Germanii de la Meffert se reîntorc după cinci ani cu vopselele Düfa. Ce va face Advent?

Autor: Catalin Lupoaie 11.08.2010

Grupul german Meffert, care a vândut în 2005 compania Düfa România către fondul de investiţii american Advent International, a decis să se întoarcă cu brandul de vopsele Düfa pe piaţa locală şi va face primele livrări în luna august.



Meffert revine astfel după cinci ani pe piaţa locală şi ia în calcul pe termen mediu construirea unei fabrici de la zero sau o achiziţie a unui jucător local. Strategia germanilor este de a se asocia cu oameni de afaceri locali când intră pe o piaţă nouă şi de aceea nu au acceptat în 2005 să cedeze brandul Düfa către Advent International.
Fondul de investiţii a avut drept de folosinţă a brandului Düfa până în luna iulie 2010 şi din această cauză a început încă din 2006 să promoveze denumirea Deutek, sub care activează în prezent fosta Düfa România.

"Proiectul de întoarcere pe piaţa locală este deja în derulare. Avem par­tenerii selectaţi şi în luna august facem primele livrări. Brandul Düfa are deja notorietate pe piaţa din România. Cu el mulţi parteneri şi-au început şi au dezvoltat businessul, implicit arhitecţi, constructori, mici meseriaşi şi nu în ultimul rând utilizatorul final", a declarat pentru ZF Liviu Stan, managing partner al Düfa Tec, noua firmă sub care va activa grupul Meffert, care va deţine licenţa pentru brandurile Düfa şi Profi Tec.
Liviu Stan va conduce operaţiunile de pe piaţa locală alături de Irinel Gheorghe, care va deţine tot funcţia de managing partner. Cei doi asociaţi români au înfiinţat joint-venture-ul cu grupul german Meffert sub denumirea de Düfa Tec. Liviu Stan a fost implicat încă din anul 1997 în aducerea brandului Düfa pe piaţa locală, când alături de omul de afaceri Marius Ivan a început businessul Düfa România. Liviu Stan deţinea atunci 10% din acţiuni, în timp ce Marius Ivan avea 40%.
În iunie 2005 însă, producătorul de vopsele Düfa România a fost preluat de către fondul de investiţii Advent, într-o tranzacţie estimată la circa 18 milioane de euro, iar ulterior fondul a schimbat managementul companiei, după ce Marius Ivan şi Liviu Stan s-au retras.
În acest context, care va fi strategia grupului Advent care deţine compania Deutek, în condiţiile în care brandul Düfa este în continuare cunoscut pe piaţă? Contactaţi de ZF, reprezentanţii Advent nu au dorit să facă niciun comentariu pe această temă. Deutek ocupă în prezent poziţia a patra în topul producătorilor de lacuri şi vopsele de pe piaţa locală, cu afaceri anuale de 30 mil. euro, din care circa 23-24 mil. euro sunt vânzări de vopsele, restul fiind adezivi.
Cel mai mare producător de lacuri şi vopsele este în prezent Fabryo, com­panie deţinută de fondul de investiţii suedez Oresa Ventures, urmat de Policolor, controlat de fondurile de investiţii Re­construction Capital 2 şi Romanian In­vest­ment Fund, şi de Kober din Piatra-Neamţ, producător deţinut de Aurel şi Marian Kober. Primii trei jucători deţin mai mult de jumătate din piaţa totală de lacuri şi vopsele.

Vor să ajungă din nou în top

În momentul ieşirii grupului Meffert de pe piaţa locală în 2005, brandul Düfa ocupa a treia poziţie în topul producă­torilor de lacuri şi vopsele, după Policolor şi Kober din Piatra-Neamţ. Germanii vor să revină din nou în top şi iau în calcul construirea de la zero a unei fabrici de vopsele pe piaţa locală sau o achiziţie, însă rămâne de văzut ce variantă va fi mai avantajoasă. În prima fază vor importa vopsele de la fabricile Meffert din regiune.
"Începem cu un buget şi target de «start-up» şi ne aşteptăm încă din primul an la cifre importante. Ca apoi, în următorii trei ani să fim în topul primilor mari jucători din piaţă", explică Stan. Düfa Tec va investi pentru reintrarea brandului Düfa pe piaţa locală circa 500.000 de euro.
Compania va comercializa produse pentru finisaje, din gama vopselelor şi tencuielilor decorative, produse speciale, silicoane, sisteme termoizolante.
"Toate produsele cu care vom intra pe piaţă sunt din gama ecologică şi well­ness. Aceasta este direcţia în care merge tehnologia de dezvoltare a produselor şi brandurilor în industria reală a vopse­lelor", susţine managerul Düfa Tec.

Giganţii internaţionali tatonează piaţa locală

Akzo Nobel, PPG (SUA), BASF Coatings (Germania) sau Tikkurila (Fin­landa), unii dintre cei mai mari pro­ducători de vopsele din lume, tatonează piaţa locală pentru achiziţii, însă până în pre­zent nu a fost încheiată nicio tran­zacţie. Însă analiştii din piaţă consideră că în 2011 cel puţin unul dintre aceşti giganţi va intra pe piaţă prin achiziţia unuia dintre printre trei jucători.
"În următorii ani, vor intra pe piaţa locală jucători internaţionali puternici din industria de vopsele. Deci, ne pregătim şi din acest punct de vedere pentru o competiţie nouă în piaţă", afirmă reprezentanţii Düfa Tec. Grupul Meffert deţine în prezent 11 unităţi de producţie, 18 centre de operare în distribuţie şi exportă în 60 de ţări.

Consumul de vopsele, în scădere cu 25%

Piaţa de lacuri şi vopsele a ajuns anul trecut la circa 170-180 mil. euro, în scădere cu 25% faţă de anul precedent, luând în calcul cifrele de afaceri ale principalilor jucători de pe acest segment, excluzând vânzările de materiale de construcţii, produse chimice sau alte game care nu intră în categoria de lacuri şi vopsele. Consumul a continuat să scadă şi în primul semestru, cu circa 15%, iar pre­viziunile pentru partea a doua a anului sunt în continuare pesimiste.