Vânzările de camioane de transport internaţional îşi revin după prăbuşirea cu 90% anul trecut

Autor: Bogdan Alecu 11.08.2010

VânzÂrile de camioane de peste 18 tone, cele utilizate cu precădere la transportul de marfă pe distanţe lungi, au înregistrat o creştere de aproape 25% în primele şase luni ale acestui an, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Impor­tatorilor de Automobile (APIA).
"Creşterea nu arată decât că companiile mari de transport îşi consolidează cota de piaţă pe plan local pe segmentul de distribuţie şi logistică după ce firmele mici şi-au închis businessul", a spus Marilena Matei, analist al pieţei de transporturi.
Peste 4.500 de companii de transport din piaţa locală au închis activitatea în ultimul an şi jumătate pe fondul crizei economice, iar parcul de autovehicule rutiere înscris în circulaţie s-a redus cu 40.000 de unităţi, la aproape 105.000 de unităţi în trimestrul doi al acestui an, potrivit statisticilor Autorităţii Rutiere Române (ARR), citate de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri (UNTR).
"Există firme care achiziţionează camioane noi, care respectă normele Euro 5 pentru a le utiliza în spaţiul intracomunitar. Companiile de transport le utilizează pentru transport numai în Uniunea Europeană, cu atingerea periodică a teritoriului României pentru a nu fi acuzaţi că fac cabotaj (operaţiune de transport rutier între două puncte de încărcare-descărcare aflate pe teritoriul unei ţări, de către un operator străin - n.red.). Pentru transportul intracomunitar sunt necesare camioane Euro 5 pentru care taxa de autostradă din Germania este mai mică", a spus Matei.
Dintre transportatorii care au operat achiziţii anul acesta se numără Aquila, care a achiziţionat un prim lot de 28 de camioane Volvo dintr-un total de 70 de unităţi, şi Edy International Spedition, cel mai mare operator de transport de pe piaţa locală. Edy a achiziţionat de la Cefin România 70 de camioane Iveco, dintre care 35 noi şi 35 second-hand, iar de la Mercedes-Benz România a cumpărat 65 de vehicule comerciale, din care 30 de camioane Mercedes-Benz Actros.
La nivelul anului trecut vânzările de vehicule comerciale au înregistrat un declin de aproape 66% la 16.700 de unităţi. Dintre acestea camioanele de peste 18 tone au scăzut cu peste 83%, acesta fiind totodată şi cel mai puternic declin înregistrat pe piaţa locală.
Pe de altă parte, anul acesta cele mai mari creşteri din piaţa autovehiculelor au fost înregistrate de mărcile de camioane DAF şi Scania, de 57%, respectiv 51%, conform statisticilor APIA.
"Creşterea vânzărilor Scania din prima jumătate a anului s-a realizat în urma campaniilor promoţionale. Per total, piaţa de anul acesta arată mai bine decât cea din 2009. Până la finele anului vedem în continuare o creştere a vânzărilor, dar nu ne aşteptăm la ceva spectaculos", a spus Mihai Paşol, directorul de marketing al Scania România.
Anul acesta revenirea pieţei de camioane a fost susţinută inclusiv de reducerea preţurilor cu până la 15-20% în cazul utilitarelor noi, ofertă completată inclusiv de cea second-hand a companiilor de leasing.
"În 2007 şi 2008 preţul camioanelor era la un nivel ridicat şi implicit firmele de transport aveau de achitat rate mari către firmele de leasing. Acestea au înapoiat vehiculele şi au achiziţionat altele second-hand de 1-2 ani vechime cu preţuri de cuprinse între 25 şi 30 de mii de euro", a spus Marilena Matei. Potrivit estimărilor UNTRR, cifra de afaceri a transportului rutier de marfă va creşte anul acesta cu 6%, la aproximativ
2 miliarde de euro, dar în acelaşi timp alte 4.000 de firme de transport şi-ar putea închide afacerea în 2010.
În acest context, Dumagas, unul dintre cei mai mari transportatori de marfă de pe piaţa locală cu un business de peste 28 mil. euro în 2009 şi prima companie de transport care a semnat un contract cu Ford România, a fost preluată în proporţie de peste 50% de către fondul de investiţii Bancroft Private Equity.