Nici campionatul de fotbal şi concediile nu au oprit scăderea vânzărilor de electronice şi produse IT&C

Autor: Magraon Andreea 16.08.2010

Încasările retailerilor au fost mai slabe şi faţă de anul trecut, şi în raport cu primul trimestru al anului. Unul dintre puţinele segmente aflate pe creştere a fost cel al televizoarelor, vânzările crescând în perioada Campionatului Mondial de Fotbal. Vânzările de telefoane mobile şi imprimante s-au redus cu aproape 30%.



Piaţa locală de bunuri de larg consum a scăzut în al doilea trimestru cu 15%, la 266 de milioane de euro, faţă de 316 milioane de euro în aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unui studiu al companiei de cercetare GfK, valoarea fiind mai mică decât cea din primul trimestru - 271 milioane de euro.

În sectorul IT vânzările au scăzut cu 20,5 procente, la 69 de milioane de euro. Potrivit GfK, notebook-urile s-au vândut cel mai bine din toate produsele din acest segment, dar nu au putut influenţa evoluţia negativă a pieţei totale. Cu toate acestea, notează compania de cercetare, declinul a încetinit comparativ cu primul trimestru al anului 2010, când piaţa a scăzut cu 38,2%, la 80 de milioane de euro.

De asemenea, românii au cheltuit cu 28,5% mai puţin pe telefoane mobile în al doilea trimestru comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, piaţa de telecomunicaţii hardware atingând 39 de milioane de euro. Scăderea s-a datorat reducerii preţurilor medii la telefoanele mobile şi smartphone-uri. "Smartphone-urile au avut o performanţă mai bună pe piaţă, fiind singurul grup de produse care şi-a mărit vânzările în unităţi", se arată în studiu GfK.

Piaţa echipamentelor de birou a avut vânzări în scădere cu 28,9%, fiind sectorul cu cea mai slabă evoluţie dintre cele monitorizate de GfK în al doilea trimestru. Piaţa de imprimante şi multifuncţionale a ajuns la 7 milioane de euro, pe fondul lipsei de proiecte publice şi al situaţiei economice dificile. "Evoluţia pieţei depinde foarte mult de atitudinea consumatorilor corporate. În cazul în care marile companii vor menţine tendinţa de a nu investi în soluţii ce pot răspunde cererii de reducere a costurilor, iar consumatorul privat nu va fi încurajat să cumpere, va fi mai greu să se schimbe tendinţa de scădere", precizează GfK. Piaţa aparatelor foto a avut o scădere de 0,4%, la 9 milioane de euro, aceeaşi valoare pe care această piaţă a realizat-o în mod constant în ultimele trei trimestre ale anului 2009. Potrivit studiului, în al doilea trimestru s-a observat o revenire a segmentului compact, luna iunie fiind prima de creştere din acest an pentru acest segment, respectiv cu 10%.

Sectorul electronicelor de larg consum a fost singurul dintre cele monitorizate de GfK care a crescut în trimestrul doi. Această piaţă a crescut cu 1,3%, atingând vânzări de 55 milioane euro, cele mai mari cereri fiind înregistrate pentru produse cum ar fi televizoare cu ecran plat şi console pentru jocuri video. Pentru restul electronicelor ratele de creştere au rămas negative.

"Nici pentru produsele sezoniere, cum ar fi camerele video şi sistemele de navigaţie, performanţa nu a fost una spectaculoasă în această perioadă. În general, consumatorul a optat pentru modele care să fie atractive ca preţ", se arată în raport. De asemenea, Campionatul Mondial de Fotbal a generat creşterea vânzărilor de televizoare cu peste 10%.

"Un alt factor care a contribuit la creşterea vânzărilor pe piaţa TV în ultimele săptămâni din iunie 2010 au fost ştirile despre creşterea TVA-ului şi promoţiile asociate pe care retailerii le-au realizat", se arată în studiul companiei de cercetare.

În ceea ce priveşte piaţa de electrocasnice mici, acest segment a înregistrat în al doilea trimestru al anului o scădere de 1,7%, mai mică decât în perioadele anterioare. "Redresarea pieţei provine de la o serie de categorii de produse care au început să crească cu ceva timp în urmă, precum aparatura pentru prepararea alimentelor, fierbătoarele electrice, maşinile de tuns şi, de asemenea, de la noi categorii în creştere - aparatele pentru prepararea băuturilor calde, aparatele de ras electrice şi epilatoarele", potrivit GfK. Studiul arată că în T2 din acest an vânzările de electrocasnice mari s-au ridicat la o valoare de 70 milioane de euro, în scădere 13,6% faţă de perioada similară din 2009. Anul trecut vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au scăzut cu 42,6%, la 1,42 miliarde de euro.

Pe ce electronice Şi gadgeturi au cheltuit românii banii În al doilea trimestru

Echipamente de birou - acest sector a scăzut cu 28,9% ajungând la 7 milioane de euro. Scăderea s-a datorat lipsei de proiecte publice, dar şi situaţiei economice dificile. De asemenea, reţinerea companiilor de a reînnoi echipamentele de birou a reprezentat un alt motiv pentru scăderea pieţei, potrivit studiului companiei de cercetare GfK.

Telefoane mobile - românii au cheltuit cu 28,5% mai puţin pe telefoane mobile în al doilea trimestru comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, piaţa de telecomunicaţii hardware atingâng 39 de milioane de euro. Scăderea pieţei a fost cauzată de reducerea preţurilor medii la telefoanele mobile şi smartphone-uri. Acestea din urmă au fost singura categorie de produse care şi-a mărit vânzările.

Netbookurile - au avut cea mai bună performanţă din echipamente care intră în segmentul IT. Sectorul IT a avut o scădere în T2 de 20,5% în comparaţie cu aceeaşi perioadă din 2009, atingând o valoare de 69 milioane de euro. Potrivit GfK, consumatorii nu au încă încredere în piaţă şi evită să-şi reînnoiască echipamentele.

Televizoare - vânzările de televizoare au crescut cu peste 10% în al doilea trimestru al anului, ca urmare a Campionatului Mondial de Fotbal. De asemenea, vânzările au crescut datorită promoţiilor oferite la sfârşitul lunii iunie de retaileri în urma anunţului măririi TVA. Piaţa de electronice de larg consum a fost singura dintre cele monitorizate de GfK care a crescut în T2, de 1,3%.

Aparate foto - sectorul foto a cunoscut o scădere de 0,4 procente, reuşind să se menţină la 9 milioane de euro, valoarea pe care această piaţă a realizat-o constant în ultimele trei trimestre ale anului 2009. Luna iunie a fost prima de creştere anuală pentru segmentul compact, vânzările fiind cu 10% mai mari faţă de iunie 2009.