Opt din zece maşini Skoda se vând prin programul Rabla

Autor: Bogdan Alecu 26.07.2010

Anul 2010 rămâne în continuare unul dificil, în opinia şefului mărcii Skoda din cadrul Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil, dar chiar şi cu TVA de 24% vânzările de maşini se pot apropia în continuare de un nivel al vânzărilor de 100.000 de unităţi, pe fondul programului de casare.
Programul Rabla a făcut însă ca timpul destinat achiziţiei unei maşini să fie mult mai lung faţă de anul trecut, în condiţiile în care un client care a intrat prima dată într-un showroom auto ajunge să cumpere maşina chiar şi după o lună, perioadă în care încearcă să obţină cele trei vouchere care reprezintă un "discount" de 2.700 de euro la achiziţia maşinii.
"Programul "Rabla" a prelungit durata medie a unei vânzări cu cel puţin două-trei săptămâni. Acum clientul vine în showroom, după care urmează procesul de achiziţie a voucherelor", a spus Vlad Rusu, brand manager Skoda. Astfel, o parte din ceea ce s-a întâmplat în iunie pe piaţa auto este de fapt rezultatul vânzărilor din mai.
Pe fondul creşterii TVA de la 19 la 24%, vânzările de maşini au înregistrat în iunie un avans de 12%, la peste 14.000 de unităţi. Pe de altă parte, un avans faţă de luna anterioară oricum s-ar fi înregistrat în iunie datorită programului de casare. "Luna iunie oricum a debutat ca fiind o lună bună din punctul de vedere al vânzărilor, venind din spate vânzările de REMAT care au durat mai mult în procedură. În ceea ce priveşte volumul comenzilor, Skoda a înregistrat un număr ridicat de comenzi şi în întreaga lună iunie, peste media lunilor anterioare", a subliniat Rusu.
Pe de altă parte, volumul ridicat de vânzări din ultimele zile ale lunii trecute a avut un impact negativ asupra lunii iulie, când toţi importatorii de pe piaţa locală se aşteaptă la un nivel al livrărilor sub cel din mai.
"Luna iulie a început puţin mai slab, însă nu o vedem ca un pericol. Începutul uşor mai slab este explicabil datorită livrărilor din ultima săptămână din iunie, cu vânzări care probabil s-ar fi împărţit mai corect pe iulie", a explicat Vlad Rusu, care se aşteaptă la o revenire a pieţei în septembrie şi octombrie, pe măsură ce se va apropia finalul programului de casare.
În prezent peste 80% din vânzările din cadrul Skoda se realizează în cadrul programului "Rabla", utilizând tichete valorice. În primele şase luni din acest an Skoda a înregistrat vânzări de 4.000 de unităţi, fiind a patra cea mai vândută marcă de import, potrivit datelor APIA. Dintre cumpărători majoritatea apelează la soluţii de finanţare, dar un procent semnificativ preferă să achite maşinile cash, potrivit şefului mărcii. "Odată cu lansarea Fabia facelift am refăcut stocul de maşini şi avem în continuare oferte accesibile. În cadrul programului "Rabla" am vândut în general motorizări pe benzină şi versiuni de bază. Dacă înainte, din vânzările Octavia 80% erau motorizări diesel, acum procentul a scăzut pe la 50-60%. Din acest motiv am venit la ofertă cu o motorizare pe benzină", a subliniat Rusu.
În continuare şeful Skoda se aşteaptă ca majoritatea clienţilor să se orienteze din ce în ce mai mult către maşini mai ieftine.

Un minus mare
Porsche România, importatorul mărcilor grupului VW pe piaţa locală, s-a menţinut anul trecut pe poziţia de cea mai profitabilă companie din importul auto, cu un profit brut de aproximativ 45 mil. euro, dar care s-a diminuat cu aproape 50% faţă de 2008.
În 2009, Porsche România a avut vânzări de 385 mil. euro, potrivit datelor Registrului Comerţului, în scădere cu 56% faţă de anul precedent.