Orange anunţă venituri de 247 mil. euro în al doilea trimestru, în scădere cu 7,5%

Autor: Adrian Seceleanu 29.07.2010

Compania de telefonie mobilă a înregistrat scăderi şi la nivelul profitului operaţional, pe fondul deteriorării condiţiilor economice. În schimb, veniturile din date mobile, generate în special de clienţii de smartphone-uri, au crescut cu aproape 30%.



Orange, numărul unu pe piaţa locală telecom, a înregistrat în al doilea trimestru venituri de 247 mil. euro, în scădere cu 7,49% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, pe fondul condiţiilor economice dificile, potrivit datelor din raportul financiar al France Telecom, acţionarul majoritar al companiei. Numărul de clienţi a ajuns la 10,47 milioane, în creştere cu 1,13% faţă de sfârşitul lunii iunie 2009. Compania nu oferă detalii privind numărul de abonaţi şi de utilizatori de cartele preplătite.

Acesta este cel de-al şaselea trimestru consecutiv de scădere a veniturilor pentru Orange. Thierry Millet, directorul general al companiei, spune însă că, exceptând corecţia înregistrată în T2 pe numărul de utilizatori de cartele prepay, nivelul încasărilor companiei arată semne de îmbunătăţire.

"Urmând tendinţa din prima par­t­e a anului, ni­ve­­lul veniturilor a continuat să se stabilizeze şi a consemnat îmbu­nătăţiri de la lună la lună. Conform estimărilor noastre, cota valorică de piaţă a companiei a crescut datorită evoluţiei ARPU şi a bazei de clienţi cu abonamente. Chiar dacă baza de clienţi prepay a scăzut pe fondul deteriorării condiţiilor economice, estimăm că pe acest segment cota valorică de piaţă a rămas stabilă", a declarat Thierry Millet.

Tendinţele înregistrate la nivel de trimestru în România s-au îmbunătăţit gradual, scăderea veniturilor ajungând la 7,4% în al doilea trimestru faţă de 10,1% în primul trimestru, potrivit datelor din raportul France Telecom.

Baza de clienţi a Orange a scăzut cu 3% (338.000 de utilizatori) faţă de luna martie 2010, arată datele France Telecom.

Pe de altă parte însă, venitul mediu pe utilizator (ARPU) al Orange, calculat pentru perioada iulie 2009-iunie 2010, a înregistrat valoarea de 85 de euro, cu 3 euro mai puţin decât în perioada anterioară (aprilie 2009 - martie 2010). Aceasta este cea mai mică scădere a valorii ARPU de la un trimestru la altul înregistrată de Orange de la jumătatea anului trecut. Spre exemplu la finele trimestrelor trei şi patru din 2009 nivelul ARPU scăzuse cu câte 8 euro faţă de perioada anterioară. În urmă cu un an nivelul ARPU era de 108 euro.

Pe de altă parte, Orange, care a început să promoveze agresiv vân­zările de telefoane mobile inteligente ca Apple iPhone sau Black­Berry, a înregistrat o creş­tere a veniturilor din serviciile de date până la nivelul de 32 de milioane de euro, în al doilea trimestru din acest an. Veniturile de 32 de milioane de euro obţinute în 3 luni de Orange sunt com­parabile cu încasările obţinute într-un an de zile de un operator cu sute de mii de clienţi pe cablu tv şi net şi arată amploarea pe care a început să o aibă consumul de servicii de date de pe telefoanele mobile. Orange nu precizează ce procent din suma de 32 mil. euro este generat de internetul pe mobil, însă este de aşteptat ca acesta să fie important în condiţiile în care din numărul total de utilizatori, 2,357 milioane reprezentau la finele primului semestru clienţi ai serviciilor de net de mare viteză.

Pe segmentul datelor mobile, Orange România a obţinut o creştere cu 29% a veniturilor în al doilea trimestru al anului comparativ cu trimestrul anterior, potrivit datelor communicate de companie. "Creşterea pe acest segment a fost susţinută în principal de lansarea pachetelor cu smartphone-uri la tarife accesibile pentru un număr tot mai mare de clienţi şi a opţiunilor dedicate pentru accesul la internet pe mobil", au spus oficialii Orange.

În prima jumătate a anului veniturile Orange au fost de 484 mil. euro, în scădere cu 8,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Profitul operaţional (EBITDA) al Orange România a scăzut în T2, potrivit datelor France Telecom, care nu oferă însă detalii exacte. În regiunea în care este inclusă România rezultatul EBITDA afişat de France Telecom în primul semestru a fost de 1,36 mld. euro, în scădere cu 4,2%.

La nivelul primului semestru, profitul operaţional obţinut de Orange România a scăzut cu 45 de milioane de euro faţă de anul trecut. France Telecom nu precizează nivelul exact al rezultatului EBITDA al Orange România, precizând doar că scăderea de pe această piaţă a contribuit semnificativ la scăderea marjei de profit în regiune, de la 39,5% în 2009 la 37,1% în acest an.

Anul trecut, veniturile Orange România au scăzut cu 18,4%, la 1,044 mld. euro în timp ce profitul net a fost mai mic cu 38,2%, de 270,7 mil. euro.

Şi Vodafone, numărul doi pe piaţa locală de telefonie mobilă, a înregistrat în perioada aprilie-iunie 2010 venituri mai mici decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, pe fondul condiţiilor economice dificile şi al concurenţei dure pe preţuri, potrivit datelor din raportul financiar al grupului britanic. Vodafone nu a oferit detalii privind rata de scădere a veniturilor. Vodafone România a încheiat luna iunie cu 9,819 milioane de clienţi, în creştere cu 3% (286.470 de clienţi) faţă de anul precedent. Compania a câştigat 31.452 de abonaţi şi 255.018 clienţi pentru cartele prepay în perioada menţionată, potrivit datelor publicate de grupul Vodafone.

Grupul France Telecom a obţinut venituri de 22,144 mld. euro în prima jumătate a acestui an, în scădere cu 2,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Profitul operaţional al grupului (EBITDA) a fost de 7,745 mld. euro, aferent unei marje de 35% din venituri. Cheltuielile de capital ale grupului au fost de 2,114 mld. euro.