După afacerea cu butelii, Borcea mai face un business cu miros de petrol: 20 mil. euro din transportul carburanţilor
Cristi Borcea, unul dintre acţionarii clubului de fotbal Dinamo, a obţinut anul trecut un profit brut de 9,6 milioane de euro, respectiv o marjă de 47% dintr-un business specializat în transportul produselor petroliere pentru marile companii de profil cum ar fi Petrom.
Deşi condiţiile de piaţă au fost potrivnice comerţului cu
benzină şi motorină, vânzările de carburanţi scăzând anul trecut cu
circa 6%, afacerea în care Borcea deţine 50% din acţiuni, Transpeco
Logistics&Distribution, a reuşit totuşi să raporteze un avans
de 13%, la 20,3 milioane de euro, potrivit datelor Registrului
Comerţului.
Transportatorul Transpeco Logistics&Distribution, care deţinea
în 2009 o flotă de 313 camioane, se află între cele mai mari zece
companii de profil după flota deţinută, potrivit datelor
Autorităţii Rutiere Române. În acest top, cele mai mari trei
companii sunt Edy Spedition (controlată de Alin Popa), Transilvania
Import Export (companie din grupul European Drinks al fraţilor
Micula) şi Arabesque (familia Rapotan din Galaţi), cu peste 500 de
camioane fiecare.
Mai mult, marja de profit brut a companiei controlată de Cristi
Borcea s-a apropiat anul trecut de 50%, după ce câştigul brut s-a
majorat de la 8,6 milioane de euro în 2008 la 9,6 milioane de euro
anul trecut, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.
Rezultatul a fost însă adus cu 380 de angajaţi, cu 119 persoane mai
puţine comparativ cu 2008.
Cine este Transpeco
Potrivit site-ului companiei, Transpeco a fost în 1995
inclusă în Petrom, cea mai mare firmă locală, aceasta funcţionând
ca o sucursală de transport rutier specific. La trei ani după
privatizarea Petrom, proces câştigat de către austriecii de la OMV
în 2004, Transpeco se desprinde din producătorul de petrol şi gaze
şi devine Transpeco Logistics&Distribution. Compania îşi
păstrează însă profilul şi anume transportul de carburant lichid,
adică toate sortimentele de benzină şi motorină, şi gaze petroliere
lichefiate.
"Transpeco Logistics & Distribution execută prestaţii de
specialitate în întreaga ţară pentru marile societăţi româneşti de
producţie şi comerciale în domeniul petrolier care sunt Petrom, OMV
şi Rompetrol. Societatea are subunităţi operaţionale în Bucureşti
şi în oraşele de producţie ale societăţilor petroliere: Ploieşti,
Piteşti, Constanţa şi în alte puncte importante din ţară precum
Alba, Arad, Brăila, Buzău, Craiova şi altele", spun reprezentanţii
Transpeco Logistics&Distribution pe site-ul companiei.
Reprezentanţii Petrom nu au dorit să transmită in formaţii pe acest
subiect, în timp ce oficialii Rom pe trol spun că ei se folosesc de
cele mai multe ori de pro pria divizie internă pentru transportul
produselor rafinate.
"În acest moment toate transporturile de produse petroliere
efectuate în interiorul României sunt realizate prin intermediul
diviziei de transporturi a grupului Rompetrol, Rompetrol
Logistics.
În cazurile în care resursele companiei nu sunt suficiente pentru
acoperirea comenzilor de transport ale grupului, aceasta poate
apela la furnizori externi. În acest moment, Rom petrol Logistics
operează un parc de 71 de cisterne auto", spun reprezentanţii Rom
petrol.
Anul trecut, pe piaţa locală s-au consumat 8,7 milioane de tone de
produse petroliere, din care 5,9 milioane de tone au fost
carburanţi. În acest context, valoarea pieţei petroliere, care
cuprinde dincolo de benzină şi motorină şi produse cum ar fi păcura
sau kerosenul, s-a ridicat la circa 10 miliarde de euro fiind una
dintre cele mai mari pieţe locale.
Deşi în 2009 majoritatea jucătorilor se aşteptau ca 2010 să aducă
revenirea vânzărilor de carburanţi, măsurile de austeritate luate
de guvern au adâncit scăderea de anul trecut astfel că doar în
primele şase luni picajul a fost de circa 7%, potrivit jucătorilor
din piaţă.
Cele mai importante companii de profil active local sunt Petrom,
Rompetrol, Lukoil, MOL şi Agip.
Borcea este cunoscut pentru afacerile pe care le-a derulat în
domeniul petrolier şi mai ales pentru tranzacţiile al căror
protagonist a fost. Astfel, omul de afaceri a pus pe picioare
distribuitorul de gaz petrolier lichefiat Crimbo Gas, ulterior
vânzând acest business în două tranşe.
Afacerea de autogaz a intrat în portofoliul Rompetrol Gas, divizia
de GPL a grupului petrolier Rompetrol, în timp ce partea de butelii
a fost vândută către olandezii de la SHV, un alt grup de
profil.