Zvonurile legate de TVA aduc dureri de cap

Autor: Bogdan Alecu 04.08.2010

Dan Chitaru, preşedintele Kia RomAuto, importatorul mărcii coreene pe piaţa locală, spune că primele zvonuri legate de o posibilă revenire a taxei pe valoarea adăugată de la 24% la 19% au determinat mulţi clienţi să amâne decizia de a achiziţiona o maşină nouă.

"Atât timp cât au apărut oficiali care au declarat în media că este posibil să se revină la vechea cotă de TVA, nu ne putem aştepta la volume importante în perioada următoare. Personal am discutat cu 20 de clienţi despre acest lucru", a spus Dan Chitaru.

Vânzările Kia în prima jumătate a acestui an au înregistrat un declin de peste 86%, la 391 de autoturisme, în condiţiile în care piaţa auto a scăzut în acelaşi interval cu 25%. Cel mai bine vândut model a fost cee'd cu aproape 340 de maşini, în scădere cu acelaşi procent ca şi marca.

"Media lunară în a doua jumătate a anului în ceea ce priveşte vânzările Kia va fi de aproximativ 100-150 de unităţi. Cel mult 200. În contextul economic actual nu ne putem aştepta la volume importante în ceea ce priveşte vânzările de maşini noi", a spus şeful importatorului.

Se mai închid ochii la reexporturi

La nivelul anului trecut vânzările mărcii coreene au scăzut cu aproximativ 28%, la aproape 6.200 de autoturisme, pe o piaţă care a scăzut cu peste 50%, pe fondul crizei economice. Pe de altă parte, aproximativ 70% dintre vânzări nu se regăsesc şi în statisticile înmatriculărilor, o parte dintre acestea fiind exportate către Germania.

"Noi am vândut maşini diverşilor clienţi, clienţi pe care nu i-am căutat noi. Au fost atât clienţi străini, cât şi din România. Noi nu am făcut un studiu de caz la fiecare client să vedem ce fac aceştia cu maşinile", a spus Chitaru

Cu câteva mici excepţii, la nivel european toţi importatorii sunt deţinuţi de Kia. Excepţiile se regăsesc în Europa de Est şi Italia.

"Fabrica voia producţie maximă, şi astfel mai închidea ochii la reexporturi, deoarece dorea ca maşinile să fie pe stradă, indiferent de provenienţa acestora. A fost vorba de o situaţie temporară, de lichidare de stoc", a spus Dan Chitaru.

În condiţiile în care un importator nu îşi lichidează stocul de maşini, acesta nu mai comandă la fabrică şi implicit producătorul se confruntă cu o problemă de stocuri.

Criza şi-a spus cuvântul

"Pe noi ne-a prins începutul anului cu 1.000 de maşini în curte, în condiţiile în care vânzările din ianuarie au fost de 50 de maşini. La 50 de maşini pe lună cu 1.000 de maşini pe stoc ar fi durat aproape doi ani până vindeam tot ce aveam, interval în care noi nu am mai fi comandat nimic de la fabrică", a spus Chitaru.

Reţeaua Kia pe piaţa locală numără în prezent 18 dealeri Kia. În 2008 reţeaua crescuse la un total de 25 de centre, dar o parte s-au închis pe fondul crizei economice.

"Criza şi-a spus cuvântul. Dealeri s-au închis în toate regiunile ţării. Aici a depins de fragilitatea financiară a companiei respective care au pariat prost pe investiţii mari şi care nu au fost ulterior susţinute. Degeaba construieşti showroom-uri mari dacă nu ai bani să-ţi plăteşti angajaţii sau să ai maşini pe stoc", a spus şeful Kia.

Potrivit statisticilor Porsche România, anul trecut s-au închis aproximativ 10% din cei 400 de dealeri de pe piaţa locală, pe fondul reducerii vânzărilor cu peste 50%.