Ce impact va avea intrarea H&M în retailul de fashion
"Cine anunţă mai târziu va fi primul ţinut minte", spune în
glumă Israel Visel, şeful mallului Cotroceni Park din Bucureşti.
Managerul se referă la faptul că deşi rivalii de la Băneasa
Shopping City au anunţat primii faptul că H&M va avea un
magazin în cadrul proiectului, "primul H&M din România, şi
magazinul de referinţă (flagship) va fi în Cotroceni Park".
Ce înseamnă magazin de referinţă pentru H&M? Suedezii, care au
vândut anul trecut haine şi încălţăminte de aproape 11 miliarde de
euro, vor avea în Cotroceni Park un magazin ceva mai mare de 2.000
de metri pătraţi, aşa-numitul "black concept" - unitatea cu cele
mai multe produse şi cea mai mare suprafaţă.
Deşi magazinul va fi deschis de-abia anul viitor, pe holurile
Cotroceni Park este anunţată deja, deloc discret, venirea unuia
dintre cei mai populari retaileri de îmbrăcăminte în rândul
tinerilor.
"AFI Palace Cotroceni anunţă deschiderea primului magazin din
România al brandului ???. Coming soon!", scrie mare pe un banner de
la intrarea în mall dinspre bulevardul Timişoara, pe vitrina unui
magazin închis recent. H&M, numărul doi în piaţa europeană de
îmbrăcăminte, după Inditex, va avea spaţiul chiar lângă C&A,
numărul trei pe piaţa de profil. "A fost nevoie să mutăm două
magazine pentru a le face loc. Retailerii au acceptat, am făcut
totul ca la carte, iar în noiembrie trebuie să le predăm spaţiul.
Magazinul va fi deschis la începutul primăverii", spune şeful
Cotroceni Park.
Lucrurile nu par a fi atât de simple pe cât spune Visel. Rafar
Brands, magazin de îmbrăcăminte controlat de Octavian Radu, a fost
închis deja, iar reprezentanţii Nissa spun şi ei că vor renunţa la
magazinul închiriat în spaţiul de la etajul unu, unde va veni
H&M, pentru o altă locaţie de la parter. "Magazinul Rafar
Brands este închis de pe 15 iulie 2010, dar contractul este încă în
vigoare. Suntem încă în discuţii cu proprietarii MegaFun pentru a
stabili împreună destinaţia spaţiului", spun reprezentanţii
Rafar.
Cinci magazine în Capitală. Urmează altele în provincie
Cele două spaţii închiriate de Nissa şi Rafar - care au o suprafaţă
cumulată de 400 de metri pătraţi - nu sunt însă suficiente pentru a
face loc unui magazin de 2.000 de metri pătraţi, despre care
vorbeşte Visel, astfel că probabil şi magazinul Reserved de 1.200
de metri pătraţi din imediata apropiere va fi mutat sau închis.
Reprezentanţii retailerului nu au dorit să dea detalii referitoare
la situaţia magazinului din AFI Cotroceni, motivând că se află în
negocieri cu conducerea mallului. Deocamdată nu a fost însă luată
decizia de a părăsi spaţiul închiriat la parterul şi etajul unu al
centrului comercial, potrivit reprezentanţilor companiei.
Jocul de şah cu magazinele pe post de piese poate fi periculos
uneori pentru proprietarii de malluri, în condiţiile în care
investiţiile în amenajarea spaţiilor pot depăşi 500 euro/metrul
pătrat, iar contractele sunt semnate pentru o perioadă de cel puţin
cinci ani.
Întrebat despre detaliile contractului cu H&M, şeful
Cotroceni Park zâmbeşte şi refuză orice fel de comentarii,
invocând contractul de confidenţialitate semnat cu toţi chiriaşii.
Surse din piaţă spun însă că suedezii au venit de pe poziţii de
forţă în România: dezvoltatorii trebuie să asigure cel puţin o
parte din costurile cu amenajarea spaţiului şi să accepte plata
unei chirii procentuale reprezentând circa 6-8% din cifra de
afaceri.
Impactul în piaţa de retail va fi unul major: investiţiile în
amenajarea primelor magazine ar putea depăşi 6 milioane de euro.
Pe lângă magazinele din Cotroceni Park şi Băneasa Shopping City,
cel puţin alte trei contracte au fost parafate deja în Capitală:
Bucureşti Mall, Plaza România şi Unirea Shopping Center.
În afara Bucureştiului, pe lista scurtă a H&M sunt proiectele
Iulius Mall din Timişoara şi Cluj, City Park din Constanţa, Unirea
Braşov şi, cel mai probabil, Palas din Iaşi. Potrivit informaţiilor
din piaţă, suedezii au început procesul de recrutare a echipei
locale de management, în condiţiile în care intrarea pe piaţă a
fost realizată de către echipa din Polonia, coordonată de către
Dawid Gosniciak.
Recrutează prin cinci firme
"Lucrează cu cinci firme de recrutare pentru toate poziţiile, cu
excepţia consultanţilor de vânzări", spun surse de pe piaţa de
recrutare.
"Vor avea şi un departament puternic de marketing. Vor băga bani
mulţi în promovare, cum nu s-a mai văzut de ceva timp în piaţă",
spun surse din imobiliare.
Cel puţin pentru magazinele din Bucureşti lucrurile par stabilite.
La Unirea magazinul va fi în zona în care se află acum băncile, pe
două etaje. În Băneasa Shopping City magazinul va fi în apropierea
zonei de food-court, la intrarea pe "Fashion Street".
În Bucureşti Mall şi Plaza România spaţiile alese sunt la parterul
mallurilor, urmând a fi deschise nişte unităţi ceva mai mici, de
circa 1.200-1.500 de metri pătraţi.
"În acest moment nu putem oferi mai multe informaţii detaliate
privind intrarea noastră pe piaţă", a venit, din nou, răspunsul
diplomat al reprezentanţilor H&M. Pe de altă parte, nici
reprezentanţii Băneasa nu au oferit noi detalii privind deschiderea
magazinului H&M, deşi reprezentanţii mallului deţinut de
Gabriel Popoviciu au fost primii care au făcut o comunicare
oficială legată de H&M în România. Pasul cel important a fost
însă făcut, careul de aşi din retailul european de îmbrăcăminte
(Inditex, H&M, C&A şi Marks & Spencer) urmând a fi
disponibil şi în mallurile din România. Ce înseamnă acest lucru?
Sunt în Europa manageri care sunt convinşi că România nu va rămâne
într-o criză continuă.