România este o destinaţie atractivă pentru companiile poloneze, însă românii nu se înghesuie în Polonia
"Numărul companiilor poloneze a crescut rapid după aderarea
României la Uniunea Europeană în 2007", a afirmat Halina Golebicka,
şeful secţiei de Promovare a Comerţului şi a Investiţiilor din
cadrul Ambasadei Poloniei.
Există trei sectoare principale către care investitorii polonezi au
ales să îşi canalizeze banii, spune Golebicka.
Acestea sunt construcţiile, agricultura şi procesarea alimentelor
şi consultanţa, iar cele mai importante companii poloneze din
România sunt: Porta, companie care produce uşi şi are sediul în
Arad, producătorul de pardoseli şi parchet din lemn Barlinek, cu
sediul în Bacău, Cersanit, specializată în ceramică, producătorul
de ambalaje Can-Pack şi Tymbark, unul dintre cei mai mari
producători de nectaruri de pe piaţă.
Tymbark a fost şi primul investitor polonez în România, fiind
prezent pe piaţă de mai bine de zece ani. Anul trecut, compania a
investit 30 mil. euro în construcţia celei de-a doua fabrici locale
de sucuri, dezvoltându-şi astfel platforma de producţie de la
Vălenii de Munte.
Pentru acest an Tymbark anunţase că intenţionează să construiască o
unitate de procesare a fructelor şi legumelor. Investiţia era
estimată la 4,5 mil. euro.
Prezenţi în toate colţurile ţării
"După cum se vede suntem prezenţi în toată ţara. Există numeroase
companii în Bucureşti, însă acestea sunt de regulă de mici
dimensiuni. Cei mai mari jucători sunt în Cluj, Târgul Mureş,
Suceava, Roman sau pe Valea Prahovei", a adăugat Halina
Golebicka.
La sfârşitul lui 2009, Polonia se afla pe poziţia a 29-a în topul
celor mai mari investitori din România. La jumătatea lui 2010, cel
mai dezvoltat stat din regiune reuşise să mai urce trei
poziţii.
Până în prezent, în pofida crizei nicio companie poloneză nu a
ieşit de pe piaţă. A existat un caz care a sistat activitatea timp
de doi ani pentru a o relua ulterior, însă operaţiunile din România
erau dependente de cele din ţara mamă, explică Golebicka, fără a
oferi însă nume.
"Ne aşteptăm ca situaţia să se îmbunătăţească pe viitor. Noi
companii poloneze, din domenii precum construcţii, textile,
consultanţă şi procesarea alimentelor sunt interesate să
investească în România. Este vorba de o serie de avantaje pe care
le oferă România, precum forţa de muncă ieftină, nivelul scăzut al
impozitului pe profit şi apropierea de state terţe, precum Serbia",
mai spune Golebicka.
Potrivit estimărilor oficiale, până în prezent companiile poloneze
au investit în România circa 500 de milioane de euro, jumătate din
această sumă după aderarea la UE.
În prezent, potenţialilor investitori le este însă mai dificil să
intre pe piaţă, pentru că nu mai au acces la fel de uşor la credite
de la bănci sau la ajutoare de la stat.
Cu toate acestea, România continuă să aibă o serie de
avantaje.
Salariul mediu brut în România este de 445 de euro, în timp ce în
Polonia depăşeşte 700 de euro. Impozitul pe venit, care la noi este
de 16%, în Polonia este progresiv, între 18 şi 32%. Şi la impozitul
pe profit România stă mai bine, 16%, faţă de 19%.
Mai mult, România este apropiată de o serie de ţări nemembre ale
Uniunii Europene, către care s-ar putea îndrepta exporturile
companiilor poloneze.
Românii, doar cu proiecte temporare
La polul opus, investitorii români nu se înghesuie în Polonia.
Există o serie de companii active, în special în sectorul de
construcţii, însă acestea lucrează pe diverse proiecte.
"Există o companie din Suceava care a câştigat un proiect şi acum
se ocupă de extinderea şi modernizarea unor fabrici pentru
Coca-Cola", spune Ancuţa Conta, de la Secţia Economică din cadrul
Ambasadei României la Varşovia, care explică însă că este o
activitate pe termen limitat.
La începutul anului, Romgaz Mediaş a semnat un acord cu compania
britanică Aurelian Oil & Gas pentru a exploata zăcăminte de
gaz. Balanţa înclină în favoarea Poloniei şi atunci când vine vorba
de comerţ exterior. În 2009 exporturile Poloniei către ţara noastră
au fost de două ori mai mari decât cele ale României spre Polonia,
1,3 mld. euro comparativ cu 642 mil. euro.
"Situaţia s-a îmbunătăţit însă în primele patru luni ale acestui
an, exporturile către Polonia crescând mult mai repede decât
importurile. Continuăm să avem o balanţă negativă, însă acum
raportul este de 2 la 1. A existat o perioadă când importam de trei
ori mai mult decât exportam", explică Ancuţa Conta.
Criza a afectat relaţiile comerciale ale celor două ţări, astfel că
în 2009 valoarea schimburilor a reprezentat doar 72% din cea
obţinută în 2008. După primele luni din acest an se observă o
îmbunătăţire comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Ca pondere în total, cele mai importante produse exportate de
Polonia şi care iau direcţia România sunt alimentele, băuturile
alcoolice şi non-alcoolice, maşinile, echipamentele şi utilajele
industriale, metalele, cauciucul şi textilele. Ţara noastră trimite
în Polonia tot maşini şi utilaje, cauciuc şi alimente, dar şi
produse chimice.
"România trimite pneuri în Polonia, iar Polonia trimite în România
alte pneuri. Există o serie de produse pe care le regăsim atât la
import, cât şi la export", spune Golebicka.
Avem probleme, dar ne ţinem tari
Nu doar la numărul investitorilor şi la exporturi stă Polonia mai
bine decât România, ci şi în ceea ce priveşte economia în ansamblul
său.
Polonia are cea mai dezvoltată economie din Europa Centrală şi de
Est, cu un PIB de 310 mld. euro în 2009. Mai mult, este singura
ţară din Uniunea Europeană care a reuşit să nu intre în
recesiune.
Anul trecut avansul Produsului Intern Brut a fost de 1,7%.
"Criza economică a fost vizibilă şi în Polonia, însă impactul nu a
fost unul foarte puternic. Există şi la noi o serie de probleme,
precum deficitul bugetar şi datoria publică, care trebuie reduse
pentru a îndeplini criteriile de la Maastricht, şi nu în ultimul
rând şomajul. În Polonia acum rata şomajului a urcat la 11,9%, faţă
de 10,7% în 2009, şi până la sfâşitul anului ar putea ajunge la
12,9%", afirmă şeful secţiei de Promovare a Comerţului şi a
Investiţiilor din cadrul Ambasadei Poloniei.
Dacă la capitolul deficit bugetar ca pondere în PIB România şi
Polonia sunt la egalitate, cu 8,3%, respectiv 7,1%, ţara noastră
stă mai bine când vine vorba de datoria publică (23,7%, faţă de
51%).
Sfatul polonezilor: Luati bani de la UE
Companiile româneşti ar trebui să profite de fondurile de la
Uniunea Europeană pentru a creşte şi pentru a face faţă crizei
economice şi financiare, crede Halina Golebicka. Ea spune că
jucătorii polonezi au obţinut rezultate bune în ultimii ani
datorită fondurilor de la UE. Mai mult, după 2004, companiile au
beneficiat de avantajele pe care le oferă aderarea. "Companiile
româneşti trebuie să fie deschise şi să opteze pentru fonduri
europene. În Polonia, companiile iau fonduri de la UE pentru
dezvoltare şi inovaţie. Un exemplu în acest sens sunt companiile de
construcţii, care ridică stadioane pentru Campionatul Europenean de
fotbal Euro 2012 cu bani europeni".