Unde nu îmi voi petrece vacanţa
Subiectele grave, împovărătoare, generatoare de dezbateri şi insomnii pentru oamenii din cultură au lăsat locul celor mai senine. Şi e şi normal: suntem în august, soarele arde puternic, oraşele se golesc, pe străzi, în instituţii sau grădini rămânând doar muritorii de rând. Briza mării îţi trece pe la urechi, foşnetul brazilor te mângâie repetat, Mediterana sau Atlanticul te răcoresc ca jacuzzi-ul personal. În imaginaţie, desigur. Aşadar, "Unde şi cum vă petreceţi vacanţa?" i-au întrebat două reviste pe scriitorii noştri. Am răspuns şi eu uneia dintre ele, dar pentru că nu am fost foarte mulţumit de întrebare, mi-am pus singur o alta: "Unde nu o să-mi petrec niciodată vacanţa?"
Şi-aşa am început eu să visez la multele locuri în care nu îmi
voi petrece niciodată o vacanţă de scriitor. Primul care mi-a venit
în cap a fost Tanzania (foto 1). Nici nu ştiu dacă ţara asta se mai
cheamă aşa, dar pentru mine sună ca în poveştile copilăriei, cu
colibe, maimuţe, o mulţime de banane şi nesfârşite aventuri.
Dar nu pentru asta am ales eu Tanzania ca prim loc unde nu o să
ajung niciodată. Ci pentru fascinaţia cu care îl ascultam cu gura
larg căscată (şi de mirare, dar şi pentru că eram la dentist) pe
doctorul meu care îmi spunea "în concediu, mă duc în Tanzania
pentru scufundări" şi, în locul transpiraţiei care altfel m-ar fi
inundat numai ascultând nenorocita aia de freză, simţeam pe trup
apele de cleştar ale Atlanticului. Nici nu ştiţi ce reconfortant e
să stai pe scaunul dintr-un cabinet stomatologic, cu maxilarul
anesteziat, şi în pauzele dintre două "clătiţi, scuipaţi" doctorul
să vă povestească minunatele aventuri ale scufundărilor, ale
pescuitului sau vânătorii subacvatice. Iar mie îmi sunau în cap
versişoarele cântecelului pe care îl cântam şi eu, cu focul
copilului care n-are pic de voce: "În Tanzania se zice/ Că trăia un
trib ferice/ Iară şefu'acelui trib/ Era însuşi Tibotib". Ce se mai
întâmpla cu tribul ferice şi şeful lui zău că nu îmi mai amintesc,
dar uite-aşa poţi păstra o nostalgie a ceva ce n-ai văzut şi nici
nu o să vezi vreodată, dar care ţi se iveşte în viaţă pe
neaşteptate după o cruntă durere de măsele!
Valea Loarei! Ei, cu Valea Loarei e o poveste teribilă: o ştiu pe
dinafară. Am predat elevilor mei de atâtea ori Castelele din
Franţa, încât mi s-a acrit de ele. Nu mai au niciun farmec. Mai
ales că, după ce am reuşit să scap din învăţământ (fusesem trimis
într-un sat "dracului pomană", vorba lui Creangă, după absolvire să
îmi plătesc datoria pe care o aveam faţă de statul ce mă ţinuse în
facultate printr-un stagiu obligatoriu în producţie), cum auzeam de
Franţa cum îmi apărea în faţă chipul luminos de atâta luciu
tuciuriu al elevului meu de 16 ani din clasa a VI-a, Lilă, care la
fiecare oră mă întreba: "Don profesor, don profesor, cum se zice
garoi în franceză?!" Degeaba i-am zis eu de corb, de cioară! Ştia
foarte bine ce vrea: "Garoi, don profesor, cioară e altceva!"
Nici în Thailanda nu o să merg. În primul rân, pentru că toată
lumea se duce acolo. Apoi, pentru că am văzut prin filme (inclusiv
în alea de la televizor cu "destinaţii exotice") că e înghesuială,
prea mulţi oameni pe străzi şi prin suk-uri. Şi multe fructe, or
eu, cu colita mea, am restricţii la prea multe fructe. Mai ales
exotice! Însă nu ăsta-i motivul principal. Motivul principal e că
după ce o jună (pe atunci, acum s-a mai copt şi ea) prozatoare a
prestat prin Thailanda şi a povestit tot ceea ce a prestat (nu
vorbesc de droguri sau de sex, ci de un apocaliptic sex cu un câine
- nedrogat, săracu', excitat însă, de parcă ar fi fost, de când a
văzut-o - pe care l-a încercat acolo, eu n-aş mai avea ce povesti.
M-am gândit la ceva cu elefanţi, dar am văzut într-un film porno că
s-a folosit trompa unui elefant foarte viu pe post de jucărie
sexuală, aşa că fantezia mea nu a reuşit să mai inventeze ceva care
să mă ducă în aşa de departe şi ciudată ţară.
Mi s-a luat şi de Tahiti (foto 2). Mai întâi şi întâi este că tu,
scriitor român, nu o să poţi concura niciodată cu amintirea,
prezenţa chiar vie a lui Gauguin în puzderia aia de insule. Acolo,
fiecare localnic are o poveste cu Gauguin, dacă nu cumva e unul
de-al lui Gauguin. Plus că ai trăi acolo parcă într-un muzeu numai
cu picturi de Gauguin. De la un român înrolat în Legiunea Străină -
român cu care am stat mult de vorbă şi i-am scris povestea vieţii
de legionar - însă am aflat şi alte nu tocmai frumoase obieciuri pe
care le au ăia de-acolo. Unul ar fi că străinii sunt văzuţi ca
nişte semizei şi sunt tare bine primiţi. Ospitalitatea lor întrece
buna purtare când te cam obligă să le onorezi casa culcându-te cu
nevasta gazdei tale. Or, alea tinere şi frumoase din Tahiti nu sunt
măritate, iar celelalte, în opoziţie cu ele, sunt! Plus că mi-e
teamă să nu rămân cu obiceiul ăsta când mă întorc în Europa şi să
dau dracului de vreo belea!
Acum, vreau să fiu cinstit cu dumneavoastră: aş trece şi peste
toate inconvenientele locurilor, tradiţiilor, pericolelor depre
care v-am zis şi m-aş duce până la urmă într-o vacanţă pe-acolo.
Dar, oameni buni, n-am bani! Nu sunt nici vedetă de televiziune, nu
fac emisiuni la... (mai bine nu spun unde se plăteşte cel mai
bine), tata (Dumnezeu să-l ierte!) nu a avut firmă de salubritate,
iar eu nu am câştigat la Loto ca Ogică. Din banii pe care îi iau ca
scriitor abia îmi pot plăti facturile lunare şi pot bea o bere la o
tersasă, doar săptămânal! Dar vă imaginaţi ce frumoase vacanţe
petrecem noi, scriitorii, pentru că ştim să visăm şi avem argumente
pentru sărăcia noastră?!
CONSTANTIN STAN (n. 28 iulie 1951) este licenţiat al Facultăţii de
Filologie (1974) a Universităţii Bucureşti. Laureat al Academiei
Române (2004) pentru romanul "Gerda". Cărţile de proză i-au fost
premiate de ASPRO, Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti, Festivalul
"Poesis" Satu Mare, revista "Luceafărul". Premiul APLER pentru
jurnalism cultural.
Este prezent de la primul număr, săptămânal, cu rubrica "Reportaj",
în "Ziarul de Duminică".
Este preşedintele secţiei Proză a Asociaţiei Scriitorilor din
Bucureşti.