După ce a muşcat 20-30% din piaţa Capitalei operatorul Mega Image mizează pe extinderea în provincie cu Red Market

Autor: Mihaela Popescu 09.08.2010

Grupul belgian Delhaize bifează în acest an două oraşe noi pe lista expansiunii cu reţeaua Red Market - Braşov şi Târgovişte. Lansarea magazinelor cu discount la finele lui 2009 ar putea fi astfel miza retailerului pe provincie, după ce a ajuns la o cotă de 20-30% din piaţa supermarketurilor din Capitală.



Delhaize le Lion, proprietarul Mega Image - cel mai mare lanţ de supermarketuri din Capitală -, bifează în acest an al treilea oraş din provincie pe lista expansiunii, Braşovul, unde va opera două unităţi Red Market până la finele lunii viitoare.
În plus, retailerul duce Red Market şi în Târgovişte (judeţul Dâmboviţa) în septembrie, potrivit datelor comunicate de companie.
Aceste deschideri vin după fina­lizarea unor investiţii estimate la 3 mi­lioane de euro în expansiunea reţelei cu discount în Constanţa şi mai multe localităţi din jurul Bucureştiului, în paralel cu extinderea în Capitală cu 5 unităţi de profil de la începutul lui 2010.
"Fiind un concept de retail cu discount, Red Market se pliază mai bine pe piaţa din oraşele din provincie. Bucureştiul încercăm să-l acoperim cât mai bine cu reţeaua Mega Image", a afirmat Raluca Pavel, managerul de marketing al Mega Image. Delhaize avea la finele anului trecut o cotă de piaţă estimată la 20-30% pe segmentul supermarketurilor din Capitală, cu
45 de unităţi Mega Image.
În luna decembrie, când a deschis primul magazin Red Market din România, compania belgiană a anunţat planuri de expansiune a noii reţele până la 200 de unităţi în câţiva ani, fără a preciza însă oraşele vizate.

Extinderea în Bucureşti, problematică
"Ar fi fost imposibil să ţintească doar Bucureştiul pentru expansiune, pentru că alte 200 de magazine pe piaţa din Capitală ar fi adus compania în vizorul Consiliului Concurenţei ca jucător cu o poziţie dominantă", explică un consultant din piaţă.
Pe piaţa din Capitală, Mega Image este de mulţi ani liderul segmentului de supermarketuri estimat la 400-600 mil. euro, adică aproximativ 20% din comerţul alimentar modern din acest oraş.
La finele lui 2009, reţeaua opera
45 de magazine Mega Image în Bu­cureşti şi alte patru unităţi similare în Constanţa şi în Ploieşti, precum şi un Red Market într-o zonă din apropierea Capitalei, toate acestea raportând vânzări de 145 mil. euro în bilanţul pe anul trecut.
Afacerile grupului pe cea mai mare piaţă a sa din România pot fi estimate astfel la peste 130 mil. euro.
Cei doi competitori ai săi din top-ul operatorilor de supermarketuri, Billa şi Carrefour, au mers în expansiune în sensul opus: au câştigat mai întâi cotă de piaţă în oraşe mari din provincie, slab acoperite de formatele moderne de comerţ, pentru ca în ultimii 2-3 ani să tatoneze tot mai mult piaţa din Capitală.
Carrefour Market a atacat Bu­cureştiul abia în 2010, după circa 3 ani de la preluarea reţelei Artima - tran­zacţie care a marcat intrarea companiei franceze pe segmentul supermar­ke­turilor din România.

Oportunităţi pentru achiziţii de magazine
Atât Delhaize, cât şi ceilalţi doi jucători mari au accelerat expansiunea în ultimul an, în condiţiile în care pe piaţă au apărut spaţii noi, eliberate de reţele mai mici sau de alte formate de comerţ, precum şi oportunităţi mai multe pentru achiziţii de magazine.
Planurile belgienilor pentru acest an vizează deschiderea a 15-16 magazine Mega Image şi Red Market în total, prin investiţii estimate în jurul a 15 mil. euro.
Grupul operează în prezent 61 de unităţi la nivel local, iar în 2009 a raportat o pierdere de 3 mil. euro la o cifră de afaceri de 145 mil. euro, cu aproape 2.400 de angajaţi.
Afacerile companiei s-au majorat cu circa 10% în euro faţă de 2008, după preluarea a patru magazine Prodas din Bucureşti şi 7 deschideri de magazine în cursul anului trecut.
Pierderile sale s-au adâncit însă în acest interval, în condiţiile în care în anul 2008 retailerul a raportat la Registrul Comerţului un rezultat negativ de 0,2 mil. euro.
mihaela.popescu@zf.ro