Administraţie incompetentă + FMI = Colaps
Declaraţiile făcute la încheierea întâlnirii între
reprezentanţii AOAR şi FMI au ţinut prima pagină a ziarelor
săptămâna trecută. Punerea lor în contextul discuţiilor purtate
este de natură să dea teme serioase de reflecţie, depăşind uşurinţa
cu care ele au fost trimise în senzaţional fără o abordare reală a
semnificaţiilor.
În esenţă, oamenii de afaceri prezenţi la întâlnire, au semnalat că
banii de la FMI nu au făcut decât să asigure, pentru încă un an,
supravieţuirea incompetenţei în administraţia publică, fără
perspectiva vreunei îmbunătăţiri a mediului de afaceri.
Mai mult decât atât, datoriile statului către sectorul privat au
crescut substanţial, contrar angajamentelor de reducere a lor, iar
în reformarea legislaţiei muncii nu s-a întreprins nimic. Exemplele
au fost mult mai numeroase.
De cealaltă parte s-a dat impresia că reformele structurale se vor
face în contextul unui viitor acord de împrumut, prezentul acord
având rolul numai de "colac de salvare".
Reacţiile oamenilor de afaceri, în timpul întâlnirii, au fost
edificatoare:
-dl. Arin Stănescu a ilustrat situaţia fără precedent din mediul de
afaceri prin creşterea exponenţială a cifrelor privind insolvenţa,
îndeosebi în domeniul IMM-urilor. "Colacul de salvare" a funcţionat
se pare, numai pentru administraţie, dar nu şi pentru firmele care
produc pentru piaţa internă;
-dl. Constantin Savu a sesizat desprinderea cursului de schimb de
economia reală;
-dl. Ion Ţiriac jr. a menţionat că nu este dispus să asiste la
amanetarea viitorului copiilor, după ce, ca tânăr om de afaceri în
România, vede cum s-a amanetat viitorul propriei generaţii.
Acesta a fost preţul asigurării menţinerii unei administraţii
publice incompetente şi clientelare angajată în valuri successive,
prin preluarea puterii de către diverse alianţe politice.
De fapt, ceea ce s-a discutat a fost "terapia de şoc" (reloaded
2.010) - în susţinerea reprezenţantilor oamenilor de afaceri -
versus "transformări graduale în administraţia publică".
A surprins spre exemplu faptul că administraţiile publice au putut
încă veni cu depăşiri de cheltuieli substanţiale, la sfârşitul
exerciţiilor bugetare, "uitându-se" că acest lucru intră sub
incidenţa legilor penale şi nu are de-a face cu adaptări în trepte
care să nu bulverseze sistemul.
În acelaşi timp, diferenţele de abordare au devenit evidente prin
refuzul discutării oricăror măsuri pro-business menite să asigure
atragerea investiţiilor în economia românească, în contextul
competiţiei cu ţările vecine.
Concluziile reprezentantului FMI că "punctele de vedere coincid în
proporţie de 90%", ca şi enumerarea "realizărilor" pentru care s-au
cheltuit banii împrumutaţi au fost surprinzătoare.
Ne-au lipsit, pentru o înţelegere deplină, cei 10% conform cărora
aducerea la normalitate a ţării va începe ceva mai târziu, în
contextul unui eventual nou acord de împrumut!
Ar mai fi de menţionat că în timpul întâlnirii am avut senzaţia că
pluteşte în aer întrebarea: dacă tot ştim atât de bine ce ne
trebuie pentru a reveni la normalitate, de ce nu suntem în stare să
o facem singuri?
Şi o precizare de ordin personal:
Am fost un adept al intervenţiei FMI din noiembrie 2008 pentru a se
evita un colaps al leului. Ceea ce realizez însă acum, este,
citându-l pe Lucian Davidescu: "Singurul moment în care un
finanţator de profilul FMI poate fi util este momentul trezirii
economiei la realitate, iar condiţia fără-de-care-n-are-rost este
schimbarea unui guvern incompetent cu unul competent. Tamponul de
capital îi poate da timp să rezolve ce-i de rezolvat. Iar timpul se
numără în zile şi săptămâni, în niciun caz în ani. Însă când un
guvern incompetent se schimbă cu un alt guvern incompetent, banii
FMI nu sunt altceva decât o fundătură. Un împrumut cere alt
împrumut până când se întâmplă ceva care să rupă spirala
îndatorării: trezire sau faliment."
Florin Pogonaru este preşedintele Asociaţiei
Oamenilor de Afaceri din România