Cum îşi conving dealerii clienţii să-şi ridice mai repede maşinile: îi taxează cu 30 de lei pe zi

Autor: Bogdan Alecu 02.08.2010

O maşină care stă în parcarea unui centru auto, fie pentru a fi achiziţionată sau ridicată din service, reprezintă un cost suplimentar pentru dealer. Cost care acum se poate transforma într-o nouă taxă.

Pentru a-şi "încuraja" clienţii să-şi recu pereze mai repede maşinile nou-achiziţionate sau din service, dealerii au introdus sistemul de taxare pentru parcarea acestora.

Pentru fiecare maşină nouă achiziţionată există o perioadă de graţie de până la 30 de zile, în care clientul îşi poate ridica maşina. Dacă nu, după acest interval acesta va fi taxat în medie cu 30 de lei pe zi - tarif practicat de mulţi dintre dealerii auto de pe piaţa locală.

"O maşină neridicată implică costuri. Acel loc de parcare reprezintă un loc în care poate sta un alt automobil pe stoc. Dacă nu dispui de acel loc, automat trebuie tu ca dealer să închiriezi spaţiu în altă parte. Este normal să taxezi clientul, şi atunci când nu-şi ridică maşina din service şi atunci când nu vine să o ridice după ce a cumpărat-o", a spus directorul de marketing al unui dealer Ford din Capitală. Pe de altă parte, managerul a subliniat faptul că de obicei se evită taxarea suplimentară a clienţilor.

O taxă similară şi pentru serviceuri

În condiţiile în care dealerii oferă acum reduceri atât în ceea ce priveşte achiziţia unei maşini noi şi chiar la preţurile la manoperă şi componente din service, acoperirea unui astfel de cost suplimentar legat de parcarea unei maşini nu întotdeauna mai este rentabil.

"Clientului i se dă o perioadă de graţie, dar dacă nu vine să-şi ridice maşina, este taxat", răs punde scurt Bogdan Bu curescu, directorul ge neral al Automotive Tra ding Services (ATS) din Bucureşti, dealer Ford şi Citroën controlat de fostul premier Călin-Po pescu Tăriceanu.

Potrivit oficialilor Ci troën România, taxa rea este de 30 de lei pe zi şi este valabilă pentru ser vice, care au de obicei cele mai aglomerate parcări din cadrul unui dealer auto.

Aceeaşi taxă există şi pentru serviceuri, parcările acestora fiind mai tot timpul aglomerate. În cazul unei intervenţii în service, termenul de graţie este mult mai scurt, de trei zile.

Pe de altă parte, există în continuare dealeri care evită taxarea suplimentară a clienţilor, în condiţiile în care pe o piaţă în scădere "lupta" nu se mai derulează nu mai în ceea ce priveşte vânzările de maşini noi, ci şi în service.

"Este greu să taxezi acum suplimentar clien ţii, deoarece toate servi ceu rile acum se luptă pen tru clienţi. Spre exemplu, dacă Premium Auto Motors (dealerul Jaguar Land Rover, parte a Ţi riacAuto şi cel mai mare centru din Bu cureşti al celor două mărci - n.red.) a micşorat tarifele, le-am redus şi noi", explică Viorel Nicu lescu, fostul şef al Rom car, care până la 1 august a deţinut im porturile Ford pe piaţa locală, care acum con trolează dea lerul Jaguar Land Rover Automotive Trading Team (ATT).

În cadrul serviceului ATT există inclusiv maşini care staţionează de două luni, pentru una dintre acestea clientul nefiind încă "decis" dacă va achiziţiona sau nu com ponenta defectă, potrivit oficialului com paniei.

Unu din zece dealeri şi-au închis businessul

Potrivit dealerului Ford din Craiova, astfel de taxe sunt necesare în condiţiile în care clientul român s-a schimbat.

"Nu se mai pune atât de mult preţ pe achiziţia unei maşini. Automobilul este livrat, dar ei vin şi după două săptămâni să-l ridice în anumite cazuri, când se întorc din concediu", spune Adrian Mărăşescu, directorul dealerului Ford Plus Auto din Craiova.

În condiţiile în care la nivelul primului semestru din acest an vânzările de maşini noi au continuat să scadă cu 25%, după ce anul trecut acestea s-au redus la jumătate com parativ cu 2008, dealerii vor miza în continuare pe veniturile obţinute din service, potrivit jucătorilor din piaţă.

În ceea ce priveşte profitabilitatea centrelor, anul trecut doar unul din zece dealeri şi-a închis businessul pe fondul reducerii pieţei, iar din top zece companii din auto, doar doi importatori au înregistrat pierderi - Mercedes-Benz România şi AutoItalia, reprezentantul mărcilor din grupul Fiat, potrivit datelor de pe Registrul Comerţului.