Piaţa telecom în primul semestru: utilizatorii continuă să-şi taie bugetele, puţine segmente sunt pe creştere

Autor: Adrian Seceleanu 15.08.2010

După telefonia mobilă şi fixă, nici vânzările de servicii de internet fix şi televiziune nu mai cresc la fel ca în anii precedenţi, iar unii operatori înregistrează şi scăderi. Cele două domenii care rămân în creştere puternică sunt internetul mobil şi smartphone-urile, care ating şi rate de creştere de zeci de procente în raport cu 2009.



Cheltuielile cu serviciile de telefonie, internet şi televiziune au fost în continuare sub presiune în prima jumătate a anului, atât companiile cât şi persoanele fizice continuând să-şi optimizeze cheltuielile - pe fondul condiţiilor economice dificile şi al impactului generat de reducerea veniturilor pentru personalul dintre sectorul public, arată datele financiare ale unora din cei mai mari jucători de pe piaţă.

Orange şi Vodafone, cei mai mari operatori de telefonie mobilă din România, au anunţat scăderi ale veniturilor pentru primele două trimestre din acest an, pe fondul reducerii consumului de către abonaţi şi utilizatorii de cartele prepay. La Vodafone, spre exemplu, venitul mediu lunar pe utilizator a scăzut de la 8,1 euro în iunie 2009, la 6,9 euro în iunie 2010 - în condiţiile în care acest indicator se situa în 2006 la nivelul de 11,2 euro.

Reducerea veniturilor vine şi pe fondul campaniilor promoţionale agresive desfăşurate de primii trei jucători de pe piaţă, care s-au luptat astfel să îşi păstreze clienţii. Utilizatorii de cartele preplătite de telefonie mobilă, care au acces la servicii de comunicaţii fără a plăti în mod regulat un abonament, pot vorbi la telefon un număr cel puţin dublu de minute faţă de anul 2008 pentru o sumă de bani aproximativ egală, arată o comparaţie realizată de ZF între ofertele operatorilor din aprilie 2008 şi iulie 2010.

Internetul mobil şi vânzările de telefoane mobile inteligente au rămas însă două dintre ariile pozitive din bilanţul operatorilor de telefonie mobilă, ambele segmente înregistrând creşteri puternice, în ciuda climatului general negativ.

Spre exemplu, Orange a înregistrat doar în al doilea trimestru din 2010 o creştere a veniturilor din serviciile de date până la nivelul de 32 de milioane de euro. Veniturile de 32 de milioane de euro obţinute în 3 luni de Orange sunt comparabile cu înca­sările obţinute într-un an de zile de un operator cu sute de mii de clienţi pe cablu tv şi net şi arată amploarea pe care a început să o aibă consumul de servicii de date de pe telefoanele mobile.

Şi Vodafone şi Cosmote au înregistrat creşteri ale vânzărilor de servicii de internet în prima jumătate a anului, spun operatorii.

Numărul de utilizatori ai serviciilor de internet mobil va continua să crească susţinut în Romania în următorii ani, în condiţiile în care chiar şi în mediul urban, unde locuitorii au venituri mai mari, doar 65% dintre gospodării au calculator, dar numai 19% au şi acces la net. În mediul rural 19% din gospodării au calculator, dar numai 3% au şi net. În România sunt aproximativ 7,5 milioane de gospodării.

Serviciile de date au crescut şi în 2009, în recesiune, şi vor continua să crească şi în 2010, spunea la începutul acestui an Liliana Solomon, CEO al Vodafone România. Singurul operator de telefonie mobilă care a înregistrat o creştere a numărului de clienţi şi a veniturilor în prima jumătate a anului este Cosmote. Creşterea vine însă şi pe fondul achiziţiei Zapp şi a faptului că operatorul se află încă în faza de dezvoltare - spre exemplu compania nu avea anul trecut în portofoliu servicii de internet mobil. De altfel, subsidiara din România a fost singura care a înregistrat o creştere în al doilea trimestru din întreg grupul elen OTE, care are operaţiuni pe mai multe pieţe din regiune. De altfel, Panagis Vourloumis, şeful grupului elen OTE, care deţine în România companiile Romtelecom, Cosmote şi Germanos - cu afaceri anuale mai mari de 1 mld. euro -, declara recent că teoriile potrivit cărora industria comunicaţiilor va rezista la criză mai bine decât alte sectoare economice au început să fie lipsite de fundament după ultimele evoluţii economice din regiune şi în special din Grecia şi România. "În Grecia şi în România deteriorarea situaţiei economice îi determină şi pe clienţii din segmentul business şi pe cei din segmentul consumer să se uite cu atenţie la bugetul lunar şi să elimine tot ceea ce nu este necesar sau să înlocuiască cu alternative mai ieftine", a spus Vourloumis.

Oficialii UPC, numărul doi pe piaţa TV, spun, de asemenea, că utilizatorii îşi analizează cu atenţie cheltuielile. "Odată cu deprecierea nivelului de trai, s-a putut observa şi o modificare a comportamentului romanilor tradusă prin renunţarea la anumite servicii; în con­diţiile în care ţara noastră s-a clasat pe locul 3 în Europa cu o rată a inflaţiei de 4,3 % în luna iunie, potrivit institutului de statistică european Eurostat. La nivel local s-a remarcat, de asemenea, şi migrarea anumitor clienţi către operatori cu preţuri mai mici pentru un conţinut TV mai restrâns", declara Severina Pascu, directorul financiar al UPC.

Cum au evoluat principalele segmente ale pieţei de telecom în primul semestru

Telefonie mobilă - venitul mediu pe client (ARPU) anunţat de Orange, Vodafone şi Cosmote arată că utilizatorii continuă să îşi reducă bugetul pentru telecom şi pe abonamente, şi pe cartele prepay. În cazul Vodafone, spre exemplu, în trimestrul 2 scăderea venitului generat de abonaţi a fost mai mare decât scăderea de pe cartele prepay.

Telefonie fixă - numărul de clienţi de voce fixă ai Romtelecom şi UPC a scăzut cu aproximativ 80.000 de utilizatori. Potrivit Romtelecom, o mare parte dintre clienţii care renunţă la telefonul fix nu schimbă operatorul, ci se bazează doar pe mobil.

Internet mobil - reprezintă unul dintre puţinele segmente pozitive din bilanţul operatorilor de telecom. La Orange, spre exemplu, veniturile din net mobil au crescut cu 29% faţă de anul precedent. În primul semestru competiţia de pe piaţă a crescut odată cu lansarea serviciilor 3G de către Cosmote şi intrarea Vodafone pe serviciile 3G în frecvenţa de 900 MHz, prin care operatorul oferă net la viteze de până la 7,2 Mbps în peste 12.000 de localităţi.

Smartphone - vânzările au continuat să crească deşi per ansamblu vânzările de telefoane mobile au scăzut cu aproximativ 15% în primul semestru. Spre exemplu, Orange a vândut cu 70% mai multe terminale BlackBerry în trim. 2, iar încasările din date mobile au fost de 32 mil. euro, mai mari cu 14%. Vodafone şi Cosmote susţin, de asemenea, că au vândut mai multe telefoane inteligente în primul semestru.

Internet fix - în absenţa datelor de la liderul pieţei RCS&RDS, informaţiile publicate de următorii doi jucători (Romtelecom şi UPC) arată că rata de creştere a numărului de clienţi a încetinit puternic la nivelul întregii pieţe. Romtelecom a anunţat mai mulţi clienţi, însă consolidând şi datele de la compania NextGen (care a făcut mai multe achiziţii) şi ale clienţilor de net mobil iar UPC a raportat prima scădere pe clienţi de internet din ultimii ani. Fără datele de la RCS&RDS şi evoluţia clienţilor de la operatorii mici, este greu de estimat cu precizie evoluţia la nivelul întregii pieţe.

Televiziune - deteriorarea climatului economic şi reducerea veniturilor au început să determine clienţii marilor operatori de servicii TV să reducă numărul de servicii contractate sau migrarea spre operatori mai ieftini cu servicii reduse, arată datele UPC, numărul doi pe piaţă. Romtelecom, care a raportat o creştere de 20% a numărului de clienţi faţă de anul trecut incluzând în rezultate şi datele de la NextGen şi clienţii IPTV, a înregistrat probabil o creştere redusă pe televiziunea prin satelit - ca urmare a schimbării condiţiilor de pe piaţă.