Francezii cumpără Dacia pentru „casa de la ţară“, românii ca alternativă la o maşină second-hand

Autor: Bogdan Alecu 03.08.2010

Relansată pe piaţa locală în 2004, odată cu prezentarea Logan şi în Europa de Vest un an mai târziu, imaginea Dacia ca divizia "low-cost" a grupului Renault a evoluat de la cea de maşină ieftină, achiziţionată doar de cei care nu aveau bani de un automobil nou, la cea de autoturism luat în calcul chiar şi de cei care au în garaj un automobil premium, ca maşină pentru "casa de la ţară".

După Logan în 2004, Logan MCV în 2006 şi Sandero doi ani mai târziu, Dacia a venit anul acesta cu SUV-ul Duster, model de teren cu 30-40% mai accesibil pe piaţa franceză decât principalii concurenţi, pentru care există liste de aşteptare de până la şase luni - adică tot cam cât se aşteaptă pentru un automobil exclusivist realizat pe comandă precum un Lamborghini, Ferrari sau Rolls Royce.

Iniţial conceput pentru pieţele est-europene, pentru modelele din gama Logan s-a înregistrat o cerere ridicată şi în Europa de Vest, în prezent peste 90% din producţie fiind exportată către ţări precum Franţa, Germania, Italia sau Spania.

"Dacia a «sedus» două tipuri de clienţi - pe cei care ar fi cumpărat un automobil la mâna a doua şi pe cei "ultraraţionali" care preferă să-şi investească banii în altceva şi care văd maşina doar ca un mijloc de locomoţie. Pe lângă aceştia, mai sunt inclusiv cei care deţin deja un Audi sau un BMW şi care îşi cumpără o Dacia pentru casa de la ţară", a spus Vincent Carré, director de marketing pentru marca Dacia la nivel global, citat de cotidianul francez Les Echos.

Acest lucru este confirmat şi de studiile realizate atât pe piaţa locală, cât şi pe cea occidentală, care confirmă faptul că cel care achiziţionează un model Dacia o face deoarece doreşte un mijloc de locomoţie ieftin de întreţinut şi de cumpărat.

"Există o tendinţă remarcată pe pieţele vestice, aceea de orientare din ce în ce mai mult către simplitate. Tot mai mult occidentalii constată că bogăţia materială nu le-a adus o creştere în satisfacţie deoarece a fost obţinută prin creşterea nivelului de stres şi lipsa timpului personal. Prin urmare, simplitatea şi un mod de viaţă mai liniştit este din ce în ce mai dezirabilă pentru mulţi", a spus Adina Nica, head of research în cadrul Synovate România.

Atunci când este întrebat de imaginea mărcii autohtone, Mihai Bordeanu directorul de marketing al Dacia din România, vorbeşte de cel mai bun raport "preţ-habitabilitate" - adică cel mai bun compromis între spaţiu şi preţ.

"Nu suntem nici cei mai ieftini, nici cei mai mari, dar avem cel mai bun raport din piaţă în acest moment", a spus Bordeanu, care anterior a deţinut funcţia de director al mărcii Lexus pe regiunea Balcani.

Conform unui studiu comandat TNA AISA de către GE Money şi citat de agenţia BrandTailors, pentru clienţii români atunci când vine vorba de evaluarea unui automobil, consumul de combustibil (63%) este mai important decât preţul de achiziţie (52%).

"Vorbim de o categorie de produse cu valoare ridicată, în care riscul asociat achiziţiei este mare, deci şi gradul de implicare în luarea deciziei este direct pro porţional. De aceea, cumpărătorul analizează ambele componente ale costului final", a spus Anca Tăzlăoanu, brand consultant în cadrul agenţiei BrandTailors.

În prezent oamenii îşi schimbă maşina în medie la cinci-şase ani, faţă de doi-trei ani înainte de criza economică, deoarece înregistrează schimbări în stilul de viaţă.

"Putem afirma că pentru familii costul de mentenanţă cântăreşte mai greu. Pentru segmentul «young urban proffesionals» (tineri din mediul urban), care au nevoie să îşi confirme statutul, contează mai degrabă brandul decât preţul", a spus Tăzlăoanu.

Conform studiilor realizate de companiile de branding, 39% dintre români ar opta pentru o marcă străină, iar 56% ar plăti în jur de 8.400 de euro pentru o maşină nouă - adică un preţ similar cu cel al unui model Logan, Sandero sau Logan MCV care să dispună de elemente precum airbaguri frontale, laterale, aer con diţionat, geamuri electrice şi închidere centralizată.

"Ţinând cont de bugetul pe care îl aveam pentru cum părarea unei maşini, puteam opta pentru un second-hand, un Logan nou cu motorizare de vârf (1,6i 16v

105 CP - n. red.) sau o maşină din import cu dotări minime. Am ales Dacia pentru că mi-a fost frică de eventualele defecte ale unei maşini second-hand şi am vrut un motor mai puternic", a spus Cristi M, 26 de ani, care şi-a cumpărat anul trecut un model Dacia Logan.

În această tendinţă spre simplitate, mulţi se orientează spre caracteristicile de bază ale produsului. Astfel, Dacia asigură nevoia principală, aceea de a te transporta şi o face la un nivel de confort rezonabil şi la un preţ mai mic de 10.000 de euro. În plus, faptul că pe o Dacia se regăseşte şi emblema Renault îl face pe clientul vest-european să ia serios în calcul achiziţia unui model Dacia.

"Şi pentru români Dacia este o opţiune atractivă, în acelaşi timp va exista pentru multă vreme o aspiraţie de multe ori neîmplinită a condusului unei maşini occidentale. Astfel, românul va trebui să decidă între a fi pragmatic sau a plăti mai mult pentru a-şi îndeplini în sfârşit visul", a spus Nica.

Creşterea aproape exponenţială a vânzărilor Dacia pe pieţele vest-europene, mai ales în 2009 pe fondul programelor "Rabla", a venit ca o surpriză, în condiţiile în care chiar şi oficialii Dacia au recunoscut că la început, în 2004, nu exista nicio intenţie în a comercializa modelele Logan în Occident.

"Dacă salariile românilor ar fi ca ale nemţilor, nivelul de trai şi implicit piaţa auto ar creşte datorită vitezei de înlocuire a automobilului. Odată cu creşterea pieţei s-ar înregistra modificări de structură a acesteia, respectiv ponderea diferitelor segmente de clienţi. Poate că cele de 30% deţinute de Dacia nu s-ar modifica, dar în mod sigur s-ar modifica structura acestor 30% în termeni de tipologii clienţi", a subliniat Anca Tăzlăoanu.

Conform unui sondaj realizat de UFC-Que Choisir şi citat de Les Echos, în Franţa costul mediu anual al unui model Dacia este de aproximativ 130 de euro, la jumătate faţă de modelele Renault sau Peugeot. Dacia obţine şi un indice de fiabilitate de 92,61, ceea ce o încadrează sub Lexus, în timp ce Citroën şi Renault ocupă locurile 21, respectiv 27 în acelaşi clasament.

În ceea ce priveşte gama Dacia, echipele de ingineri ai Renault lucrează deja la proiectarea unui monovolum şi a unui model de clasă mini, mai mic decât Sandero. În ceea ce priveşte zvonurile legate de un posibil model decapotabil, "această posibilitate este exclusă din cauza volumului prea scăzut al vânzărilor de acest tip de model", a spus Vincent Carré. Aceste viitoare modele nu vor mai fi însă asamblate în România, ci la viitoarea uzină Dacia din Tanger, Maroc, care va avea o capacitate de 400.000 de maşini pe an şi în care Renault va investi peste un miliard de euro.