La ce a mai fost bun Consiliul de Brand dacă brandul de ţară este atât de contestat?
Disputa aprinsă la nivel local privind noul brand de ţară pentru
promovarea turismului, dar mai ales cea legată de
autenticitatea logo-ului nu pun în discuţie faptul că atât
sloganul, cât şi grafica acestuia au fost votate de zeci de
români, membri ai autorităţilor sau persoane din mediul privat,
care au făcut parte dintr-un Consiliu de Brand.
Acest consiliu a fost constituit tocmai pentru a permite o
dezbatere mai largă şi o implicare a comunităţii din turism şi
industria de comunicare în luarea deciziei.
Consiliul de Brand, format din reprezentanţii ministerelor
Culturii, Economiei, Afacerilor Externe, Dezvoltării
Regionale şi Turismului, dar şi ai marilor agenţii de turism din
România şi Asociaţiei Hotelierilor au votat, "într-o largă
majoritate" logo-ul brandului de ţară având ca element o frunză,
potrivit mai multor participanţi la sedinţele de consiliu. Logo-ul
ales de Consiliu este "explore the Carpathian Garden".
"Pe parcursul a doi ani au avut loc foarte multe întruniri la care
au participat zeci de oameni din ministere, de la autorităţile
locale, din agenţiile de turism, dar şi personalităţi publice care
au legătură cu domeniul publicităţii. În şedinţa în care s-au
prezentat graficele şi sloganul au fost peste 20 de propuneri care
au fost supuse la vot. S-a făcut o listă scurtă de şase grafice,
având fonturi diferite, şi a câştigat graficul cu cele mai multe
voturi", a declarat pentru ZF Corina Vinţan, director general al
agenţiei de comunicare strategică Links Associates şi consultant
în cadrul Consiliului de Brand al României.
Potrivit lui Vinţan, pe lângă Asociaţia Română a Profesioniştilor
în Relaţii Publice, al cărei reprezentant a fost în cadrul
Consiliului de Brand, au mai fost alţi doi consultanţi, UAPR
(Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România) şi IAA România
(International Advertising Association România).
Din Consiliu au mai făcut parte oameni de afaceri ca George Copos
sau Radu Enache, proprietarul lanţului hotelier Continental, sau
reprezentanţi ai agenţiilor de turism, printre aceştia
numărându-se Lucia Morariu, proprietarul agenţiei Eximtur,
dar şi reprezentanţi ai asociaţiilor din turism ca Daniel
Vasilescu, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul
Românesc (FPTR), Corina Martin, preşedintele ANAT, Maria
Stoian, reprezentanta turismului rural, sau Rodica Toncea, care
reprezintă turismul balnear.
"În ceea ce priveşte alegerea poziţionării României ca grădină a
Carpaţilor, rolul preponderent l-au avut reprezentanţii din
turism. Am mers pe elementul de diferenţiere şi am mizat pe circa
40 de milioane de oameni la nivel mondial care fac turism din
proprie iniţiativă, care fac singuri rezervări şi nu vin în
România pentru a avea hotel all-inclusive", spune Vinţan.
Decizia Consiliului de Brand a fost că trebuie găsită o nişă care
să permită României o diferenţiere faţă de ofertele de gen litoral
all-inclusiv, unde competiţia cu Bulgaria, Turcia sau Grecia este
destul de dură. Întrebarea este dacă România este pregătită cu
oferte pentru această nişă şi cât de profitabilă va fi. De
asemenea, reprezentanţii hotelierilor de pe litoral spun că
litoralul românesc trebuie susţinut, nu ignorat.
Consorţiul spaniol de branding THR-TNS, care a câştigat licitaţia
pentru proiectul brandului de ţară, susţine că România trebuie
să găsească o nişă pe care să mizeze
"A fost un proiect asumat de foarte mulţi oameni", adaugă
Vinţan.
Sunt persoane care spun însă că nu au fost nici măcar întrebate în
legătură cu alegerea brandului de ţară.
"Am fost cooptat şi am participat de două ori din curiozitate. Dacă
nu eram curios, puteam trimite pe oricine din Continental. Nu am
avut niciun fel de responsabilitate în elaborarea proiectului. A
fost un consiliu pur consultativ, nicidecum nu a avut rol de
avizare. Am asistat şi am ascultat prezentările privind stadiul
lucrărilor", spune Radu Enache, proprietarul lanţului hotelier
Continental.
La jumătatea săptămânii trecute, imediat după lansarea brandului
de ţară la Shanghai, un site românesc a prezentat mai multe
asemănări între acesta şi brandul unui proiect de autobuze
ecologice. Conform autorului, ambele logo-uri au în comun acelaşi
element, o frunză, cu o formă şi culoare aproape identice.
Ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului Elena Udrea a cerut
consorţiului THR-TNS un răspuns oficial privind similitudinile
dintre frunza din brandul turistic al României şi alte simboluri,
care pot fi cumpărate din baze de date specializate care le oferă
pe internet sau fac parte deja din alte logo-uri.
"Vizualul brandului a fost elaborat în cadrul unui proces complex,
în care au fost implicaţi reprezentanţi ai industriei de turism din
România şi ai ministerului, proces din care au rezultat peste 70
de logo-uri şi peste 30 de izotipuri, dintre care câteva au fost
testate ulterior, în mai multe etape, pe pieţe, în vederea
identificării celor preferate de potenţialii vizitatori ai
României", au răspuns reprezentanţii THR-TNS la solicitatea
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.
În prezent, numărul total de şomeri din România este de
aproximativ 681.000, potrivit datelor de la Agenţia Naţională
pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
O altă temă adusă în discuţie de premier în videoconferinţa cu
prefecţii a fost legată de sistarea fondurilor către bugetele
locale, în cazul în care administraţiile locale nu îşi
reorganizează structurile de personal până la jumătatea lunii
august.
"Dacă nu se face (modificarea organigramelor- n.r.), le tăiem
banii. Asta este singura sancţiune. Nu mai primesc bani din cotele
defalcate de la Bucureşti şi atunci să vedem cum se vor descurca
consiliile judeţene sau primăriile cu proprii lor bani, dacă nu
fac acest proces de restructurare", a adăugat premierul.
De asemenea, Boc le-a mai cerut prefecţilor ca, în termen de o
săptămână, să transmită MAI explicaţii pentru creşterea
cheltuielilor cu bunurile şi serviciile în primul semestru al
anului, întrucât execuţia bugetară pe primele şase luni arată o
reducere cu 1,7% a cheltuielilor cu bunurile şi serviciile, iar
defalcat, există o discrepanţă uriaşă între nivelul cheltuielilor
la nivel naţional şi cel de la nivel local.
"Pe bugetul general consolidat, format din bugetul central şi din
celelalte bugete, locale şi altele, reducerea este de 1,7%. Dar
dacă ne uităm pe componente, putem observa că în timp ce la
bugetul de stat, adică de la partea naţională, reducerea de
cheltuieli cu bunuri şi servicii este de 28%, pe bugetul general
centralizat al unităţilor administrativ-teritoriale avem o creştere
de 9,7%. Vă cer să vă implicaţi şi să vedeţi în ce constă
creşterea cu 9,7% a cheltuielilor cu bunuri şi servicii la
nivelul bugetului general centralizat al unităţilor
administrativ-teritoriale", a mai spus premierul.
O altă temă adusă în discuţia de ieri cu prefecţii a fost legată de
procesul de verificare a contractelor finanţate din fonduri
europene, întrucât proiectele înregistrează întârzieri de până la
un an faţă de graficul stabilit. În acest sens, el a precizat că
întârzierile nu sunt cauzate de instanţele judecătoreşti care
analizează contestaţiile formulate la licitaţii, ci de
documentaţiile "prost întocmite".
El a prezentat ca exemple contractele de reabilitare a
infrastructurii rutiere şi de gestionare a deşeurilor din Vrancea,
Giurgiu, Satu Mare, Sălaj, Iaşi, Botoşani, Vaslui, Bacău şi
Teleorman, în valoare individuală de peste 20 de milioane de
euro, dar care înregistrează întârzieri cuprinse între 6 şi 12 luni
în ceea ce priveşte implementarea.
De altfel, nemulţumirea premierului privind absorbţia de fonduri
europene este mai veche, întrucât el a afirmat recent că, dacă se
păstrează ritmul actual al absorbţiei, riscăm să pierdem banii
alocaţi pentru 2010 de la Uniunea Europeană.