Vânzările de camioane de transport internaţional îşi revin după prăbuşirea cu 90% anul trecut
VânzÂrile de camioane de peste 18 tone, cele utilizate cu
precădere la transportul de marfă pe distanţe lungi, au înregistrat
o creştere de aproape 25% în primele şase luni ale acestui an,
potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor
de Automobile (APIA).
"Creşterea nu arată decât că companiile mari de transport îşi
consolidează cota de piaţă pe plan local pe segmentul de
distribuţie şi logistică după ce firmele mici şi-au închis
businessul", a spus Marilena Matei, analist al pieţei de
transporturi.
Peste 4.500 de companii de transport din piaţa locală au închis
activitatea în ultimul an şi jumătate pe fondul crizei economice,
iar parcul de autovehicule rutiere înscris în circulaţie s-a redus
cu 40.000 de unităţi, la aproape 105.000 de unităţi în trimestrul
doi al acestui an, potrivit statisticilor Autorităţii Rutiere
Române (ARR), citate de Uniunea Naţională a Transportatorilor
Rutieri (UNTR).
"Există firme care achiziţionează camioane noi, care respectă
normele Euro 5 pentru a le utiliza în spaţiul intracomunitar.
Companiile de transport le utilizează pentru transport numai în
Uniunea Europeană, cu atingerea periodică a teritoriului României
pentru a nu fi acuzaţi că fac cabotaj (operaţiune de transport
rutier între două puncte de încărcare-descărcare aflate pe
teritoriul unei ţări, de către un operator străin - n.red.). Pentru
transportul intracomunitar sunt necesare camioane Euro 5 pentru
care taxa de autostradă din Germania este mai mică", a spus
Matei.
Dintre transportatorii care au operat achiziţii anul acesta se
numără Aquila, care a achiziţionat un prim lot de 28 de camioane
Volvo dintr-un total de 70 de unităţi, şi Edy International
Spedition, cel mai mare operator de transport de pe piaţa locală.
Edy a achiziţionat de la Cefin România 70 de camioane Iveco, dintre
care 35 noi şi 35 second-hand, iar de la Mercedes-Benz România a
cumpărat 65 de vehicule comerciale, din care 30 de camioane
Mercedes-Benz Actros.
La nivelul anului trecut vânzările de vehicule comerciale au
înregistrat un declin de aproape 66% la 16.700 de unităţi. Dintre
acestea camioanele de peste 18 tone au scăzut cu peste 83%, acesta
fiind totodată şi cel mai puternic declin înregistrat pe piaţa
locală.
Pe de altă parte, anul acesta cele mai mari creşteri din piaţa
autovehiculelor au fost înregistrate de mărcile de camioane DAF şi
Scania, de 57%, respectiv 51%, conform statisticilor APIA.
"Creşterea vânzărilor Scania din prima jumătate a anului s-a
realizat în urma campaniilor promoţionale. Per total, piaţa de anul
acesta arată mai bine decât cea din 2009. Până la finele anului
vedem în continuare o creştere a vânzărilor, dar nu ne aşteptăm la
ceva spectaculos", a spus Mihai Paşol, directorul de marketing al
Scania România.
Anul acesta revenirea pieţei de camioane a fost susţinută inclusiv
de reducerea preţurilor cu până la 15-20% în cazul utilitarelor
noi, ofertă completată inclusiv de cea second-hand a companiilor de
leasing.
"În 2007 şi 2008 preţul camioanelor era la un nivel ridicat şi
implicit firmele de transport aveau de achitat rate mari către
firmele de leasing. Acestea au înapoiat vehiculele şi au
achiziţionat altele second-hand de 1-2 ani vechime cu preţuri de
cuprinse între 25 şi 30 de mii de euro", a spus Marilena Matei.
Potrivit estimărilor UNTRR, cifra de afaceri a transportului rutier
de marfă va creşte anul acesta cu 6%, la aproximativ
2 miliarde de euro, dar în acelaşi timp alte 4.000 de firme de
transport şi-ar putea închide afacerea în 2010.
În acest context, Dumagas, unul dintre cei mai mari transportatori
de marfă de pe piaţa locală cu un business de peste 28 mil. euro în
2009 şi prima companie de transport care a semnat un contract cu
Ford România, a fost preluată în proporţie de peste 50% de către
fondul de investiţii Bancroft Private Equity.