Angajaţii unei sucursale a Credit Europe din Braşov au transferat fraudulos un milion de lei din conturile a cel puţin 14 clienţi
Angajaţii unei sucursale a Credit Europe Bank din Braşov au
transferat fraudulos din conturile unor clienţi circa un milion de
lei (un sfert de milion de euro) pe parcursul lunii iulie, banca
declanşând o anchetă internă şi depunând plângere penală.
Până acum 14 clienţi au formulat plângeri penale privind dispariţia
sumelor din cont, iar alţii sunt în proces să depună
plângeri.
"Banca investighează plângerile pentru fiecare client în parte, pe
baza documentelor pe care le prezintă, a declaraţiilor lor şi prin
verificare în propriile arhive informatice şi ale sistemelor de
supraveghere. Pe măsură ce cererile sunt soluţionate, banca
restituie sumele clienţilor", spun reprezentanţii băncii. Aparent,
au existat şi cereri de despăgubire din partea unor persoane care
nu au avut depozite la bancă.
"Toţi membrii departamentului de control intern sunt deja în
Braşov, iar o plângere penală a fost înaintată pe 5 august.
Acţiunea controlului intern a clarificat deja o parte din cereri şi
situaţia unor conturi şi va continua pe parcursul weekendului", mai
spun reprezentanţii băncii.
Băncile au poliţe de asigurare împotriva riscului de a înregistra
pierderi din cauza acţiunilor propriilor angajaţi, astfel că frauda
nu va afecta rezultatul financiar.
Cinci persoane se află pe lista suspecţilor
Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Braşov a anunţat miercuri că
poliţiştii au cinci suspecţi în acest caz, printre care şi un
membru din conducerea unităţii respective, trei operatori de ghişeu
şi un casier, potrivit Mediafax. Cele cinci persoane sunt cercetate
în stare de libertate pentru fals informatic şi fraudă
informaţională.
"Imediat după sesizare (din 5 august - n. red.) poliţiştii
Serviciului de Investigare a Fraudelor s-au deplasat la sediul
sucursalei şi au solicitat declanşarea unui audit bancar", a spus
comisarul-şef Liviu Naghi, purtătorul de cuvânt al IPJ Braşov citat
de Mediafax. Ulterior, cazul a fost trimis către Direcţia de
Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi
Terorism - Serviciul Teritorial Braşov. Potrivit procurorului
Cătălin Borcoman, purtătorul de cuvânt al instituţiei, banii luaţi
din contul clienţilor au fost transferaţi în contul unei societăţi
comerciale, fiind ulterior ridicaţi.
Iniţial, Credit Europe a evitat să publice detalii privind frauda,
pentru a nu interfera cu desfăşurarea anchetei penale. Frauda a
fost făcută publică ieri de membrii Comisariatului Judeţean pentru
Protecţia Consumatorului (CJPC) Braşov, care a reacţionat la
plângeri depuse de 11 clienţi, dispunând şi amenzi în aceste
cazuri.
Comisarul-şef adjunct al CJPC Braşov Ionel Spătaru a declarat
miercuri, citat de Mediafax, că a aplicat băncii o sancţiune de
50.000 de lei şi a dispus ca sumele să fie restituite clienţilor în
termen de 15 zile. Cele mai mari sume retrase fraudulos din
conturile clienţilor au fost de 204.000 de lei, respectiv de 73.000
de euro.
Practic, cei 11 clienţi care au depus plângere la Protecţia
Consumatorului aveau depozite la bancă, dar în momentul în care
s-au prezentat la ghişeu pentru a-şi retrage banii li s-a comunicat
că nu au fonduri în cont.
Credit Europe Bank este un jucător de talie medie pe plan local, cu
active de circa un miliard de euro, fiind parte a grupului
financiar controlat de miliardarul turc Husnu Ozyegin. Banca a
înregistrat anul trecut un profit operaţional (înainte de deducerea
cheltuielilor cu provizioanele) de 27 de milioane de euro.
Pentru anul acesta are bugetat un profit net de
14 milioane de euro (după constituirea provizioanelor şi plata
taxelor). Credit Europe operează o reţea de 85 de unităţi
teritoriale şi 155 de ATM-uri.