Energy Holding a câştigat contractul de furnizare de energie către SNR, de 50 de milioane de lei
Energy Holding a câştigat licitaţia pentru furnizarea de
electricitate către Societatea Naţională de Radiocomunicaţii (SNR),
contract în valoare de 41,2 milioane de lei (9,8 mil. euro) fără
TVA şi accize, adică 51,08 milioane de lei (12,2 mil. euro) cu TVA,
preţ mai mic decât valoarea estimată iniţial de autoritatea
contractantă. SNR va încheia acordul-cadru cu Energy Holding pentru
achiziţionarea de energie electrică după expirarea termenului legal
de aşteptare, potrivit datelor comunicate de societate. Contractul
vizează achiziţionarea a 141.436 MWh de energie, iar preţul avansat
de Energy Holding este de 291,24 lei/MWh. Conform legislaţiei în
vigoare, perioada de aşteptare în cazul licitaţiilor publice de
furnizare cu o valoare de peste 40.000 de euro este de 15 zile. La
un preţ de 291,24 lei/MWh, contractul de 141.436 MWh are o valoare
de 41,2 milioane de lei fără TVA şi acciză. Cu TVA, contractul are
o valoare de 51,08 milioane de lei. Autoritatea contractantă a
estimat, în anunţul de participare, că valoarea contractului urma
să fie de 56,13 milioane de lei, cifră care includea TVA de 19%.
SNR a iniţiat în luna martie procedura de licitaţie pentru
achiziţia publică, primind trei oferte, de la Energy Holding,
Electrica şi firma Tinmar-IND. Mediafax
TITL: Duster şi Sandero, în topul celor mai bine vândute modele din
Franţa în S1
Bogdan Alecu
Dacia Duster, primul SUV al Dacia, principalul constructor
autohton, a devenit al doilea cel mai bine vândut SUV de pe piaţa
franceză în primul semestru al acestui an, potrivit datelor
publicate de Autoblog, cu aproape 5.400 de unităţi vândute, în
condiţiile în care lansarea comercială a fost în mai.
Pe piaţa franceză timpul de aşteptare pentru un Duster este de până
la şase luni, potrivit declaraţiilor lui Mihai Bordeanu, directorul
de marketing al Dacia.
Modelul autohton, ale cărui vânzări au demarat în luna mai a
acestui an, a fost depăşit numai de Volkswagen Tiguan, SUV-ul
compact al constructorului german, care a atins un nivel de aproape
6.500 de unităţi la nivelul primelor şase luni ale acestui
an.
Duster a depăşit astfel în două luni SUV-uri precum Toyota RAV4
(4.253 de unităţi), Ford Kuga (4.169 de unităţi) şi Renault Koleos
(1.827 de unităţi).
Dacia va majora producţia modelului Duster de la 20 de unităţi pe
oră în prezent la 25 de SUV-uri în octombrie şi ulterior la 35 de
maşini la începutul anului viitor, pentru a reduce perioada de
aşteptare a clienţilor din Europa de Vest.
Producţia SUV-ului Dacia de anul viitor ar putea ajunge la peste
120.000 de unităţi, potrivit calculelor ZF, cu o cadenţă zilnică de
peste 460 de maşini, faţă de 260 în prezent.
La începutul lunii iulie erau în derulare 35.500 de comenzi pentru
SUV-ul autohton, din care peste 30.000 de unităţi proveneau din
Europa de Vest. Până la finele lunii iunie în România s-au livrat
peste 1.500 de SUV-uri produse la Mioveni, dintr-un total de peste
3.000 de comenzi. Majoritatea clienţilor atât din România, cât şi
la nivel european s-au orientat către versiunea 4x4, cu motor
diesel de 110 CP Euro 5, care are un preţ de peste 15.000 de euro,
fiind cu aproape 10.000 de euro mai ieftin decât un alt model de
teren cu tracţiune integrală disponibil pe piaţa europeană.
În acelaşi timp, Sandero, modelul de clasă mică al Dacia, a fost
în primul semestru cel de-al treilea cel mai bine vândut model de
clasă mică de pe piaţa franceză potrivit statisticilor publicate de
Autoblog, cu aproape 45.200 de maşini vândute, fiind depăşit numai
de Peugeot 207 (70.040 de unităţi) şi Renault Clio III (67.914 de
unităţi).
La nivelul primului semestru din acest an înmatriculările Dacia au
înregistrat aproape o triplare a vânzărilor la aproape 61.300 de
unităţi, potrivit statisticilor Asociaţiei Constructorilor
Francezi de Automobile (CCFA), în timp ce la nivelul lunii iunie
acestea s-au dublat la peste 12.000 de unităţi, volum similar
vânzărilor Dacia de pe piaţa locală în 2007 şi 2008, înainte de
criza economică.
TITL: Imprimeria ungară preia o companie locală cu 1,5-2,2 mil.
euro
Ioana David
Imprimeria de Stat din Ungaria a cumpărat un furnizor român de
servicii de tipografie, pentru 1,5-2,2 mil. euro, suma finală
urmând să fie stabilită în funcţie de performanţele financiare din
acest an înregistrate de compania locală.
Vânzătorul este holdingul ungar Díjbeszedö care deţine 50% din
compania GPV Mail Services din România, potrivit Budapest Business
Journal. Potrivit reprezentanţilor Imprimeriei ungare, tranzacţia
ar trebui să se finalizeze până la sfârşitul lunii noiembrie, după
obţinerea acordului autorităţilor române din domeniul concurenţei,
iar preţul depinde de noile contracte obţinute de GPV şi de
profitul înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare
(EBITDA) pentru anul în curs. "În ultimii doi-trei ani am analizat
o duzină de posibile obiective din regiune. În afara valorii pentru
acţionari, tranzacţia creşte potenţialul companiei în Europa
Centrală şi de Est", a spus directorul Imprimeriei, Gábor
Zsámboki.
Imprimeria ungară este prezentă pe piaţa românească din 2004, când
a înfiinţat compania Tipo Direct la Cluj. Compania ungară deţine
în prezent 50% din acţiunile Tipo, iar printre acţionari se găseşte
şi Díjbeszedö Holding. Imprimeria ungară şi Díjbeszedö au un acord
strategic de colaborare privind România şi Republica Moldova.
Având în vedere compatibilităţile tehnice ale celor două companii
din România, tipografia din Cluj şi cea a GPV din Bucureşti oferă
oportunitatea de a acoperi întreaga piaţă românească, mai spun
reprezentanţii Imprimeriei din Ungaria.
Potrivit, Budapest Business Journal, GPV a avut anul trecut o cifră
de afaceri de 4,3 mil. euro, în timp ce profitul EBITDA s-a ridicat
la 446.000 de euro. Portofoliul de clienţi al GPV este compus din
bănci (48% din total), furnizori de servicii financiare (13%) şi
companii de utilităţi (25%). Trei dintre cele mai mari cinci bănci
din România sunt clienţi ai companiei, se arată în comunicatul
Imprimeriei ungare.
TITL: Belgienii de la BelRom vor să construiască un mall la
Electroputere Craiova
Cristi Moga
AcŢionarii companiei belgiene BelRom, care a finalizat pe piaţa
locală cinci parcuri comerciale în urma unor investiţii de circa
300 de milioane de euro, au început procedurile de avizare pentru
transformarea unor hale din cadrul platformei industriale
Electroputere Craiova în centru comercial, denumit Electroputere
Shopping Center.
Reprezentanţii firmei constructoare de locomotive Electroputere
Craiova, compania Al Arrab, au solicitat Primăriei Craiova
eliberarea unui certificat de urbanism în vederea elaborării unui
Plan Urbanistic Zonal (PUZ) prin care o serie de construcţii
industriale de pe un teren de 15,3 ha să fie transformate în spaţii
comerciale.
Solicitarea este făcută în numele firmei K&S Electric Power
Point, controlată de două vehicule (Holdekor şi Carpa Holding),
care deţin şi alte proiecte ale companiei belgiene BelRom.
Centrul comercial din Craiova ar urma să aibă atât magazine de
îmbrăcăminte, cât şi un magazin de bricolaj şi unul de articole
sportive, potrivit documentaţiei de pe site-ul Primăriei
Craiova.
"În proiectul realizării Electroputere Shopping Center noi nu vrem
să demolăm nimic decât anexele care se găsesc acolo. În rest, vom
amenaja acele hale de la Electroputere, care vor fi însă adaptate
la zilele noaste", a declarat pentru Mediafax Adrian Turhină,
office project manager al Electroputere Shopping Center, care
susţine că investiţia de la Craiova se ridică la 45 mil.
euro.
La Craiova însă au mai fost începute în ultimii ani lucrări la alte
două malluri - West Gate şi Adora Mall - însă construcţia acestor
proiecte a fost suspendată ca urmare a dificultăţilor de
închiriere şi finanţare a unor mari proiecte comerciale.
Pe de altă parte, belgienii de la BelRom au realizat pe piaţa
locală proiecte mai simple şi mai ieftine - parcuri comerciale cu
hipermarket, magazine de bricolaj, mobilier şi o galerie cu 50-60
de magazine - care pot fi mai uşor de finanţat în această perioadă.
Belgienii au finalizat astfel de proiecte în Sibiu, Târgu-Mureş,
Brăila, Focşani şi Bacău, primele trei proiecte fiind vândute
pentru circa 240 de milioane de euro.
Reprezentanţii Electroputere au cerut aprobări pentru a transforma
o parte din spaţiile industriale în mall
TITL: Gherghina, fondul de investiţii al Soc. Gen.: Ştiţi ce urăsc
investitorii? Surprizele, chiar şi cele bune
Ioana David
Leo Gherghina, partener în cadrul fondului de investiţii Société
Générale Assset Management (SGAM) Eastern Europe, deţinut de
gigantul financiar Société Générale, care a preluat anul trecut 36%
din acţiunile operatorului de servicii medicale MedLife pentru
circa 20 mil. euro, face o paralelă între stat şi o firmă privată
şi afirmă tranşant că dacă un investitor ar vedea că firma sa este
la limita incapacităţii de plată şi el nu a ştiut nimic, ar schimba
"urgent şi rapid consiliul de administraţie". În cazul unui stat,
consiliul de administraţie este Guvernul.
"Într-un SA (societate pe acţiuni - n.red.) deţinut de un
investitor, inclusiv financiar, decizia este până la urmă la
acţionari, respectiv la Parlament (în cazul statului - n.red.),
care deleagă către Consiliul de Administraţie, adică Guvern, care
la rândul său deleagă către management, adică miniştrii, partea
executivă, ceea ce nu înseamnă altceva decât execuţia bugetului
aprobat", a spus Leo Gherghina pentru ZF.
În ultima perioadă mai mulţi oameni de afaceri şi manageri au luat
poziţii dure vizavi de mediul politic, care pe lângă implementarea
unor măsuri nepopulare precum majorarea TVA la 24%, s-au contrazis
în declaraţii şi în ceea ce priveşte politica fiscală. Informaţii
pe tema reducerii cotei unice, implementarea unei cote de
impozitare progresivă sau majorarea în continuare a TVA au aruncat
mediul de business în ceaţă şi îndreaptă investitorii către alte
state, ca de exemplu Polonia.
"Ştiţi ce urăsc investitorii? Surprizele, inclusiv cele bune, ce să
mai vorbim de cele proaste. (...) Statul preferat acum de
investitori în regiune este Polonia care mănâncă cu polonicul banii
europeni. Noi nu reuşim. Armatele de birocraţi exact asta ar trebui
să facă: studiile necesare şi toate hârţoagele pentru privaţi. Aici
nu mai există dihotomia stat - privat. Atragerea fondurilor ar
trebui să fie program naţional", a spus Gherghina.
"Atragerea fondurilor europene ar trebui să fie program
naţional"
De curând chiar şi reprezentanţii FMI şi-au exprimat îngrijorarea
cu privire la incapacitatea României de a atrage fondurile alocate
de UE, care se reflectă într-un grad de absorbţie de aproximativ
10%. România are la dispoziţie până în 2013 fonduri europene
structurale şi pentru agricultură în valoare de 20 mld. euro, din
care în buzunarele beneficiarilor au intrat aproape 2 mld. euro.
Dintre toţi, codaş la atragerea de fonduri europene este Ministerul
Transporturilor, cu numai 38 mil. euro atraşi în ultimii trei ani,
în condiţiile unei infrastructuri extrem de proaste.
Pesimist pentru al doilea semestru al anului
Leo Gherghina este extrem de pesimist în ceea ce priveşte evoluţia
economică din acest an şi are o prognoză de minus 5% "dacă avem
noroc". Prognozele macroeconomice din 2010 pentru regiune arată că
România ar putea să fie unul dintre puţinele state care rămân în
recesiune.
"Creşterea TVA a fost exagerată şi disperată. Există o problemă de
costuri, nu de venituri. În semestrul doi economia va merge foarte
prost. Vom vedea falimente şi reorganizări majore. E bine pentru că
se curăţă economia de valori inventate şi în acelaşi timp este o
oportunitate majoră pentru activităţile corecte din piaţă. Ce a
trăit de la stat va cădea sau va deveni foarte clar de unde vin
banii", este de părere Gherghina.
În ceea ce priveşte anul 2011, prognozele lui Gherghina nu sunt mai
optimiste, vorbind "tot de un minus", în condiţiile în care "nu
suntem în stare de altceva decât dacă ne ia valul pe creştere din
UE".
Întrebat de ZF care este sentimentul printre investitori în
prezent, el a spus: "Sunt unii strategici care investesc pe termen
lung şi foarte bine fac. Financiarii speră". Partenerul de la SGAM
mai este de părere că România are nevoie de un nou acord cu FMI,
pentru că "cine ştie ce surprize sau omisiuni vom mai avea pe
buget".
Prin preluarea MedLife anul trecut, SGAM a deschis lista
tranzacţiilor în clinici private, continuată de Advent care a
preluat CMU anul acesta şi de tranzacţia cu Euroclinic care este în
pregătire.
Leo Gherghina a fost implicat anul trecut în preluarea de către
SGAM a 36% din MedLife
TITL: După Citroën şi Harley-Davidson, Tăriceanu trece acum la
Ford
Bogdan Alecu
Compania Naţională de Vânzări a Ford România, cel de-al doilea
constructor auto de pe piaţa locală, a preluat oficial de ieri
activitatea de import a mărcii americane de la Romcar, parte a
Ţiriac Holdings.
Marca Ford s-a numărat printre primele aduse în România de grupul
Ţiriac, afacere controlată de unul dintre cei mai puternici oameni
de afaceri români Ion Ţiriac.
În acelaşi timp, în luna august numărul de centre Ford de pe piaţa
locală va creşte la 42, în condiţiile în care Automotive Trading
Services, companie deţinută în proporţie de 85% de fostul premier
Călin-Popescu Tăriceanu, va deveni cel de-al cincilea dealer Ford
din Capitală, după ce şi-a transformat centrul din Băneasa în
showroom al mărcii americane, renunţând la Citroën.
Astfel, reţeaua Ford din Capitală este alcătuită din Romcar Motors,
cel mai mare dealer al mărcii americane cu două dealershipuri şi
afaceri de peste 20 mil. euro în 2009, BDT, Colina Motors cu două
centre şi Neste Automotive şi acum noul dealer ATS.
Automotive Trading Services a înregistrat anul trecut o cifră de
afaceri de 15,7 mil. euro şi un profit brut de 53.000 de euro,
potrivit datelor publicate pe Registrul Comerţului.
În 2008, businessul ATS a atins un nivel de 20 mil. euro şi un
profit brut de aproape 1 milion de euro.
Oficialii ATS nu au putut fi contactaţi până la închiderea ediţiei,
iar cei ai Citroën România nu au oferit niciun comentariu pe
această temă.
Urmează noi investiţii?
În prezent pe piaţa locală sunt 42 de centre auto Ford, dintre care
11 sunt parte a reţelei ŢiriacAuto, divizia de retail auto a Ţiriac
Holdings. Numărul acestora se va menţine relativ stabil în acest
an, potrivit declaraţiilor anterioare ale lui Paul Flanagan,
directorul Companiei Naţionale de Vânzări a Ford România.
În ceea ce priveşte dezvoltarea ATS aceasta este cea de-a doua
modificare după investiţia de 0,7 mil. euro într-un nou showroom
destinat motocicletelor Harley-Davidson în cadrul aceluiaşi centru
unde este şi Citroën din Băneasa, pe terenul firmei Băneasa
Investment SA controlată de omul de afaceri Puiu Popoviciu.
ATS mai deţine în prezent un centru Citroën situat la intersecţia
dintre bulevardul Barbu Văcărescu şi şoseaua Pipera Tunari. Cel mai
probabil, în următoarele săptămâni compania controlată de fostul
premier va deschide un nou showroom al mărcii franceze la parterul
unei clădiri de birouri din Băneasa, în timp ce serviceul noului
centru Ford din Băneasa va rămâne şi service Citroën.
Automotive Trading Services a fost până în vara anului 2007
importatorul Citroën pe piaţa locală, fiind la începutul anilor '90
printre primii importatori de pe piaţa locală, în prezent
activitatea de import fiind coordonată de Citroën România,
reprezentant al constructorului francez pe piaţa locală.
Afaceri în creştere pentru Ford pe piaţa locală
În prezent reţeaua Citroën din Capitală este alcătuită din patru
centre - Cars Trading, la ieşirea pe autostrada Soarelui, ATS în
Pipera şi doi dealeri S.D. Prestige Impex în partea de sud a
Bucureştiului.
Vânzările Ford pe piaţa locală au înregistrat la nivelul primului
semestru al acestui an o creştere de peste 8% comparativ cu
perioada similară a anului trecut, la aproape 5.120 de
autovehicule, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi
Importatorilor de Automobile (APIA), fiind printre primele mărci
auto care au revenit pe plus în acest an. În acelaşi interval,
vânzările Citroën au scăzut cu 23%, la puţin peste 1.000 de
autovehicule, în condiţiile în care piaţa totală a înregistrat o
scădere de aproximativ 25% la nivelul primelor şase luni.
Romcar nu se închide
Romcar va deveni compania responsabilă de partea de aftersales şi
componente auto din cadrul Ţiriac Holdings, potrivit unor surse din
piaţă. Oficialii companiei nu au oferit niciun comentariu pe
această temă.
În continuare, la conducerea Romcar va rămâne Gabriel Bondarenco,
potrivit aceloraşi surse, care a preluat funcţia de director
general în vara anului trecut, după ce Cătălin Gavra a fost
promovat în funcţia de director general al ŢiriacAuto, divizia de
retail auto a Ţiriac Holdings. Compania a atins anul trecut o cifră
de afaceri de peste 131 mil. euro, reprezentând aproape jumătate
din businessul de import auto al grupului Ţiriac.