Opt din zece maşini Skoda se vând prin programul Rabla
Anul 2010 rămâne în continuare unul dificil, în opinia şefului
mărcii Skoda din cadrul Porsche România, cel mai mare jucător de pe
piaţa de profil, dar chiar şi cu TVA de 24% vânzările de maşini se
pot apropia în continuare de un nivel al vânzărilor de 100.000 de
unităţi, pe fondul programului de casare.
Programul Rabla a făcut însă ca timpul destinat achiziţiei unei
maşini să fie mult mai lung faţă de anul trecut, în condiţiile în
care un client care a intrat prima dată într-un showroom auto
ajunge să cumpere maşina chiar şi după o lună, perioadă în care
încearcă să obţină cele trei vouchere care reprezintă un "discount"
de 2.700 de euro la achiziţia maşinii.
"Programul "Rabla" a prelungit durata medie a unei vânzări cu cel
puţin două-trei săptămâni. Acum clientul vine în showroom, după
care urmează procesul de achiziţie a voucherelor", a spus Vlad
Rusu, brand manager Skoda. Astfel, o parte din ceea ce s-a
întâmplat în iunie pe piaţa auto este de fapt rezultatul vânzărilor
din mai.
Pe fondul creşterii TVA de la 19 la 24%, vânzările de maşini au
înregistrat în iunie un avans de 12%, la peste 14.000 de unităţi.
Pe de altă parte, un avans faţă de luna anterioară oricum s-ar fi
înregistrat în iunie datorită programului de casare. "Luna iunie
oricum a debutat ca fiind o lună bună din punctul de vedere al
vânzărilor, venind din spate vânzările de REMAT care au durat mai
mult în procedură. În ceea ce priveşte volumul comenzilor, Skoda a
înregistrat un număr ridicat de comenzi şi în întreaga lună iunie,
peste media lunilor anterioare", a subliniat Rusu.
Pe de altă parte, volumul ridicat de vânzări din ultimele zile ale
lunii trecute a avut un impact negativ asupra lunii iulie, când
toţi importatorii de pe piaţa locală se aşteaptă la un nivel al
livrărilor sub cel din mai.
"Luna iulie a început puţin mai slab, însă nu o vedem ca un
pericol. Începutul uşor mai slab este explicabil datorită
livrărilor din ultima săptămână din iunie, cu vânzări care probabil
s-ar fi împărţit mai corect pe iulie", a explicat Vlad Rusu, care
se aşteaptă la o revenire a pieţei în septembrie şi octombrie, pe
măsură ce se va apropia finalul programului de casare.
În prezent peste 80% din vânzările din cadrul Skoda se realizează
în cadrul programului "Rabla", utilizând tichete valorice. În
primele şase luni din acest an Skoda a înregistrat vânzări de 4.000
de unităţi, fiind a patra cea mai vândută marcă de import, potrivit
datelor APIA. Dintre cumpărători majoritatea apelează la soluţii de
finanţare, dar un procent semnificativ preferă să achite maşinile
cash, potrivit şefului mărcii. "Odată cu lansarea Fabia facelift am
refăcut stocul de maşini şi avem în continuare oferte accesibile.
În cadrul programului "Rabla" am vândut în general motorizări pe
benzină şi versiuni de bază. Dacă înainte, din vânzările Octavia
80% erau motorizări diesel, acum procentul a scăzut pe la 50-60%.
Din acest motiv am venit la ofertă cu o motorizare pe benzină", a
subliniat Rusu.
În continuare şeful Skoda se aşteaptă ca majoritatea clienţilor să
se orienteze din ce în ce mai mult către maşini mai ieftine.
Un minus mare
Porsche România, importatorul mărcilor grupului VW pe piaţa locală,
s-a menţinut anul trecut pe poziţia de cea mai profitabilă companie
din importul auto, cu un profit brut de aproximativ 45 mil. euro,
dar care s-a diminuat cu aproape 50% faţă de 2008.
În 2009, Porsche România a avut vânzări de 385 mil. euro, potrivit
datelor Registrului Comerţului, în scădere cu 56% faţă de anul
precedent.