Fantastul care şi-a răpus moartea
Un scriitor de anvergură, "care a trăit după 1945 în Italia,
Argentina şi apoi în Spania, la Madrid, continuând să scrie în
limba sa maternă, dar şi în franceză şi spaniolă", a fost Vintilă
Horia.
Lucrările publicate i-au adus o serie de premii, precum "Medalia de
aur" Il Conciliatore din Milano (1961) şi Premiul "Dante Alighieri"
din Florenţa (1981). A fost primul român distins cu Premiul
Academiei Goncourt în 1960, "atestând astfel calităţile de
construcţie ale unui scriitor vizionar şi ale unui stilist de
reputaţie mondială". (Mircea Popa)
Cum s-a născut acest fantast? Probabil în timpul orelor sordide de
la Colegiul Sfântul Sava, pe când încerca să se salveze
imaginându-se transpus într-o altă epocă, eventual în acelaşi
colegiu sau aceeaşi bancă de şcoală, dar într-un alt timp. Sau
poate în urma nopţilor de rătăcire prin Bucureştiul acela năzuros
şi ascuns pe care adesea ochii obişnuiţi nu îl pot zări. Să fi
descoperit într-un târziu, într-o tavernă de mahala, înecat în
alcool şi opium, tăinuitele "melodii ale spaţiilor"care i-au
deschis mintea către priviri abisale înăuntrul său? Să fi
descoperit astfel suflul de viaţă suflat de Dumnezeu peste un
bulgăr de lut "pe care l-a numit Om", simţind astfel prima bucurie
în "armonia care i-a răsunat în urechi"? Şi de atunci, "muzica
spaţiilor nesfîrşite" să-i fi răscolit "străfundurile sufletului ca
o amintire"? (Melodia spaţiilor)
Sau poate fantastul ploilor reci de toamnă cu prăbuşirea întregii
naturi într-o amorţire aparentă şi visătoare. Aşa ajunsese să
fericească "întotdeauna oamenii care mor toamna, căzând odată cu
frunzele, părăsind o lume pustie şi îndoliată, în care stingerea
vieţii e ceva armonic, întregind imaginea cadrului exterior."
(Orbul)
Vintilă Horia a reuşit poate să descopere cum poţi trăi prin
propria moarte, de fapt o reflectare în oglindă a propriului
suflet, dar inversat; el îşi trăieşte destinul dinspre viitor către
trecut sau "mi se pare că tu eşti acela care trăieşti prin mine,
pentru că eu sunt trecutul tău, cu alte cuvinte tot ceea ce ai
făcut şi ai gândit până acum". (Imposibila moarte a lui Vladimir
Noapteş).
Sufletele aparent dispărute apar transfigurându-se în noi destine
sau continuându-le pe cele vechi, aşa cum şi-ar fi dorit cândva în
vechime. Vintilă Horia sondează "abisalul psihologic" al
subconştientului uman, întâlnind acolo "corespondenţe şi
similitudini secrete şi inedite dintre stările umane şi materia
neînsufleţită". (Mircea Popa)
Unul dintre cele şapte destine ale pisicii se poate întoarce pentru
a-şi împlini destinul anterior: "Taina a sărit în braţele mele şi a
început să toarcă. Nu simţeam nici o greutate, ci numai o mângâiere
delicioasă care însoţea fiecare dintre mişcările ei. …Prietenia
dintre sufletul pisicii şi Adriana mă umplea de nelinişte. Atâta
pasiune de dincolo de moarte! Atâta dorinţă de a stăpâni prin
moarte sufletul unei femei, pe care-l simţea asemenea. Mă înnebunea
gândul că altcineva decât mine mângâia trupul iubitei mele şi
poseda o parte din sufletul ei". (Sufletul pisicii)
Viaţa dintr-un orăşel transilvan cu o populaţie "din trei părţi
aproape egale de români, germani şi unguri", îşi trăieşte misterul
secular prin povestea unei grozăvii petrecute cu zeci de ani în
urmă când "cineva încoronase cu cârnaţi creştetul graţios al unei
statui ce reprezenta în piatră o fecioară înaltă şi frumoasă
simbolizând nu ştiu ce legendă care amintea originea
cetăţii".
În mijlocul misterului, se afla "fostul conducător al arhivei"
oraşului, Fekete Tivadar, care sublinia că "sunt mistere care se
nasc în istorie şi pe care numai istoria le poate desluşi. Ceea ce
încercaţi dumeavoastră e mai presus de puterile unui om. Şi apoi,
dumeavoastră, să am iertare, nu sunteţi de pe locurile acestea".
(Ucigaşul Teofil)
Cine poate fi misteriosul Fekete Tivadar dintr-un uitat orăşel
ardelean, personaj care reuşeşte să dezbine trei comunităţi
creştine şi să elimine urmele fiecărui urmăritor, închizându-l în
statuia fecioarei unde se sufoca din lipsa aerului? Să fi
descoperit Vintilă Horia o întâmplare nefirească - din multele
altele - care sunt în spaţiul ardelean, o istorie încă ignorată şi
neînţeleasă pe deplin de către aceia care locuiesc în afara
lui?
Apropierea de moarte este imaginată de Vintilă Horia într-un
sfârşit de noiembrie, noaptea târziu, când un student român aflat
la studii la Viena, se întîlneşte cu un "ins descompus, venit parcă
din altă lume, care i se prezintă drept "Moartea personală" şi
oferindu-i şi explicaţia de rigoare: "Caraghios mai eşti. Şi naiv
pe deasupra. Ce, nu ştiai până acum că fiecare om are moartea lui?
Că moartea e un al doilea eu al fiecăruia? O fiinţă care se naşte o
dată cu tine şi te urmăreşte, clipă de clipă, până în mormânt?
Numai în basmele pentru copii moartea e o femeie osoasă cu coasa pe
umeri, care taie pe rând firul vieţilor omeneşti. Moartea,
prietene, e în fond un al doilea suflet. Câţi oameni, atâtea morţi.
Pricepi?" Nelăsându-se influenţat de o asemenea explicaţie, eroul
nostru îşi omoară moartea într-o confruntare. Se pare însă că greul
existenţei pleacă din acel moment, deoarece personajul nostru va
rătăci multă vreme prin lume, repetând la infinit o mare sumă de
gesturi şi întâmplări, plicticoase până la saţietate. A ajuns să se
întrebe cuprins de disperarea perspectivei de a ajunge milenar:
"Până atunci, doamne, cum îmi voi ucide timpul? Aceasta e
întrebarea!"
ADRIAN MAJURU (n. 1968) este cercetator la Muzeul Municipiului
Bucuresti [i coordoneaza Muzeul Dr. Nicolae Minovici. Este autorul
mai mulor carti despre Bucuresti, precum Bucurestiul mahalalelor
sau periferia ca mod de existenta si Bucuresti. Povestea unei
geografii umane. In sfera preocuparilor sale se afla si zona de
underground social urban. In sprijinul celor care studiaza acest
domeniu din perspectiva antropologica, a editat lucrari cu referire
la cersetorie, delincventa, vagabondaj, sinucidere, nebunie,
prostitutie, incepand cu anul 2005. Intre alte titluri publicate,
amintim aici selectiv Copilaria la romani, Familia Minovici -
univers spiritual si Destin valah in ilustratii si 101 texticulete.
In prezent, coordoneaza seriile "Antropologia urbana" si "Periferii
nocturne" la Editura Paralela 45.