Ce afaceri în franciză se vând cel mai bine pe timp de criză

Autor: Adriana Rosoga 11.08.2010

Chiar dacă antreprenorii autohtoni sunt mai rezervaţi în a începe un nou business în perioada de criză, cei care se orientează către o afacere la cheie aleg domenii de activitate precum fast-food sau servicii, care necesită cheltuieli cât mai reduse de start-up.
În România, piaţa francizelor este volatilă şi nu sunt date certe legate de valoarea acesteia, spune Anton Constantin, preşedintele Asociaţiei Române a Francizelor, care estimează că pe plan local sunt în jur de 300 de francize şi de master francizori, din care mai mult de jumătate sunt străine.
"Cele mai căutate francize sunt în domeniul fast-food, chiar dacă nu sunt cele mai ieftine, pentru că toată lumea cumpără un sandvici, un hamburger. Acestea sunt urmate de cele din domeniul serviciilor."

Negociază cu francizorul
Anul acesta este un an bun pentru investiţii într-o afacere în franciză, pentru că se poate obţine un preţ scăzut la negocierea contractului cu francizorul care se încheie de obicei pe o perioadă de cinci ani.
"O mare greşeală a oamenilor cu bani este că nu ştiu să investească. Când vrei să cumperi o franciză trebuie să înţelegi tot conceptul. Pe de altă parte, nu ştiu să negocieze contractul de franciză. Investitorii trebuie să ştie că fran­ci­zorul trebuie să-i garanteze un minim de venit", mai pre­cizează Anton Constantin. El spune că în acest an nu vor intra pe piaţă francize noi, iar pentru anul viitor sunt preconizate patru nume mari din domeniul fashion, fast-food şi hotelier.
Cele mai cerute francize în această perioadă sunt cele a căror investiţie nu depăşeşte suma de 30.000 de euro şi au un orizont de timp pentru recuperarea investiţiei de unu până la maxim doi ani, afirmă Adrian Gheorghe, managing director al firmei de consultanţă în franciză ThinkBig International.
"Contextul actual de criză a adus un climat de prudenţă pe piaţa afacerilor în franciză. Persoanele interesate analizează atent diferitele oportunităţi de afaceri se gândesc şi la profitabilitatea pe termen scurt 1-3 luni şi apelează la serviciile de consultanţă ale firmelor specializate în domeniul francizei."

Francizele din domeniul alimentar sunt la mare căutare
Francizele cele mai căutate din portofoliul companiei, spune el, sunt cele din domeniul alimentar, precum KingKe­bab, Chipstix, NewYork Pizza, Broaster Chicken, Grande Gaufre sau Mr. Kumpir.
KingKebab şi Broaster Chicken, cu taxe de franciză de 5.000 de euro, respectiv 12.000 de euro, sunt primele două francize care au deschis cele mai multe unităţi. "Broaster Chicken are peste zece locaţii în centre comerciale şi stradale din ţară, iar KingKebab a deschis prima locaţie la City Mall şi urmează alte patru-cinci locaţii în următoarele luni."
Cea mai ieftină franciză din portofoliul firmei de consultanţă ThinkBig International este din segmentul fast-food: Chipstix, a cărei taxă de franciză porneşte de la 2.000 de euro. Redevenţele lunare se ridică la 3% din cifra de afaceri, iar suprafaţa medie necesară pentru derularea activităţii este între cinci şi zece metri pătraţi.
Anul trecut, francizele din domeniul imobiliar au fost cele mai afectate de criza economică, având o scădere a afacerilor cu 90%, explică Eugen Driga, directorul firmei de consul­tanţă şi brokeraj în francize Imo Franchise Group. "De asemenea, fashion retailul a scăzut cam cu 60%. Serviciile financiare nu se simt de asemenea bine de loc. Restul au avut în medie o cădere de 30%." El spune că atunci când aleg o franciză, antreprenorii sunt interesaţi de nivelul investiţiei şi de domeniu. "Se caută francizele cu cheltuieli mici de start-up, nu datorită lipsei de bani ci datorită precauţiei inves­titorilor. Dar se caută şi francize mai scumpe, dar bine alese."

Suntem sub Polonia şi Cehia la unităţi în franciză deschise
La capitolul unităţi în franciză, România este sub Polonia, Cehia şi Grecia, este aproape de Ungaria, Turcia şi deasupra Ucrainei, Bulgariei, Serbiei, afirmă Eugen Driga.
Cele mai solicitate francize din portofoliul companiei sunt DryWallTeam, un complex de servicii pentru combaterea profesională a igrasiei, a mucegaiului şi a infiltraţiilor în clădiri care se poate porni cu o investiţie de 4.000 de euro. Taxa de franciză este de 2.000 de euro, start kit-ul costă 1.300 de euro, iar uneltele şi utilajele 400-700 de euro.
"S-au semnat 18 contracte. Dintre acestea 11 francize merg excelent, patru se descurcă onorabil, iar trei au închis. Două din motive personale ale francizaţilor, iar una închisă de francizor din motive de nerespectare a utilizării materialelor şi neseriozitate a francizatului", explică Driga.
O altă franciză din portofoliul Imo Franchise Group, este Leader Mobile, franciză de mobile marketing.
"Pe piaţa ro­mânească şi moldoveană, după un an de la începerea "Proiectului Franchising Leader Mobile RO & MD" sunt deja 11 agenţii Leader Mobile poziţionate astfel: Bu­­cu­reşti (3); Braşov (2); Chişinău (1) Craiova (1); Oradea (1); Bacău (1); Suceava (1) şi Timişoara (1)."
Investiţia necesară începe de la 14.500 de euro şi ajunge la 29.000 de euro, în funcţie de exigenţele potenţialului afiliat.
În vara acestui an, Imo Franchising va lansa francize în domenii noi precum: FirstDryWash, spălătorie auto fără apă sau KataSalon, salon care realizează machiaj durabil pentru sprâncene, pleoape, contur buze şi pigmentarea pielii.

KingKebab: n Fast food cu specific oriental n Taxa de franciză: 5.000 de euro pentru un concept servire la geam n Taxa de franciză: 15.500 pentru un restaurant n Redevenţe lunare: 5% din cifra de afaceri n Investiţie globală: 15-30.000 de euro n Suprafaţă medie: 25-40 de metri pătraţi n Durată contract: 5-10 ani.

Chipstix: n Fast food de cartofi prăjiţi n Taxa de franciză: între 2.000 şi 5.000 de euro n Redevenţe lunare: 3% din cifra de afaceri n Suprafaţă medie: 5-10 metri pătraţi n Durată contract: 5 ani

DryWallTeam
: n Servicii pentru combaterea profesională a igrasiei, a mucegaiului şi a infiltraţiilor în clădiri n Taxa de franciză: 2.000 de euro n Start kit: 1.300 de euro n Unelte şi utilaje: 400 -700 de euro n S-au semnat 18 contracte de franciză

Leader Mobile: n Franciză de mobile marketing n Două forme de afiliere la reţea: Light (14.500 de euro) şi Gold (29.000 de euro) n Ambele oferă tot ceea ce este necesar pentru deschiderea unei agenţii Leader Mobile în franciză