Ce impact va avea intrarea H&M în retailul de fashion

Autori: Cristi Moga , Cristina Stoian 09.08.2010

"Cine anunţă mai târziu va fi primul ţinut minte", spune în glumă Israel Visel, şeful mallului Cotroceni Park din Bucureşti. Managerul se referă la faptul că deşi rivalii de la Băneasa Shopping City au anunţat primii faptul că H&M va avea un magazin în cadrul proiectului, "primul H&M din România, şi magazinul de referinţă (flagship) va fi în Cotroceni Park".
Ce înseamnă magazin de referinţă pentru H&M? Suedezii, care au vândut anul trecut haine şi încălţăminte de aproape 11 miliarde de euro, vor avea în Cotroceni Park un magazin ceva mai mare de 2.000 de metri pătraţi, aşa-numitul "black concept" - unitatea cu cele mai multe produse şi cea mai mare suprafaţă.
Deşi magazinul va fi deschis de-abia anul viitor, pe holurile Cotroceni Park este anunţată deja, deloc discret, ve­nirea unuia dintre cei mai populari retaileri de îmbrăcăminte în rândul tinerilor.
"AFI Palace Cotroceni anunţă deschiderea primului magazin din România al brandului ???. Coming soon!", scrie mare pe un banner de la intrarea în mall dinspre bu­levardul Timişoara, pe vitrina unui magazin închis recent. H&M, numărul doi în piaţa euro­peană de îmbrăcăminte, după Inditex, va avea spaţiul chiar lângă C&A, numărul trei pe piaţa de profil. "A fost nevoie să mutăm două magazine pentru a le face loc. Retailerii au acceptat, am făcut totul ca la carte, iar în noiembrie trebuie să le predăm spaţiul. Magazinul va fi deschis la începutul primăverii", spune şeful Cotroceni Park.
Lucrurile nu par a fi atât de simple pe cât spune Visel. Rafar Brands, magazin de îmbră­căminte controlat de Octavian Radu, a fost închis deja, iar repre­zentanţii Nissa spun şi ei că vor renunţa la magazinul închiriat în spaţiul de la etajul unu, unde va veni H&M, pentru o altă locaţie de la parter. "Magazinul Rafar Brands este închis de pe 15 iulie 2010, dar contractul este încă în vigoare. Suntem încă în discuţii cu proprietarii MegaFun pentru a stabili împreună destinaţia spaţiului", spun reprezentanţii Rafar.

Cinci magazine în Capitală. Urmează altele în provincie
Cele două spaţii închiriate de Nissa şi Rafar - care au o suprafaţă cumulată de 400 de metri pătraţi - nu sunt însă suficiente pentru a face loc unui magazin de 2.000 de metri pătraţi, despre care vorbeşte Visel, astfel că probabil şi magazinul Reserved de 1.200 de metri pătraţi din imediata apropiere va fi mutat sau închis. Reprezentanţii retailerului nu au dorit să dea detalii referitoare la situaţia magazinului din AFI Cotroceni, motivând că se află în nego­cieri cu conducerea mallului. Deocamdată nu a fost însă luată decizia de a părăsi spaţiul închiriat la parterul şi etajul unu al centrului comercial, potrivit reprezentanţilor companiei.
Jocul de şah cu magazinele pe post de piese poate fi periculos uneori pentru pro­prietarii de malluri, în condiţiile în care investiţiile în amenajarea spaţiilor pot depăşi 500 euro/metrul pătrat, iar contractele sunt semnate pentru o perioadă de cel puţin cinci ani.
Întrebat despre detaliile con­tractului cu H&M, şeful Co­troceni Park zâmbeşte şi refuză orice fel de comentarii, invocând contractul de confidenţialitate semnat cu toţi chiriaşii. Surse din piaţă spun însă că suedezii au venit de pe poziţii de forţă în România: dezvoltatorii trebuie să asigure cel puţin o parte din costurile cu amenajarea spaţiului şi să accepte plata unei chirii procentuale reprezentând circa 6-8% din cifra de afaceri.
Impactul în piaţa de retail va fi unul major: investiţiile în ame­najarea primelor magazine ar putea depăşi 6 milioane de euro. Pe lângă magazinele din Cotroceni Park şi Băneasa Shopping City, cel puţin alte trei contracte au fost parafate deja în Capitală: Bucureşti Mall, Plaza România şi Unirea Shopping Center.
În afara Bucureştiului, pe lista scurtă a H&M sunt proiectele Iulius Mall din Timişoara şi Cluj, City Park din Constanţa, Unirea Braşov şi, cel mai probabil, Palas din Iaşi. Potrivit informaţiilor din piaţă, suedezii au început procesul de recrutare a echipei locale de management, în condiţiile în care intrarea pe piaţă a fost realizată de către echipa din Polonia, coordonată de către Dawid Gosniciak.

Recrutează prin cinci firme
"Lucrează cu cinci firme de recrutare pentru toate poziţiile, cu excepţia consultanţilor de vânzări", spun surse de pe piaţa de recrutare.
"Vor avea şi un departament puternic de marketing. Vor băga bani mulţi în promovare, cum nu s-a mai văzut de ceva timp în piaţă", spun surse din imobiliare.
Cel puţin pentru magazinele din Bucureşti lucrurile par stabilite. La Unirea magazinul va fi în zona în care se află acum băncile, pe două etaje. În Băneasa Shopping City magazinul va fi în apropierea zonei de food-court, la intrarea pe "Fashion Street".
În Bucureşti Mall şi Plaza România spaţiile alese sunt la parterul mallurilor, urmând a fi deschise nişte unităţi ceva mai mici, de circa 1.200-1.500 de metri pătraţi.
"În acest moment nu putem oferi mai multe informaţii detaliate privind intrarea noastră pe piaţă", a venit, din nou, răspunsul diplomat al reprezentanţilor H&M. Pe de altă parte, nici reprezentanţii Băneasa nu au oferit noi detalii privind deschiderea magazinului H&M, deşi reprezentanţii mallului deţinut de Gabriel Popoviciu au fost primii care au făcut o comunicare oficială legată de H&M în România. Pasul cel important a fost însă făcut, careul de aşi din retailul european de îmbrăcăminte (Inditex, H&M, C&A şi Marks & Spencer) urmând a fi disponibil şi în mallurile din România. Ce înseamnă acest lucru? Sunt în Europa manageri care sunt convinşi că România nu va rămâne într-o criză continuă.