Revanşa buticurilor? Prima franciză românească din retailul alimentar ţinteşte miliardul în doi ani
Aceasta este prima franciză românească din retailul alimentar,
piaţă pe care şi reţelele SPAR din Olanda şi R-Kiosk din Norvegia
încearcă să se extindă printr-un sistem similar de asociere cu
antreprenori locali. Reprezentanţii Mic.Ro spun că până acum au
strâns aplicaţii de la 140 de oameni interesaţi să intre în reţea
ca parteneri.
Retailerul creat de Dinu Patriciu la circa trei ani după retragerea
din Rompetrol, care în prezent operează aproape 100 de chioşcuri de
format modern în Capitală, ar putea ajunge la vânzări de aproape un
miliard de euro în următorii ani cu 3.000 de unităţi, ceea ce
reprezintă o medie anuală de vânzări de 300.000-400.000 de euro pe
magazin, potrivit estimărilor ZF.
Spre comparaţie, cele aproximativ 100 de hipermarketuri
operaţionale pe piaţa românească au realizat anul trecut vânzări
cumulate de 3-3,5 mld. euro. Hipermarketurile sunt cel mai mare
segment din comerţul alimentar în acest moment; ele au fost până
anul trecut vedetele retailului local, datorită atât ritmului alert
de expansiune, cât şi succesului de care s-au bucurat în atragerea
consumatorilor.
"Vrem să ajungem în 2.000-3.000 de spaţii, iar toate magazinele vor
fi în parteneriat. Nu vrem să închidem buticurile, ci să facem
parteneriate cu ele. Aceasta a fost ideea încă de la început, de a
atrage în reţea oameni foarte bine implantaţi în comerţul din
cartier", a spus Dan Ionescu, CEO al companiei Mercadia care
dezvoltă reţeaua Mic.Ro.
Ionescu, fost director operaţional al Rompetrol, este mâna dreaptă
a miliardarului Dinu Patriciu în cele două businessuri cu care
acesta a început să împânzească Bucureştiul din 2010 - Mic.Ro şi
reţeaua de agenţii de pariuri 1x2 Bet Cafe Arena. Cele două reţele
operează în prezent în peste 140 de locuri din Capitală şi se
extind într-un ritm foarte rapid.
Mic.Ro ar putea strânge 21 mil. euro de la
parteneri
Investiţia într-un chioşc Mic.Ro cu o suprafaţă de 50-100 de metri
pătraţi este de 50.000-60.000 de euro, potrivit datelor din piaţă,
ceea ce înseamnă că în doi ani compania Mercadia planifică
finalizarea unor investiţii de 100-180 mil. euro. în dezvoltarea
reţelei.
Intrarea în sistemul de franciză inventat de Dinu Patriciu şi de
oamenii pe care i-a luat cu el la Mercadia din Rompetrol este
condiţionată de depunerea unei garanţii de 7.000 de euro, care va
fi returnată în momentul în care partenerii vor ieşi din business,
potrivit datelor furnizate de companie. La o reţea de 3.000 de
spaţii, sumele depuse de asociaţi ca garanţii pentru magazine şi
stocuri de marfă vor ajunge la 21 mil. euro, bani care ar putea
acoperi o parte din investiţiile în expansiune. "Fiecare asociat va
câştiga lunar o sumă direct proporţională cu vânzările pe care le
realizează magazinul său, între 10 şi 20% din rulaje", a precizat
Ionescu.
Reţeaua ar putea finaliza în acest an o investiţie de ordinul
milioanelor de euro într-un depozit central din care vor fi
aprovizionate zilnic toate magazinele. Directorul Mercadia nu a
dorit să dea detalii despre acest proiect.
Patriciu merge pe strategia extinderii prin franciză doar la
Mic.Ro, iar primele parteneriate cu investitorii interesaţi să
intre în sistem ar putea fi semnate în această toamnă.
"Suntem în faza interviurilor cu cei interesaţi să devină
parteneri ai Mic.Ro, apoi urmează etapa depunerii dosarelor de
candidatură şi trainingurile pe care le vom face atât cu asociaţii,
cât şi cu angajaţii acestora", a mai spus Ionescu. El a confirmat
faptul că din 2011 extinderea va viza şi oraşele din
provincie.
Criza loveşte cel mai tare în buticuri
Magazinele mici de cartier, majoritatea deţinute de antreprenori
locali, au pierdut în primele patru luni din 2010 peste un sfert
din volumele de vânzări din perioada similară a anului trecut, pe o
piaţă care s-a contractat cu circa 16% în acelaşi interval, mai
arată studiul MEMRB.
În tabăra lanţurilor mari de magazine, scăderile în termeni
comparabili (fără expansiune) au fost de circa două ori mai mici,
ceea ce arată că retailerii străini şi-au majorat cota de piaţă în
detrimentul micilor magazine lovite atât de contracţia consumului,
cât şi de lipsa finanţărilor pentru supravieţuire într-o perioadă
cu probleme mari de lichidităţi.
Dezvoltarea Mic.Ro până la un număr de 2.000-3.000 de unităţi în
următorii ani ar putea reprezenta revanşa micilor comercianţi, pe
o piaţă pe care ofensiva lanţurilor internaţionale de magazine mari
încă sugrumă businessurile mici, locale, din retail.
Cu cine vrea să facă Patriciu front comun
În Capitală, cea mai atractivă piaţă pentru formatele moderne de
magazine de proximitate sunt în acest moment 1.000-2.000 de
buticuri, chioşcuri şimini-marketuri de cartier operate în mare
parte de către antreprenori români, potrivit estimărilor
jucătorilor.
În ultimii 9-10 ani, businessul micilor comercianţi a fost afectat
serios de extinderea agresivă a reţelelor de hipermarketuri şi
supermarketuri străine, retailerii internaţionali reuşind să muşte
circa 40% din comerţul cu bunuri de larg consum în acest
interval.
Doar în 2009 au ieşit de pe piaţă aproximativ 3.200 de magazine
tradiţionale, arată un studiu al companiei de cercetare de piaţă
MEMRB.
Pe de altă parte, comerţul din zonele rurale rămâne în mâna micilor
comercianţi, însă acestea oferă foarte puţine oportunităţi de
dezvoltare din cauza puterii de cumpărare reduse. Din acest motiv,
la nivel naţional, lanţurile străine de magazine alimentare sunt
încă sub ponderea de 50% din comerţ.