Albalact după primul semestru: Piaţa lactatelor trece printr-o perioadă foarte grea, chiar dură

Autor: Diana Tudor Stoica 04.08.2010

Albalact din Alba Iulia, producătorul lactatelor Fulga şi Zuzu cu afaceri de peste 53 mil. euro, a înregistrat în primul semestru al acestui an o scădere de aproape 14% în lei şi 12% în euro a profitului net comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, la 2,4 milioane de lei (circa 580.000 de euro). Reprezentanţii Albalact susţin că scăderea profitului a fost influenţată în principal de creşterea semnificativă a cursului euro în luna iunie, care a determinat o majorare de peste 100% a cheltuielilor financiare.

"Piaţa lactatelor trece printr-o perioadă foarte grea, chiar dură, marcată de o scădere dramatică a puterii de cumpărare, care determină o presiune mare pe preţuri. Vom continua să ne extindem portofoliul, distribuţia şi reţeaua de clienţi şi vom avea lansări şi promoţii noi", a declarat Raul Ciurtin, preşedintele şi directorul general al Albalact Alba Iulia.

În aceeaşi perioadă, producătorul de lactate a obţinut o cifră de afaceri de 125 mil. lei (circa 30 mil. euro), în creştere cu 7,5% în lei şi 9,8% în euro comparativ cu rezultatul primelor şase luni ale anului trecut, când realiza afaceri de 116,2 mil. lei (27,5 mil. euro). Veniturile totale s-au majorat, de asemenea, cu 9,1% în lei şi 11,1% în euro, la 131,9 mil. lei (31,8 mil. euro), iar profitul operaţional a avansat cu 2,5% în lei şi 4% în euro, la 6,3 mil. lei (1,5 mil. euro).

Puţine companii de lactate pe creştere

Albalact, companie cu peste 500 de angajaţi, este unul dintre puţinii producători de lactate care au continuat să înregistreze creşteri ale cifrei de afaceri în condiţiile actuale ale mediului economic. Spre comparaţie, Tnuva România, unul dintre principalii competitori ai Albalact pe piaţa iaurturilor, a obţinut o scădere de 15% a cifrei de afaceri în lei în prima jumătate a acestui an.

În schimb, filiala locală a producătorului israelian şi-a diminuat pierderile cu 40% în primul semestru comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut prin reducerea puternică a costurilor.

Singura companie din topul celor mai mari producători locali de lactate care aU obţinut un rezultat mai mare decât Albalact în prima parte a acestui an a fost Danone România, cu un avans de 10% al afacerilor locale, potrivit informaţiilor apărute în raportul semestrial al grupului francez.

Investiţii de 0,3 mil. euro în promovare

Producătul de lactate din Alba Iulia a investit recent 300.000 de euro într-o campanie de promovare a mărcii Rarăul pentru a transforma brandul local intrat la finalul anului 2008 în portofoliul companiei într-un produs cu distribuţie naţională.

Această campanie a fost realizată în urma finalizării procesului de rebranding, demarat la începutul anului 2009, şi după începerea producţiei de lapte UHT (ultra high temperature - pasteurizat la temperaturi înalte) sub brandul Rarăul, achiziţionat de Albalact pentru a ataca piaţa brânzeturilor.

Albalact produce în prezent peste 60 de sortimente de lactate sub mărcile Fulga, Zuzu, De Albalact şi Rarăul.

Companie tranzacţionată pe Bursa de Valori Bucureşti sub simbolul ALBZ, Albalact este cel mai mare producător independent de lactate cu acţionariat român, acţionarii companiei fiind Petru Ciurtin (31,7%), Raul Ciurtin (14,9%), fondul de investiţii cipriot RC2 (25,4%) şi alţi acţionari (27,8%).

Reprezentanţii companiei din Alba intenţionează să fuzioneze Albalact cu producătorul Rarăul Câmpulung Moldovenesc, al cărui pachet majoritar de acţiuni îl deţine, propunerea urmând a fi discutată în cadrul Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor care va avea loc la începutul lunii septembrie, potrivit datelor furnizate BVB.