Sacrificarea investiţiilor a salvat din nou ţinta de deficit bugetar
Guvernul este incapabil să reducă substanţial cheltuielile cu bunuri şi servicii
Finanţele au reuşit să se încadreze la limită în ţinta de
deficit bugetar negociată cu FMI pentru primul semestru, de 18,2
mld. de lei, însă rezultatul a fost obţinut, conform practicii deja
tradiţionale, prin sacrificarea investiţiilor şi amânarea plăţilor
către mediul privat, inclusiv a rambursărilor de TVA.
Chiar şi aşa, cheltuielile totale au crescut cu 4%, în timp ce
încasările au fost mai mici cu 0,1%.
Sumele pentru investiţii au fost cu 22% mai mici decât în primul
semestru din 2009, în timp ce cheltuielile cu bunuri şi servicii au
fost reduse cu numai 1,7%, iar cele cu personalul au scăzut cu
4,5%. În schimb, subvenţiile au crescut cu 6,3%, iar cheltuielile
sociale cu peste 12%.
După ce în aprilie şi mai ritmul de scădere a cheltuielilor de
capital s-a atenuat spre 10%, la sfârşitul primului semestru
diminuarea a fost de 22,4% comparativ cu aceeaşi perioadă de anul
trecut. Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de
capital precum şi transferuri pentru programele de dezvoltare, au
ajuns la 11,7 mld. lei, reprezentând numai 12,2% din cheltuielile
bugetare totale.
"Datele referitoare la execuţia bugetară relevă adancirea
dezechilibrelor la nivelul bugetului general, deoarece cheltuielile
de capital au continuat să scadă, în timp ce cheltuielile cu
asistenţa socială şi subvenţiile şi-au menţinut trendul ascendent.
La începutul anului, guvernul s-a angajat să reducă cheltuielile,
dar după primele şase luni înregistrăm totuşi o creştere a
cheltuielilor curente cu 6,4%, aşa că această intenţie a rămas doar
la nivel declarativ, fără a se concretiza şi în datele statistice,
care oricum nu cuprind şi nivelul arieratelor", a comentat Melania
Hăncilă, economistul-şef al Volksbank.
Practic, în ultima lună din fiecare trimestru Finanţele ajustează
drastic cheltuielile de capital pentru a reuşi să respecte ţintele
fiscale agreate cu FMI.
Potrivit datelor preliminare, deficitul bugetar a ajuns după
primele şase luni la 18,07 mld. lei, reprezentând 3,35% din
PIB.
"Ca de obicei, încadrarea în ţinta convenită cu FMI a fost obţinută
prin crearea de arierate. Este de aşteptat ca deficitul nominal
pentru lunile iulie şi august să înregistreze salturi
considerabile, în jur de 3 mld. lei pe lună", estimează Nicolaie
Chideşciuc, economistul-şef al ING Bank.
În aprilie şi mai deficitul a urcat cu circa 4 mld. de lei pe lună,
pentru ca în iunie să coboare la 1,4 mld. lei.
Şi în primul trimestru datele provozorii indicau încadrarea în
ţinta de deficit, însă calculele finale au pus autorităţile în
situaţia de a mai cere o derogare de la Washington, pe lângă cea
devenită deja clasică privind arieratele.
Rămâne de văzut care va fi cifra finala a deficitului în prima
jumătate a anului, dar este cert că în privinţa arieratelor
Finanţele trebuie să ceară din nou derogare de la Fond. "Nu ne-am
atins ţinta de arierate. Vom cere o nouă derogare", a afirmat
Sebastian Vlădescu, ministrul finanţelor.
Hăncilă spune că reforma administraţiei publice de până acum s-a
dovedit insuficientă deoarece cheltuielile de personal, precum şi
cele cu bunuri şi servicii s-au redus doar modic.
Deşi FMI a apreciat măsurile adoptate de guvern pentru ajustarea
dezechilibrului fiscal, respectiv reducerea salariilor bugetarilor
cu 25% şi majorarea TVA la 24%, a avertizat recent că, pe termen
mediu, politica fiscală ar trebui să aibă ca obiectiv reducerea
deficitului fiscal printr-o reformă a cheltuielilor curente, pentru
a permite realizarea investiţiilor care să aducă creştere
economică.
Cu toate că guvernul a reuşit să elaboreze un plan de austeritate
echivalent cu 2,3% din PIB, unii analişti au îndoieli în privinţa
atingerii obiectivului de deficit bugetar de 6,8% din PIB convenit
cu FMI, în principal din cauza întârzierii aplicării multor
măsuri.
La nivelul bugetului general consolidat, cheltuielile au crescut în
primul semestru cu 4%, la 95,3 mld. lei.
Cheltuielile cu bunuri şi servicii au coborât cu 1,7% la 12,6 mld.
lei. Diminuarea semnificativă a acestor costuri nu este posibilă şi
nici de dorit având în vedere ponderea mare reprezentată de
cheltuieli cu spitalele, şcolile şi armata, potrivit
economistului-şef al ING.
Pe lângă scăderile înregistrate la cheltuielile de capital şi cele
cu bunuri şi servicii, diminuări au mai fost raportate la
cheltuielile de personal, care au coborât cu 4,5% faţă de aceeaşi
perioadă a anului precedent, la 23,8 mld. lei.
La celelate tipuri de cheltuieli s-au înregistrat de regulă
creşteri faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, justificate
de majorarea deficitelor bugetare acumulate din anii precedenţi şi
angajarea împrumuturilor pentru acoperirea acestora.
În cazul cheltuielilor cu dobânzi s-a înregistrat o creştere de
21,6%. Efortul bugetar aferent programelor cu finanţare UE a
crescut cu 132,6%, iar cheltuielile aferente finanţărilor din
împrumuturi externe au urcat cu 28,5%.
De asemenea, cheltuielile cu asistenţa socială au urcat cu 12,3%,
la 34,9 mld. lei, şomajul continuând să preseze bugetul.
Pe partea de venituri, ritmul de scădere s-a atenuat semnificativ
în primul semestru, la 0,1% comparativ cu aceeaşi perioadă din
2009, sumele colectate ajungând la 77,2 mld. lei.
Discrepanţele faţă de anul trecut s-au temperat în principal la
încasările din TVA, unde scăderea încasărilor a fost de 3,7%
comparativ cu prima jumătate a anului trecut.
"Revenirea uşoară a încasărilor din TVA este reală şi este
explicată de îmbunătăţirea activităţii economice în trimestrul doi.
Însă îmbunătăţirea are caracter temporar şi probabil că încasările
din TVA - deşi în creştere ca urmare a majorării cotei - vor
dezamăgi faţă de aşteptări", a afirmat Chideşciuc.
Şi economistul-şef al Volksbank apreciază că atenuarea ritmului de
scădere a încasărilor din TVA este strict conjuncturală,
datorându-se anunţului făcut de autorităţi referitor la creşterea
TVA-ului, care a determinat o creştere a vânzărilor înainte de
scumpirea produselor.
Din contribuţii sociale Finanţele au adunat în primul semestru 23,1
mld. lei, în scădere cu 5,1% faţă de primele şase luni de anul
trecut.
Sumele colectate din impozitul pe salarii şi venit s-au diminuat cu
4,8%, la 8,9 mld. lei. Din impozitarea profiturilor companiilor,
Fiscul a adunat 5,2 mld. lei, mai puţin cu 3% faţă de perioada
ianuarie -iunie 2009.
Creşteri s-au înregistrat la încasările din venituri nefiscale cu
1,4 mld. lei ca urmare a încasării dividendelor de la companiile cu
capital de stat, precum şi a vărsămintelor din profitul net al BNR.
Sumele restituite de Comisia Europeană în contul plăţilor efectuate
pentru proiecte cu finanţare europeană au crescut de asemenea cu
921 milioane lei.
La accize încasările au fost cu 1,5% mai mari faţă de aceeaşi
perioadă din anul precedent ca urmare a creşterii nivelului de
taxare.