Cum s-au asociat trei fermieri din Călăraşi pentru a ieşi la export cu brandul „Pui de Bărăgan“
Grupul de fermieri EuroAvi din Călăraşi, care prelucrează peste
20.000 de tone de carne de pui anual, a ajuns într-un an să exporte
30% din producţie în ţări ca Bulgaria, Germania, Olanda, China sau
Thailanda şi să distribuie produse sub brandul "Pui de Bărăgan"
către discounterii alimentari şi magazinele de proximitate din
partea de sud-est a ţării.
Grupul de la Călăraşi a fost format în 2006 de către şapte
acţionari. Unul dintre ei "a pus la bătaie" atunci terenul pentru
construcţia abatorului, iar ceilalţi au contribuit cu activitatea
firmelor Avicola Dragoş Vodă, Prima Nova şi Avicola Ciocăneşti,
toate administrând mai multe ferme de pui.
După un an "exploatat pe jumătate", în care a realizat afaceri de
11,4 milioane de euro (47,9 mil. lei), întrucât compania a
inaugurat propriul abator în mai 2009, EuroAvi mizează în acest an
pe o cifră de afaceri aproape triplă, în jur de 30 de milioane de
euro.
"Producţia a crescut, iar compania a devenit mai cunoscută. Avem
din ce în ce mai multe solicitări din afara ţării, iar acum lucrăm
la contracte pentru câteva ţări din Africa", explică Puiu Ilisei,
preşedintele companiei, evoluţia rezultatelor financiare.
În prezent, compania se numără printre puţinele grupuri de
producători care funcţionează conform recomandărilor făcute de
Ministerul Agriculturii. Mihail Dumitru anunţă la fiecare ieşire
publică faptul că singura şansă a agricultorilor de a deveni
competitivi este să se asocieze. Cu toate acestea, din cele circa
106 grupuri recunoscute la nivel local, majoritatea preferă să
funcţioneze doar cu numele. În realitate, marfa este vândută de
fiecare producător în parte, de cele mai multe ori "fără acte",
după cum recunosc mai mulţi membri ai unor astfel de
asociaţii.
EuroAvi şi-a dublat anul acesta numărul de angajaţi, ajungând la
peste 200 de persoane, dintre care 6 se ocupă de contabilitatea
firmei. Abatorul lucrează cu marfa livrată de cele 13 ferme ale
companiilor asociate (dintre acestea câteva ferme sunt în
conservare, adică urmează să fie populate), capacitatea de
producţie fiind de circa 5.000 de pui pe oră.
Investiţie de 9 mil. euro într-un abator
Până să ajungă la aceste rezultate, cei şapte fermieri asociaţi au
necesitat însă o investiţie de circa nouă milioane de euro şi de
patru ani pentru ca puii crescuţi în propriile ferme să nu mai fie
vânduţi în viu "pe nimic" la abatoarele din ţară.
"Până în 2006 duceam puii la Avicola Călăraşi şi îi vindeam în viu,
dar preţul primit era foarte mic. Acelaşi lucru se întâmpla la
toate abatoarele din ţară. Aveam contract pe 3,5 lei/ kg de pui viu
şi mă trezeam la poarta abatorului că vor să-l cumpere cu 2,7
lei/kg. Nu mă puteam întoarce cu marfa acasă, aşa că acceptam",
explică Puiu Ilisei motivul asocierii.
Iniţial au înfiinţat Cooperativa Agricolă Bărăganu, în intenţia de
a accesa bani din fondurile de preaderare.
"Când ne-am dus în 2006 la SAPARD să accesăm fonduri pentru
dezvoltarea afacerii, angajaţii Ministerului Agriculturii ne-au
spus că nu recunosc cooperativele agricole, ci doar pe cele
meşteşugăreşti, pentru că legea era prea nouă. Am fost nevoiţi să
înfiinţăm o SRL în baza legii pentru carne de pasăre", povesteşte
Ilisei.
Valoarea totală a proiectului pentru abator s-a ridicat la 9
milioane de euro. Prin SAPARD au obţinut două milioane de euro, 30%
din sumă a fost suportată din fonduri proprii, iar restul banilor
au fost împrumutaţi de la bănci. "Am făcut credite pe 10 ani, am
girat toţi cu fermele", explică preşedintele EuroAvi.
La jumătatea anului trecut, abatorul a fost pus în funcţiune, la o
capacitate de producţie de 4.000 de pui pe oră.
Distribuţia a vizat zona din jurul Drajna, unde se află abatorul,
pe o rază de 200 de km. "Am început să distribuim la Constanţa,
Giurgiu, Brăila, Galaţi, iar apoi în Bucureşti. Am încheiat
contracte cu retailerii moderni Kaufland, Minimax, Plus Discount.
Este uşor să ajungi la discuţii cu retailerii alimentari, este mai
greu însă să menţii relaţia. Mulţi vor produse la preţuri mici, cu
termene de plată mari. Contractele la export au venit treptat.
Companiile din afară vor marfă ieftină din România, ştiu deja care
sunt tarifele marilor abatoare, de aceea caută şi ofertele
abatoarelor mai mici. Aşa ne-au găsit pe noi", spune Ilisei.
40.000 de euro lunar vin din Asia
Cel mai mult exportă în Bulgaria, dar primeşte comenzi şi din
Olanda sau Germania pentru pui congelat. "Lucrăm şi pentru Asia,
dar clienţii de acolo nu vor toate produsele, ci doar gheare de
pui. Livrăm circa 4 containere pe lună, adică 100 de tone, dar ei
vor de 10 ori mai mult. Pe piaţa locală se vând cu 0,7 lei/kg, iar
ţările asiatice oferă 1,7-1,8 lei/kg şi vin şi le iau de la poarta
abatorului", explică preşedintele EuroAvi, care încasează de la
asiatici circa 170.000 de lei (40.000 de euro) lunar.
Costul de producţie pentru puiul grill ajunge la 5,7 lei/kg, iar
până anul trecut se vindea cu 6,8 lei/kg. Din ianuarie 2010, când
România a sistat ajutoarele de stat, preţul a mai scăzut, ajungând
în mai la 5,1 lei/kg şi la 6 lei/kg în urmă cu o lună.
"Noi foloseam subvenţiile în dezvoltarea fermelor. Avem tehnologie
computerizată, spaţii speciale pentru pui, dar acum standardele au
crescut. Trebuie să faci analize la apă, la furaje, dar subvenţii
nu mai sunt. Până în momentul acesta statul nu
ne-a ajutat cu nimic pentru că ne-am înfiinţat ca grup de
producători. Puteam pur şi simplu să ne facem SRL cu mai mulţi
acţionari", afirmă Ilisei. Potrivit legii grupurilor de
producători, 75% din produsele fermierilor trebuie comercializate
în cadrul grupului, iar la venituri de 10.000 de euro în primul an
de funcţionare, grupurile primesc 40.000 de lei pentru investiţii
în dezvoltare. Până acum banii au mers însă doar spre sectorul de
legume-fructe, compania din Călăraşi fiind ocolită de aceste
subvenţii.
"Singura promisiune este că o să primim pe o perioadă de 5 ani
400.000 de euro (tarif maximal). În primul an ar urma să primim
100.000 de euro, iar în al doilea an 80.000 de euro pentru
consolidarea grupului de producători. Dacă ai rulaj de 2-3 milioane
de euro, te încadrezi în suma maximală. Noi depăşim acest plafon",
spune Ilisei.
Planurile de dezvoltare ale companiei includ o fabrică de furaje şi
una pentru semi-preparate. "Spaţiul îl avem deja pentru a
diversifica procesarea. Mai avem nevoie de un milion de euro pentru
echipare. Intenţionăm, de asemenea, să certificăm abatorul ca
fiind bio", enumeră preşedintele abatorului.
În Călăraşi mai sunt doi producători importanţi de pui, Avicola
Călăraşi şi Mixalim Frumuşani, care se luptă pe o piaţă cu vânzări
anuale estimate la circa 700 de milioane de euro.
Afacerea cu pui in cifre
7 oameni de afaceri au înfiinţat în 2006 compania EuroAvi;
9 mil. euro a reprezentat investiţia în abator;
13 ferme de păsări (câteva ferme sunt în conservare, adică urmează
să fie populate) livrează marfa pentru abator;
5.000 de pui sunt procesaţi în fiecare oră în abatorul de la
Drajna;
11,4 mil. euro a rulat compania în 2009;
103 angajaţi lucrau, la finalul lui 2009, în cadrul
abatorului;
30 de milioane de euro este cifra de afaceri estimată pentru acest
an.