Revista Fortune: S-a terminat era Google?

Autor: Magraon Andreea 10.08.2010

Revista americană Fortune abordează în ultimul număr problemele Google, cel mai popular motor de căutare din lume, a cărui principală linie de business îşi încetineşte creşterea. De asemenea, compania se confruntă cu adversari din ce în ce mai mari, precum Facebook.
Totul se întâmplă în mare parte din cauza propriului succes al Google, comentează revista americană, potrivit căreia odată ce domini un domeniu atât de vast - Google are o cotă de 64% din toată piaţa de căutări online din SUA - este greu să mai obţii rate importante de creştere. De asemenea, piaţa s-a schimbat foarte mult. Au apărut concurenţi precum Bing, motorul de căutare al Microsoft, cel mai mare producător de software din lume. În ultimii ani, Google s-a concentrat pe achiziţii, cele mai importante fiind cumpărarea site-ului de videosharing YouTube, cu 1,6 miliarde de dolari, sau a platformei de publicitate pentru telefoane mobile AdMob pentru 750 de milioane de dolari. Cu toate acestea, niciuna dintre noile companii nu au reuşit să diversifice linia de venituri de 23 de miliarde de dolari pe an a gigantului online. Google încă se concentrează pe căutările online şi pe sistemele AdWords şi AdSense, prin care companiile îşi pot face reclamă pe site-ul Google.
"Google nu mai este cea mai hot companie de pe piaţă. Acţiunile lor au rămas la acelaşi nivel de 5-6 ani. Cum poţi să spui că eşti lider cu o performanţă mediocră? Google trebuie neapărat să se orienteze către altceva şi repede", spune Marc Nebioff, CEO al companiei de IT Salesforce.com.
Potrivit Fortune, cel mai mare "duşman" al Google este Facebook, care poate fi un substitut pentru căutările online, dar şi pentru companiile care vor să-şi facă reclamă. Spre exemplu, Facebook are o cotă de 16% din piaţa de publicitate online din SUA, evaluată la
9 miliarde de dolari, potrivit companiei de cercetare ComScore.
Companiile îşi mută atenţia spre reţelele de socializare, în condiţiile în care numărul de utilizatori a ajuns la câteva sute de milioane.