Şeful pe auto al Rădăcini: „Zăhărelul“ primei de casare ar trebui completat de „biciul“ taxelor pe maşini vechi
Nicolae Sorescu, şeful diviziei auto a grupului Rădăcini, care
include dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Suzuki, Saab şi Mazda,
spune că în paralel cu programul "Rabla" Executivul trebuie să
implementeze un nou sistem de taxare a importurilor de maşini la
mâna a doua, dar şi a celor deja existente pe piaţă, în funcţie de
emisiile de dioxid de carbon, după modelul vest-european.
"Cei din Vest au venit cu biciul şi zăhărelul. Zăhărelul era prima
de casare, iar biciul reprezenta taxa pe emisiile de dioxid de
carbon. La maşinile vechi sunt taxe atât de mari, încât într-un
an-doi plăteşti cât valorează maşina şi atunci toţi au apelat la
programul de casare", spune Sorescu.
Declaraţia vine în contextul în care vânzările de maşini noi au
continuat să scadă cu 25% în prima jumătate a acestui an, în
condiţiile în care piaţa a fost subvenţionată de către Executiv
printr-un program "Rabla" în care prima ajunge la 2.700 de euro -
prin casarea a trei maşini mai vechi de zece ani, cu 200 de euro
mai mare decât cea din programul de casare german.
În ceea ce priveşte piaţa second-hand din România, aceasta a ajuns
acum la peste două treimi din totalul înmatriculărilor de maşini
noi, cu toate că în Germania s-a înregistrat o creştere a
preţurilor pentru maşinile second-hand mai noi de 4 ani. Pe acest
fond, există persoane care cumpără pe firmă maşini din Vest pentru
a evita plata TVA, taxă de care sunt scutiţi şi când aduc maşina în
România.
"Este ilegal pentru că se eludează plata TVA. În mod normal maşina
trebuia să ajungă în România şi să se plătească taxa pe valoarea
adăugată. Singura măsură sigură pentru a se evita acest lucru ar fi
ca pentru orice maşină second-hand care intră în ţară să se
plătească TVA", a spus Sorescu.
Cashul nu este întotdeauna soluţia
În condiţiile în care atât în 2009, cât şi în 2010 dealerii auto
au apelat la discounturi cât mai mari pentru a reduce stocurile şi
a obţine cash, nu întotdeauna banii lichizi reprezintă soluţia în
opinia şefului diviziei auto a Rădăcini. El spune că în piaţă pot
exista fluctuaţii ale cursului valutar care să determine pierderi
mai mari decât în cazul în care banii stau imobilizaţi într-un parc
auto.
"În 1997 noi am avut lei, şi de la un curs de 4.000 de lei pentru
un dolar se estima că va creşte la 6.000 de lei şi s-a ajuns la
7.000 de lei pentru un dolar. La vremea respectivă noi am avut 50
de maşini în stoc, în valoare de aproape 500.000 de dolari,
echivalentul a 2 miliarde de lei. După devalorizare, maşinile au
rămas la 500.000 de dolari, dar banii ar fi ajuns la 285.000 de
dolari", a spus Sorescu.
Aproape aceeaşi formulă a fost utilizată de dealeri şi când leul
s-a devalorizat de la 3,3-3,4 lei pentru un euro, la peste 4 lei,
aceştia având posibilitatea oferirii unor discounturi mai mari la
preţul în euro al maşinilor, profitând de diferenţa de curs din
momentul achiziţiei maşinilor de la producător şi momentul efectiv
al vânzării către clientul final.
O revenire a vânzărilor s-a înregistrat în ceea ce priveşte marca
Chevrolet în cadrul dealerului Rădăcini Motors, în condiţiile în
care aceasta a lansat două noi modele care au echilibrat vânzările
mărcii.
"Anul trecut în aceeaşi perioadă 70% din vânzări erau reprezentate
de Aveo, acum Cruze şi Spark au împărţit în trei vânzările", a
explicat Sorescu.
Cumulat, există un stoc de maşini în valoare de aproape 3 mil. euro
pentru mărcile Opel şi Chevrolet.
"În condiţiile în care piaţa a căzut cu 54%, noi am scăzut la
vânzări cu 34% ca număr de maşini. Fiecare maşină are şi componenta
financiară", a spus el.
Cifra de afaceri a diviziilor auto ale grupului Rădăcini a
înregistrat anul trecut un declin de aproape 30%, de la 93,5 la 65
mil. euro potrivit datelor de pe Registrul Comerţului.
În acelaşi timp, profitul companiilor a scăzut cu 53%, la aproape 4
mil. euro, dar în condiţiile în care mulţi dealeri auto au
înregistrat anul trecut pierderi. "În 2008 s-au vândut foarte multe
maşini, iar în 2009 acestea au venit în service, de aceea
businessul nu a scăzut în acelaşi ritm cu vânzările de maşini. Am
avut şi profit anul trecut, nu am pierdut bani. Am primit din piaţă
inclusiv oferte să cumpărăm noi alţi dealeri auto, dar noi să fim
cumpăraţi nu", a spus Sorescu.
În 2008 grupul Rădăcini a comercializat pe piaţa locală aproape
4.000 de unităţi, iar în 2007 peste 5.000 de maşini.
Dealerul Opel-Chevrolet admite că a realizat şi reexporturi, în
condiţiile în care pentru maşinile din stoc nu mai exista aproape
deloc cerere. Dar, în acelaşi timp, au fost achiziţionate stocuri
de la dealerii din Ucraina care pe acelaşi fond de criză au închis
afacerea şi au vândut la preţuri reduse semnificativ.
"Maşinile pe motorină aveau în 2008 aproape
60-70% din vânzările noastre. Anul trecut au scăzut la aproximativ
30%. Ucraina, spre exemplu, este o piaţă de maşini pe benzină", a
subliniat Sorescu.
Grupul va lansa franciza Domino's Pizza
Grupul Rădăcini va lansa luna aceasta franciza Domino's Pizza, cel
de-al doilea lanţ de pizzerii din Statele Unite, după ce licenţa a
fost achiziţionată de omul de afaceri Ali Madadi, cel care
controlează Rădăcini, potrivit unor surse din piaţă.
Domino's Pizza va deschide un centru de livrări în partea de nord a
Capitalei. Astfel, brandul american va intra cu serviciul de
livrări de pizza pe o piaţă unde este prezent de peste doi ani
principalul său concurent la nivel mondial Pizza Hut Delivery
(PHD).
Decizia de a investi într-un business în industria alimentară a
venit în condiţiile în care şi dealerii auto ai grupului au
efectuat reduceri de personal, după ce piaţa auto a scăzut cu
peste 50% la nivelul anului trecut. O parte dintre aceştia vor
trece de la posturi în cadrul unui centru auto la noul business,
potrivit aceloraşi surse.
În total, grupul Rădăcini are aproximativ 600 de oameni, după ce
anul trecut au plecat 40-50 de angajaţi.
În industria alimentară grupul controlat de Ali Madadi a mai
deţinut anterior o fabrică de ketchup din apropierea Capitalei, dar
care a fost închisă.