CONCERT/ IconArts - un vis în desfăşurare
Nu este de loc simplu să ai cu adevărat curaj şi să duci până la capăt o idee precum cea a comunicării între arte într-o societate în care inclusiv - şi mai ales - în mediul academic, reflexul apartenenţei de grup este încă foarte puternic. De aceea, Festivalul Internaţional şi Cursurile Academiei IconArts apar ca o manifestare curajoasă şi inedită.
Ajunsă la ediţia a VIII-a, manifestarea este girată de
colaborarea dintre Exces Music, Uniunea de creaţie interpretativă
din România (UCIMR) şi primăria oraşului Sibiu, festivalul
aflându-se sub patronajul domnului Klaus Iohannis, Primarul
Sibiului.
Deşi nu a traversat cu acest proiect un drum neapărat lin şi pavat
numai cu succese, Sebastian Gheorghiu, directorul Academiei
IconArts face totuşi notă aparte între managerii culturali ai
momentului prin faptul că nu are timp să ofteze cu gândul la
prezent. Lucru de înţeles şi numai dacă enumerăm datele de ordin
cantitativ ale evenimentului care s-a desfăşurat timp de două
săptămâni între lunile iulie şi august în localităţile Sibiu,
Cisnădie, Cisnădioara, Mediaş, Biertan şi Tg.Mureş, localităţi în
care în cadrul celor 20 de concerte cuprinse în programul
festivalului publicul a fost contaminat de tinereţea artiştilor, de
surprinzătorul formelor de expresie artistică, valoarea şi
entuziasmul interpretărilor.
Cursurile au adunat 104 studenţi şi 22 de profesori din Liban,
Italia, Spania, Grecia, Germania, Olanda, China şi România,
domeniile studiate cuprinzând largi arii ale practicii şi
cercetării artistice precum compoziţie, muzicologie, interpretare
muzicală, muzică de cameră şi orchestră, chitară, canto şi pian în
secţiunea de jazz, dans şi happening coregrafic, artă dramatică,
improvizaţie literară şi fotografie.
Nu că până acum lucrurile ar fi stat cu totul altfel, dar mai ales
în această vară în care umezeala în exces face să se lase ceaţa şi
peste domeniul cultural, orice faptă, orice iniţiativă artistică
dusă până la capăt merită a fi apreciată în primul rând pentru
faptul că există. Şi asta pentru că nivelul cultural şi suma
nevoilor nesatisfăcute ale concetăţenilor noştri ar putea conduce
către o pasivitate cronică. Cu alte cuvinte, lipsa unui festival -
sau a mai multora - din peisajul autohton nu are şansa de a fi
observată, nicicum deplânsă de nimeni. Tocmai de aceea, "pentru
minunea că sunt" ele ar trebui înconjurate de entuziasm. În jurul
acestor evenimente, evadarea din cotidian devine necesară.
Normalitatea ca stare de spirit devine tangibilă, iar visarea,
legitimă.
Trecerea cu ochiul superficial a jurnalistului peste atmosfera
cursurilor a reţinut o transpunere în mic a pulsului străzii, acolo
unde printre figurile prea adesea acrite ale adulţilor apar şi
ochii strălucitori ai tinerilor îndrăgostiţi sau râsul dezarmant al
copiilor. La cursurile Academiei IconArts am descoperit adesea
plăcerea şi uitarea de sine a căutării.
Şi deşi nu este uşor (pentru că întotdeauna a fi altfel a fost de
neacceptat), totuşi se încearcă. În loc să se plângă, Sebastian
Gheorghiu mi-a povestit cu convingere despre cum visează să arate
ediţia viitoare.
VIRGIL OPRINA (n. 1964) lucrează ca operator imagine de televiziune din 1990 şi este jurnalist free-lancer de televiziune şi corespondent Thompson Reuters din 1996. Absolvent al Universităţii Naţionale de Muzică are de asemenea şi un master în muzicologie, fiind în prezent doctorand la aceeaşi facultate. Scrie critică muzicală din 1995 adunând sute de articole publicate în reviste sau secţiuni culturale ale cotidianelor din România, pe site-uri culturale, îmbinând activitatea publicistică şi de realizator de documentare, reportaje şi corespondenţe de televiziune, cu aceea de interpret de muzică contemporană sau blues.
Fotografii de Virgil Oprina