După afacerea cu butelii, Borcea mai face un business cu miros de petrol: 20 mil. euro din transportul carburanţilor

Autor: Roxana Petrescu 26.07.2010

Cristi Borcea, unul dintre acţionarii clubului de fotbal Dinamo, a obţinut anul trecut un profit brut de 9,6 milioane de euro, respectiv o marjă de 47% dintr-un business specializat în transportul produselor petroliere pentru marile companii de profil cum ar fi Petrom.



Deşi condiţiile de piaţă au fost potrivnice comerţului cu benzină şi motorină, vânzările de carburanţi scăzând anul trecut cu circa 6%, afacerea în care Borcea deţine 50% din acţiuni, Transpeco Logistics&Distribution, a reuşit totuşi să raporteze un avans de 13%, la 20,3 milioane de euro, potrivit datelor Registrului Comerţului.
Transportatorul Transpeco Logistics&Distribution, care deţinea în 2009 o flotă de 313 camioane, se află între cele mai mari zece companii de profil după flota deţinută, potrivit datelor Autorităţii Rutiere Române. În acest top, cele mai mari trei companii sunt Edy Spedition (controlată de Alin Popa), Transilvania Import Export (companie din grupul European Drinks al fraţilor Micula) şi Arabesque (familia Rapotan din Galaţi), cu peste 500 de camioane fiecare.
Mai mult, marja de profit brut a companiei controlată de Cristi Borcea s-a apropiat anul trecut de 50%, după ce câştigul brut s-a majorat de la 8,6 milioane de euro în 2008 la 9,6 milioane de euro anul trecut, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Rezultatul a fost însă adus cu 380 de angajaţi, cu 119 persoane mai puţine comparativ cu 2008.

Cine este Transpeco
Potrivit site-ului companiei, Transpeco a fost în 1995 inclusă în Petrom, cea mai mare firmă locală, aceasta funcţionând ca o sucursală de transport rutier specific. La trei ani după privatizarea Petrom, proces câştigat de către austriecii de la OMV în 2004, Transpeco se desprinde din producătorul de petrol şi gaze şi devine Transpeco Logistics&Distribution. Compania îşi păstrează însă profilul şi anume transportul de carburant lichid, adică toate sortimentele de benzină şi motorină, şi gaze petroliere lichefiate.
"Transpeco Logistics & Distribution execută prestaţii de specialitate în întreaga ţară pentru marile societăţi româneşti de producţie şi comerciale în domeniul petrolier care sunt Petrom, OMV şi Rompetrol. Societatea are subunităţi operaţionale în Bucureşti şi în oraşele de producţie ale societăţilor petroliere: Ploieşti, Piteşti, Constanţa şi în alte puncte importante din ţară precum Alba, Arad, Brăila, Buzău, Craiova şi altele", spun reprezentanţii Transpeco Logistics&Distribution pe site-ul companiei.
Reprezentanţii Petrom nu au dorit să transmită in formaţii pe acest subiect, în timp ce oficialii Rom pe trol spun că ei se folosesc de cele mai multe ori de pro pria divizie internă pentru transportul produselor rafinate.
"În acest moment toate transporturile de produse petroliere efectuate în interiorul României sunt realizate prin intermediul diviziei de transporturi a grupului Rompetrol, Rompetrol Logistics.
În cazurile în care resursele companiei nu sunt suficiente pentru acoperirea comenzilor de transport ale grupului, aceasta poate apela la furnizori externi. În acest moment, Rom petrol Logistics operează un parc de 71 de cisterne auto", spun reprezentanţii Rom petrol.
Anul trecut, pe piaţa locală s-au consumat 8,7 milioane de tone de produse petroliere, din care 5,9 milioane de tone au fost carburanţi. În acest context, valoarea pieţei petroliere, care cuprinde dincolo de benzină şi motorină şi produse cum ar fi păcura sau kerosenul, s-a ridicat la circa 10 miliarde de euro fiind una dintre cele mai mari pieţe locale.
Deşi în 2009 majoritatea jucătorilor se aşteptau ca 2010 să aducă revenirea vânzărilor de carburanţi, măsurile de austeritate luate de guvern au adâncit scăderea de anul trecut astfel că doar în primele şase luni picajul a fost de circa 7%, potrivit jucătorilor din piaţă.
Cele mai importante companii de profil active local sunt Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL şi Agip.
Borcea este cunoscut pentru afacerile pe care le-a derulat în domeniul petrolier şi mai ales pentru tranzacţiile al căror protagonist a fost. Astfel, omul de afaceri a pus pe picioare distribuitorul de gaz petrolier lichefiat Crimbo Gas, ulterior vânzând acest business în două tranşe.
Afacerea de autogaz a intrat în portofoliul Rompetrol Gas, divizia de GPL a grupului petrolier Rompetrol, în timp ce partea de butelii a fost vândută către olandezii de la SHV, un alt grup de profil.