După ce a muşcat 20-30% din piaţa Capitalei operatorul Mega Image mizează pe extinderea în provincie cu Red Market
Grupul belgian Delhaize bifează în acest an două oraşe noi pe lista expansiunii cu reţeaua Red Market - Braşov şi Târgovişte. Lansarea magazinelor cu discount la finele lui 2009 ar putea fi astfel miza retailerului pe provincie, după ce a ajuns la o cotă de 20-30% din piaţa supermarketurilor din Capitală.
Delhaize le Lion, proprietarul Mega Image - cel mai mare lanţ de
supermarketuri din Capitală -, bifează în acest an al treilea oraş
din provincie pe lista expansiunii, Braşovul, unde va opera două
unităţi Red Market până la finele lunii viitoare.
În plus, retailerul duce Red Market şi în Târgovişte (judeţul
Dâmboviţa) în septembrie, potrivit datelor comunicate de
companie.
Aceste deschideri vin după finalizarea unor investiţii estimate la
3 milioane de euro în expansiunea reţelei cu discount în Constanţa
şi mai multe localităţi din jurul Bucureştiului, în paralel cu
extinderea în Capitală cu 5 unităţi de profil de la începutul lui
2010.
"Fiind un concept de retail cu discount, Red Market se pliază mai
bine pe piaţa din oraşele din provincie. Bucureştiul încercăm să-l
acoperim cât mai bine cu reţeaua Mega Image", a afirmat Raluca
Pavel, managerul de marketing al Mega Image. Delhaize avea la
finele anului trecut o cotă de piaţă estimată la 20-30% pe
segmentul supermarketurilor din Capitală, cu
45 de unităţi Mega Image.
În luna decembrie, când a deschis primul magazin Red Market din
România, compania belgiană a anunţat planuri de expansiune a noii
reţele până la 200 de unităţi în câţiva ani, fără a preciza însă
oraşele vizate.
Extinderea în Bucureşti, problematică
"Ar fi fost imposibil să ţintească doar Bucureştiul pentru
expansiune, pentru că alte 200 de magazine pe piaţa din Capitală ar
fi adus compania în vizorul Consiliului Concurenţei ca jucător cu o
poziţie dominantă", explică un consultant din piaţă.
Pe piaţa din Capitală, Mega Image este de mulţi ani liderul
segmentului de supermarketuri estimat la 400-600 mil. euro, adică
aproximativ 20% din comerţul alimentar modern din acest oraş.
La finele lui 2009, reţeaua opera
45 de magazine Mega Image în Bucureşti şi alte patru unităţi
similare în Constanţa şi în Ploieşti, precum şi un Red Market
într-o zonă din apropierea Capitalei, toate acestea raportând
vânzări de 145 mil. euro în bilanţul pe anul trecut.
Afacerile grupului pe cea mai mare piaţă a sa din România pot fi
estimate astfel la peste 130 mil. euro.
Cei doi competitori ai săi din top-ul operatorilor de
supermarketuri, Billa şi Carrefour, au mers în expansiune în sensul
opus: au câştigat mai întâi cotă de piaţă în oraşe mari din
provincie, slab acoperite de formatele moderne de comerţ, pentru ca
în ultimii 2-3 ani să tatoneze tot mai mult piaţa din
Capitală.
Carrefour Market a atacat Bucureştiul abia în 2010, după circa 3
ani de la preluarea reţelei Artima - tranzacţie care a marcat
intrarea companiei franceze pe segmentul supermarketurilor din
România.
Oportunităţi pentru achiziţii de magazine
Atât Delhaize, cât şi ceilalţi doi jucători mari au accelerat
expansiunea în ultimul an, în condiţiile în care pe piaţă au apărut
spaţii noi, eliberate de reţele mai mici sau de alte formate de
comerţ, precum şi oportunităţi mai multe pentru achiziţii de
magazine.
Planurile belgienilor pentru acest an vizează deschiderea a 15-16
magazine Mega Image şi Red Market în total, prin investiţii
estimate în jurul a 15 mil. euro.
Grupul operează în prezent 61 de unităţi la nivel local, iar în
2009 a raportat o pierdere de 3 mil. euro la o cifră de afaceri de
145 mil. euro, cu aproape 2.400 de angajaţi.
Afacerile companiei s-au majorat cu circa 10% în euro faţă de 2008,
după preluarea a patru magazine Prodas din Bucureşti şi 7
deschideri de magazine în cursul anului trecut.
Pierderile sale s-au adâncit însă în acest interval, în condiţiile
în care în anul 2008 retailerul a raportat la Registrul Comerţului
un rezultat negativ de 0,2 mil. euro.
mihaela.popescu@zf.ro