Ciocolata Kandia a ajuns înapoi la familia austriacă Julius Meinl tot pe pierdere
Familia austriacă Meinl, proprietara brandului de cafea Julius
Meinl, a preluat pierderi de 1,5 mil. euro odată cu achiziţia
producătorului ciocolatei Kandia. Compania Kandia-Excelent a
raportat anul trecut afaceri de 33,4 mil. euro şi un rezultat
negativ de 1,5 mil. euro, potrivit datelor de la Registrul
Comerţului.
În cei trei ani în care s-a aflat în mâinile englezilor de la
Cadbury, businessul Kandia - poziţionat pe locul doi pe piaţa
locală a ciocolatei - a rămas la acelaşi nivel şi nu a reuşit să
treacă pe profit, raportând în perioada 2007-2009 pierderi cumulate
de aproape 8 mil. euro.
Anul trecut, rezultatul financiar raportat de compania locală a
fost similar celui din 2007 (-1,5 mil. euro) - anul în care Julius
Meinl a vândut Kandia-Excelent către Cadbury pentru o sumă-record
pe piaţa dulciurilor, de 100 mil. euro. Compania avea însă la
finele lui 2009 cu circa 200 de angajaţi mai puţin decât în
momentul vânzării ei.
Lipsa profitului, compensată de cota de piaţă şi
branduri puternice
După preluarea Kandia, reprezentanţii Cadbury au refuzat să ofere
presei detalii despre dinamica businessului sau despre schimbările
realizate la nivelul structurii organizaţiei.
Rapoartele depuse de producător la Registrul Comerţului arată că în
2009 compania şi-a restructurat businessul prin reducerea numărului
de salariaţi cu 30% faţă de 2008, de la 830 la 577 de oameni.
Pe de altă parte, afacerile Kandia-Excelent au crescut cu 15% în
lei în acest interval, pe o piaţă în declin, ceea ce s-ar putea
traduce prin creşterea cotei de piaţă a brandurilor din portofoliul
producătorului. Cele mai importante mărci ale sale sunt Kandia,
Rom, Măgura, Sugus şi Silvana.
"În momentul evaluării companiei este posibil ca lipsa profitului
net să fi fost compensată de o valoare mare a activelor
intangibile, precum cota mare de piaţă sau brandurile puternice, cu
clienţi fideli", a afirmat un consultant al Capital Partners. "Ca
acţionar, atâta timp cât firma are lichidităţi, poţi accepta o
lipsă provizorie a profitului dacă există investiţii mari în
companie sau un obiectiv de creştere a cotei de piaţă", a mai spus
acesta.
Kandia-Excelent a fost evaluată în acest an la o sumă de 4-5 ori
mai mică decât cea din 2007.
Practic, familia Meinl a revenit pe piaţă cumpărând cu 20-30 mil.
euro aceeaşi companie pe care în 2007 a vândut-o cu 100 mil.
euro.
O tranzacţie impusă de Comisia Europeană
Tranzacţia a fost anunţată în urmă cu câteva săptămâni şi a fost o
vânzare impusă de Comisia Europeană americanilor de la Kraft Foods
- compania care a preluat Cadbury la nivel internaţional în luna
ianuarie.
Kraft Foods ar fi ajuns la o cotă de 60-70% pe segmentul tabletelor
de ciocolată din România dacă ar fi păstrat operaţiunile locale ale
Cadbury (Kandia-Excelent), ceea ce i-ar fi adus o poziţie dominantă
pe această piaţă.
Familia austriacă Meinl a preluat producătorul Kandia prin
intermediul fondului de investiţii Oryxa Capital.
Reprezentanţii Oryxa Capital nu au dorit să comenteze rezultatele
financiare raportate de Kandia-Excelent pe 2009.
"Tot ce pot declara este că în cadrul procesului de vânzare a
companiei româneşti Kraft Foods a pus la dispoziţia investitorilor
interesaţi o cantitate mare de informaţii, incluzând rezultatele
financiare pe 2009 ale producătorului Kandia", a spus Nicholas
Hill, reprezentantul Oryxa Capital.
Producătorul Kandia deţine în prezent circa 15% din piaţa locală a
ciocolatei, estimată la 240 mil. euro.
După finalizarea tranzacţiei, cei mai mari competitori ai
businessului preluat în acest an de Oryxa Capital vor fi Kraft
Foods, Supreme Chocolat, Heidi Chocolat, Nestle şi Mars.