Angajaţii unei sucursale a Credit Europe din Braşov au transferat fraudulos un milion de lei din conturile a cel puţin 14 clienţi

Autor: Liviu Chiru 11.08.2010

Angajaţii unei sucursale a Credit Europe Bank din Braşov au transferat fraudulos din conturile unor clienţi circa un milion de lei (un sfert de milion de euro) pe parcursul lunii iulie, banca declanşând o anchetă internă şi depunând plângere penală.
Până acum 14 clienţi au formulat plângeri penale privind dispariţia sumelor din cont, iar alţii sunt în proces să depună plângeri.
"Banca investighează plângerile pentru fiecare client în parte, pe baza documentelor pe care le prezintă, a declaraţiilor lor şi prin verificare în propriile arhive informatice şi ale sistemelor de supraveghere. Pe măsură ce cererile sunt soluţionate, banca restituie sumele clienţilor", spun reprezentanţii băncii. Aparent, au existat şi cereri de despăgubire din partea unor persoane care nu au avut depozite la bancă.
"Toţi membrii departamentului de control intern sunt deja în Braşov, iar o plângere penală a fost înaintată pe 5 august. Acţiunea controlului intern a clarificat deja o parte din cereri şi situaţia unor conturi şi va continua pe parcursul weekendului", mai spun reprezentanţii băncii.
Băncile au poliţe de asigurare împotriva riscului de a înregistra pierderi din cauza acţiunilor propriilor angajaţi, astfel că frauda nu va afecta rezultatul financiar.
Cinci persoane se află pe lista suspecţilor
Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Braşov a anunţat miercuri că poliţiştii au cinci suspecţi în acest caz, printre care şi un membru din conducerea unităţii respective, trei operatori de ghişeu şi un casier, potrivit Mediafax. Cele cinci persoane sunt cercetate în stare de libertate pentru fals informatic şi fraudă informaţională.
"Imediat după sesizare (din 5 august - n. red.) poliţiştii Serviciului de Investigare a Fraudelor s-au deplasat la sediul sucursalei şi au solicitat declanşarea unui audit bancar", a spus comisarul-şef Liviu Naghi, purtătorul de cuvânt al IPJ Braşov citat de Mediafax. Ulterior, cazul a fost trimis către Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism - Serviciul Teritorial Braşov. Potrivit procurorului Cătălin Borcoman, purtătorul de cuvânt al instituţiei, banii luaţi din contul clienţilor au fost transferaţi în contul unei societăţi comerciale, fiind ulterior ridicaţi.
Iniţial, Credit Europe a evitat să publice detalii privind frauda, pentru a nu interfera cu desfăşurarea anchetei penale. Frauda a fost făcută publică ieri de membrii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Braşov, care a reacţionat la plângeri depuse de 11 clienţi, dispunând şi amenzi în aceste cazuri.
Comisarul-şef adjunct al CJPC Braşov Ionel Spătaru a declarat miercuri, citat de Mediafax, că a aplicat băncii o sancţiune de 50.000 de lei şi a dispus ca sumele să fie restituite clienţilor în termen de 15 zile. Cele mai mari sume retrase fraudulos din conturile clienţilor au fost de 204.000 de lei, respectiv de 73.000 de euro.
Practic, cei 11 clienţi care au depus plângere la Protecţia Consumatorului aveau depozite la bancă, dar în momentul în care s-au prezentat la ghişeu pentru a-şi retrage banii li s-a comunicat că nu au fonduri în cont.
Credit Europe Bank este un jucător de talie medie pe plan local, cu active de circa un miliard de euro, fiind parte a grupului financiar controlat de miliardarul turc Husnu Ozyegin. Banca a înregistrat anul trecut un profit operaţional (înainte de deducerea cheltuielilor cu provizioanele) de 27 de milioane de euro.
Pentru anul acesta are bugetat un profit net de
14 milioane de euro (după constituirea provizioanelor şi plata taxelor). Credit Europe operează o reţea de 85 de unităţi teritoriale şi 155 de ATM-uri.