Şeful pe auto al Rădăcini: „Zăhărelul“ primei de casare ar trebui completat de „biciul“ taxelor pe maşini vechi

Autor: Bogdan Alecu 10.08.2010

Nicolae Sorescu, şeful diviziei auto a grupului Rădăcini, care include dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Suzuki, Saab şi Mazda, spune că în paralel cu programul "Rabla" Executivul trebuie să imple­menteze un nou sistem de taxare a importurilor de maşini la mâna a doua, dar şi a celor deja existente pe piaţă, în funcţie de emisiile de dioxid de carbon, după modelul vest-european.
"Cei din Vest au venit cu biciul şi zăhărelul. Zăhărelul era prima de casare, iar biciul reprezenta taxa pe emisiile de dioxid de carbon. La maşinile vechi sunt taxe atât de mari, încât într-un an-doi plăteşti cât valorează maşina şi atunci toţi au apelat la programul de casare", spune Sorescu.
Declaraţia vine în contextul în care vânzările de maşini noi au continuat să scadă cu 25% în prima jumătate a acestui an, în condiţiile în care piaţa a fost subvenţionată de către Executiv printr-un program "Rabla" în care prima ajunge la 2.700 de euro - prin casarea a trei maşini mai vechi de zece ani, cu 200 de euro mai mare decât cea din programul de casare german.
În ceea ce priveşte piaţa second-hand din România, aceasta a ajuns acum la peste două treimi din totalul înmatriculărilor de maşini noi, cu toate că în Germania s-a înregistrat o creştere a preţurilor pentru maşinile second-hand mai noi de 4 ani. Pe acest fond, există persoane care cumpără pe firmă maşini din Vest pentru a evita plata TVA, taxă de care sunt scutiţi şi când aduc maşina în România.
"Este ilegal pentru că se eludează plata TVA. În mod normal maşina trebuia să ajungă în România şi să se plătească taxa pe valoarea adăugată. Singura măsură sigură pentru a se evita acest lucru ar fi ca pentru orice maşină second-hand care intră în ţară să se plătească TVA", a spus Sorescu.

Cashul nu este întotdeauna soluţia
În condiţiile în care atât în 2009, cât şi în 2010 dea­lerii auto au apelat la discounturi cât mai mari pentru a reduce stocurile şi a obţine cash, nu întotdeauna banii lichizi reprezintă soluţia în opinia şefului diviziei auto a Rădăcini. El spune că în piaţă pot exista fluctuaţii ale cursului valutar care să determine pierderi mai mari decât în cazul în care banii stau imobilizaţi într-un parc auto.
"În 1997 noi am avut lei, şi de la un curs de 4.000 de lei pentru un dolar se estima că va creşte la 6.000 de lei şi s-a ajuns la 7.000 de lei pentru un dolar. La vremea respectivă noi am avut 50 de maşini în stoc, în valoare de aproape 500.000 de dolari, echivalentul a 2 miliarde de lei. După devalorizare, maşinile au rămas la 500.000 de dolari, dar banii ar fi ajuns la 285.000 de dolari", a spus Sorescu.
Aproape aceeaşi formulă a fost utilizată de dealeri şi când leul s-a devalorizat de la 3,3-3,4 lei pentru un euro, la peste 4 lei, aceştia având posibilitatea oferirii unor discounturi mai mari la preţul în euro al maşinilor, profitând de diferenţa de curs din momentul achiziţiei maşinilor de la producător şi momentul efectiv al vânzării către clientul final.
O revenire a vânzărilor s-a înregistrat în ceea ce priveşte marca Chevrolet în cadrul dealerului Rădăcini Motors, în condiţiile în care aceasta a lansat două noi modele care au echilibrat vânzările mărcii.
"Anul trecut în aceeaşi perioadă 70% din vânzări erau reprezentate de Aveo, acum Cruze şi Spark au împărţit în trei vânzările", a explicat Sorescu.
Cumulat, există un stoc de maşini în valoare de aproape 3 mil. euro pentru mărcile Opel şi Chevrolet.
"În condiţiile în care piaţa a căzut cu 54%, noi am scăzut la vânzări cu 34% ca număr de maşini. Fiecare maşină are şi componenta financiară", a spus el.
Cifra de afaceri a diviziilor auto ale grupului Ră­dăcini a înregistrat anul trecut un declin de aproape 30%, de la 93,5 la 65 mil. euro potrivit datelor de pe Registrul Comerţului.
În acelaşi timp, profitul companiilor a scăzut cu 53%, la aproape 4 mil. euro, dar în condiţiile în care mulţi dealeri auto au înregistrat anul trecut pierderi. "În 2008 s-au vândut foarte multe maşini, iar în 2009 acestea au venit în service, de aceea businessul nu a scăzut în acelaşi ritm cu vânzările de maşini. Am avut şi profit anul trecut, nu am pierdut bani. Am primit din piaţă inclusiv oferte să cumpărăm noi alţi dealeri auto, dar noi să fim cumpăraţi nu", a spus Sorescu.
În 2008 grupul Rădăcini a comercializat pe piaţa locală aproape 4.000 de unităţi, iar în 2007 peste 5.000 de maşini.
Dealerul Opel-Chevrolet admite că a realizat şi reexporturi, în condiţiile în care pentru maşinile din stoc nu mai exista aproape deloc cerere. Dar, în acelaşi timp, au fost achiziţionate stocuri de la dealerii din Ucraina care pe acelaşi fond de criză au închis afacerea şi au vândut la preţuri reduse semnificativ.
"Maşinile pe motorină aveau în 2008 aproape
60-70% din vânzările noastre. Anul trecut au scăzut la aproximativ 30%. Ucraina, spre exemplu, este o piaţă de maşini pe benzină", a subliniat Sorescu.

Grupul va lansa franciza Domino's Pizza
Grupul Rădăcini va lansa luna aceasta franciza Domino's Pizza, cel de-al doilea lanţ de pizzerii din Statele Unite, după ce licenţa a fost achiziţionată de omul de afaceri Ali Madadi, cel care controlează Rădăcini, potrivit unor surse din piaţă.
Domino's Pizza va deschide un centru de livrări în partea de nord a Capitalei. Astfel, brandul american va intra cu serviciul de livrări de pizza pe o piaţă unde este prezent de peste doi ani prin­ci­pa­lul său concurent la nivel mon­dial Pizza Hut Delivery (PHD).
Decizia de a investi într-un business în industria alimentară a venit în condiţiile în care şi dea­lerii auto ai grupului au efec­tuat reduceri de personal, după ce piaţa auto a scăzut cu peste 50% la nivelul anului trecut. O parte dintre aceştia vor trece de la posturi în cadrul unui centru auto la noul business, potrivit ace­loraşi surse.
În total, grupul Rădăcini are aproxi­mativ 600 de oameni, după ce anul trecut au plecat 40-50 de angajaţi.
În industria alimentară grupul controlat de Ali Madadi a mai deţinut anterior o fabrică de ketchup din apropierea Capitalei, dar care a fost închisă.