pentru închirierea unor spaţii de aproximativ 70.000 de metri pătraţi de birouri, unele spaţii urmând a fi ocupate în următoarele luni.

Schimbări în "logistica" firmei
Dintre marile contracte parafate recent, Transelectrica s-a mutat "de nevoie" în Platinum Center, după ce vechiul sediu din clădirea Millennium Business Center a fost afectat de un incendiu izbucnit în vara anului trecut, în timp ce Rompetrol şi-a reunit în City Gate operaţiunile derulate anterior în alte zece amplasamente din Bucureşti. O asemenea măsură determină o importantă reducere a costurilor, mai ales într-o perioadă de criză, când chiriile pot fi negociate mai mult, dar atrage cu sine şi alte cheltuieli logistice, care se pot dovedi "sâcâitoare".
"Pot apărea şi alte probleme, care aparent au o mică importanţă, dar care pot fi foarte sâcâitoare: trebuie schimbate toate cărţile de vizită, toate prezentările şi broşurile cu vechile date de contact, legitimaţii, contracte. Dacă logistica internă nu este bine pusă la punct, iar aceste schimbări nu au loc la timp, vor deveni o altă sursă de insatisfacţie pentru angajaţi. Dincolo de toate acestea, orice schimbare aduce un suflu nou şi dacă este gestionată corect, creşte statutul firmei şi îmbunătăţeşte climatul organizaţional", a conchis reprezentantul BDO.