Interhome rămâne cu două magazine din cinci, la mai puţin de un an de la pariul de 3 milioane de euro pe extindere
Ca şi în retailul alimentar, insolvenţa loveşte un business mic,
de circa 15 mil. euro, din sectorul de bricolaj aflat în al doilea
an de declin. Acţionarii Interhome - o reţea de cinci magazine - au
cerut intrarea în insolvenţă a companiei după ce au închis trei
unităţi, dintre care două fuseseră inaugurate în toamna lui 2009,
când piaţa era în scădere cu 15-20%. Compania a intrat recent în
reorganizare judiciară, iar peste jumătate din angajaţi au fost
trimişi acasă, acesta fiind primul caz de insolvenţă de pe piaţa de
profil.
Acţionarul Interhome Decor este compania Interior Home Commerce din
Belgia, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. În spatele
acesteia ar putea fi un investitor francez cu experienţă în
comerţul local.
Pe site-ul de networking Linkedin, Benoit Benquet - managerul
general al Interhome şi fost director operaţional al reţelei de
electronice şi electrocasnice Domo - este menţionat ca fiind
proprietar al reţelei de bricolaj. El nu a putut fi contactat până
la închiderea ediţiei pentru verificarea acestor informaţii.
Au rămas doar cu magazinele deschise în 2005
Reţeaua de bricolaj a deschis primele magazine în 2005, la
Timişoara şi Ploieşti, acestea fiind singurele unităţi încă
operaţionale în acest moment, potrivit datelor din piaţă. În toamna
anului trecut, Interhome încă paria pe extindere, deşi cererea pe
piaţă era în scădere cu 15-20% şi nici nu existau perspective de
redresare a sectorului pentru 2010-2011 din cauza lipsei
proiectelor noi de construcţii pe segmentul rezidenţial.
Inaugurările magazinelor din Craiova şi Bucureşti, realizate la
finele lunii septembrie, au implicat investiţii de 3 mil. euro şi
au creat 100 de locuri de muncă, potrivit datelor companiei.
Reprezentanţii reţelei au precizat la acea dată că se aşteaptă ca
prima unitate Interhome din Capitală să înregistreze afaceri de 1,5
mil. euro în trimestrul al patrulea din 2009 şi 8 mil. euro în
2010.
La finele anului, cele cinci magazine au raportat o cifră de
afaceri de 60,4 mil. lei (14,2 mil. euro), în creştere cu 22% faţă
de 2008, însă compania a trecut pe pierdere în acest interval.
Aceasta a înregistrat anul trecut un rezultat negativ de 2 mil.
lei, faţă de profitul de 0,1 mil. lei raportat pe 2008, potrivit
datelor de la Registrul Comerţului. Numărul mediu de angajaţi ai
Interhome Decor era anul trecut de 252 de persoane.
Retailerul şi-a finanţat expansiunea şi prin credite bancare. În
perioada 2006-2009, operatorul reţelei Interhome a luat mai multe
credite de la Bancpost, în valoare totală de circa 1-2 mil. euro,
potrivit informaţiilor din Arhiva Electronică de Garanţii Reale
Mobiliare.
Planurile retailerului vizau extinderea până la 15-16 unităţi şi
afaceri de 120-130 mil. euro pe termen mediu. Criza l-a prins cu
doar 5 magazine, faţă de 20-26 de unităţi, câte operează cei mai
mari jucători - Praktiker şi Dedeman - pe o poziţie marginală pe
piaţă. "Rezistenţa retailerilor mici la turbulenţele din piaţă este
mai mică faţă de cea a jucătorilor de top. Pe de o parte, puterea
lor de negociere cu furnizorii este mai mică, iar pe de altă parte
acoperirea geografică limitată nu le permite să-şi diversifice
riscul. De exemplu, în cazul unei reţele cu o acoperire
multi-regională sunt regiuni care reprezintă încă pieţe de
desfacere bune şi pot aduce o compensare a scăderilor de vânzări
din unităţile amplasate în zonele afectate mai serios de criză",
explică Ionuţ Pascu, Senior Project Manager al companiei de
consultanţă Roland Berger Strategy Consultants.
Scăderi pe linie în retailul de bricolaj
Retailul de bricolaj, o piaţă cu o istorie de doar 8-9 ani în
România, s-a lovit de primele scăderi ale cererii în 2009, ceea ce
a frânat extinderea tuturor operatorilor de profil, cu excepţia
companiei româneşti Dedeman din Bacău.
Piaţa s-a contractat anul trecut cu aproape 20% în euro (5% în
lei), ajungând la valoarea de un miliard de euro, potrivit datelor
din bilanţurile companiilor de profil.
În contextul îngheţării creditării, retailerii de profil au trebuit
să se mulţumească într-un an de criză cu proiecte mici, de genul
reamenajărilor sau renovărilor de case, după ce în ultimii ani
creşterile mari de vânzări au venit datorită construcţiei de
locuinţe noi sau ansambluri rezidenţiale cu sute de
apartamente.