Ce afaceri în franciză se vând cel mai bine pe timp de criză
Chiar dacă antreprenorii autohtoni sunt mai rezervaţi în a
începe un nou business în perioada de criză, cei care se orientează
către o afacere la cheie aleg domenii de activitate precum
fast-food sau servicii, care necesită cheltuieli cât mai reduse de
start-up.
În România, piaţa francizelor este volatilă şi nu sunt date certe
legate de valoarea acesteia, spune Anton Constantin, preşedintele
Asociaţiei Române a Francizelor, care estimează că pe plan local
sunt în jur de 300 de francize şi de master francizori, din care
mai mult de jumătate sunt străine.
"Cele mai căutate francize sunt în domeniul fast-food, chiar dacă
nu sunt cele mai ieftine, pentru că toată lumea cumpără un
sandvici, un hamburger. Acestea sunt urmate de cele din domeniul
serviciilor."
Negociază cu francizorul
Anul acesta este un an bun pentru investiţii într-o afacere în
franciză, pentru că se poate obţine un preţ scăzut la negocierea
contractului cu francizorul care se încheie de obicei pe o perioadă
de cinci ani.
"O mare greşeală a oamenilor cu bani este că nu ştiu să
investească. Când vrei să cumperi o franciză trebuie să înţelegi
tot conceptul. Pe de altă parte, nu ştiu să negocieze contractul de
franciză. Investitorii trebuie să ştie că francizorul trebuie
să-i garanteze un minim de venit", mai precizează Anton
Constantin. El spune că în acest an nu vor intra pe piaţă francize
noi, iar pentru anul viitor sunt preconizate patru nume mari din
domeniul fashion, fast-food şi hotelier.
Cele mai cerute francize în această perioadă sunt cele a căror
investiţie nu depăşeşte suma de 30.000 de euro şi au un orizont de
timp pentru recuperarea investiţiei de unu până la maxim doi ani,
afirmă Adrian Gheorghe, managing director al firmei de consultanţă
în franciză ThinkBig International.
"Contextul actual de criză a adus un climat de prudenţă pe piaţa
afacerilor în franciză. Persoanele interesate analizează atent
diferitele oportunităţi de afaceri se gândesc şi la
profitabilitatea pe termen scurt 1-3 luni şi apelează la serviciile
de consultanţă ale firmelor specializate în domeniul
francizei."
Francizele din domeniul alimentar sunt la mare
căutare
Francizele cele mai căutate din portofoliul companiei, spune el,
sunt cele din domeniul alimentar, precum KingKebab, Chipstix,
NewYork Pizza, Broaster Chicken, Grande Gaufre sau Mr.
Kumpir.
KingKebab şi Broaster Chicken, cu taxe de franciză de 5.000 de
euro, respectiv 12.000 de euro, sunt primele două francize care au
deschis cele mai multe unităţi. "Broaster Chicken are peste zece
locaţii în centre comerciale şi stradale din ţară, iar KingKebab a
deschis prima locaţie la City Mall şi urmează alte patru-cinci
locaţii în următoarele luni."
Cea mai ieftină franciză din portofoliul firmei de consultanţă
ThinkBig International este din segmentul fast-food: Chipstix, a
cărei taxă de franciză porneşte de la 2.000 de euro. Redevenţele
lunare se ridică la 3% din cifra de afaceri, iar suprafaţa medie
necesară pentru derularea activităţii este între cinci şi zece
metri pătraţi.
Anul trecut, francizele din domeniul imobiliar au fost cele mai
afectate de criza economică, având o scădere a afacerilor cu 90%,
explică Eugen Driga, directorul firmei de consultanţă şi brokeraj
în francize Imo Franchise Group. "De asemenea, fashion retailul a
scăzut cam cu 60%. Serviciile financiare nu se simt de asemenea
bine de loc. Restul au avut în medie o cădere de 30%." El spune că
atunci când aleg o franciză, antreprenorii sunt interesaţi de
nivelul investiţiei şi de domeniu. "Se caută francizele cu
cheltuieli mici de start-up, nu datorită lipsei de bani ci datorită
precauţiei investitorilor. Dar se caută şi francize mai scumpe,
dar bine alese."
Suntem sub Polonia şi Cehia la unităţi în franciză
deschise
La capitolul unităţi în franciză, România este sub Polonia, Cehia
şi Grecia, este aproape de Ungaria, Turcia şi deasupra Ucrainei,
Bulgariei, Serbiei, afirmă Eugen Driga.
Cele mai solicitate francize din portofoliul companiei sunt
DryWallTeam, un complex de servicii pentru combaterea profesională
a igrasiei, a mucegaiului şi a infiltraţiilor în clădiri care se
poate porni cu o investiţie de 4.000 de euro. Taxa de franciză este
de 2.000 de euro, start kit-ul costă 1.300 de euro, iar uneltele şi
utilajele 400-700 de euro.
"S-au semnat 18 contracte. Dintre acestea 11 francize merg
excelent, patru se descurcă onorabil, iar trei au închis. Două din
motive personale ale francizaţilor, iar una închisă de francizor
din motive de nerespectare a utilizării materialelor şi
neseriozitate a francizatului", explică Driga.
O altă franciză din portofoliul Imo Franchise Group, este Leader
Mobile, franciză de mobile marketing.
"Pe piaţa românească şi moldoveană, după un an de la începerea
"Proiectului Franchising Leader Mobile RO & MD" sunt deja 11
agenţii Leader Mobile poziţionate astfel: Bucureşti (3); Braşov
(2); Chişinău (1) Craiova (1); Oradea (1); Bacău (1); Suceava (1)
şi Timişoara (1)."
Investiţia necesară începe de la 14.500 de euro şi ajunge la 29.000
de euro, în funcţie de exigenţele potenţialului afiliat.
În vara acestui an, Imo Franchising va lansa francize în domenii
noi precum: FirstDryWash, spălătorie auto fără apă sau KataSalon,
salon care realizează machiaj durabil pentru sprâncene, pleoape,
contur buze şi pigmentarea pielii.
KingKebab: n Fast food cu specific oriental n
Taxa de franciză: 5.000 de euro pentru un concept servire la geam n
Taxa de franciză: 15.500 pentru un restaurant n Redevenţe lunare:
5% din cifra de afaceri n Investiţie globală: 15-30.000 de euro n
Suprafaţă medie: 25-40 de metri pătraţi n Durată contract: 5-10
ani.
Chipstix: n Fast food de cartofi prăjiţi n Taxa de
franciză: între 2.000 şi 5.000 de euro n Redevenţe lunare: 3% din
cifra de afaceri n Suprafaţă medie: 5-10 metri pătraţi n Durată
contract: 5 ani
DryWallTeam: n Servicii pentru combaterea profesională a
igrasiei, a mucegaiului şi a infiltraţiilor în clădiri n Taxa de
franciză: 2.000 de euro n Start kit: 1.300 de euro n Unelte şi
utilaje: 400 -700 de euro n S-au semnat 18 contracte de
franciză
Leader Mobile: n Franciză de mobile marketing n
Două forme de afiliere la reţea: Light (14.500 de euro) şi Gold
(29.000 de euro) n Ambele oferă tot ceea ce este necesar pentru
deschiderea unei agenţii Leader Mobile în franciză