Clienţii de maşini premium cumpără tot mai mult la mâna a doua, preţul fiind cu cel puţin 30% mai mic

Autor: Bogdan Alecu 16.08.2010

Aproximativ 90% din totalul înmatriculărilor mărcilor premium pe piaţa locală reprezintă modele second-hand, importate din Europa de Vest, în creştere de la 70% în 2007.



Procentul clienţilor care au achiziţionat un model nou Audi sau Mercedes-Benz în primele şapte luni ale acestui an este în scădere faţă de perioada similară a anului trecut potrivit statisticilor Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor, aceştia preferând tot mai mult să importe din Europa de Vest unul la mâna a doua.

"În special la mărcile premium există diferenţe foarte mari între înmatriculările de maşini noi şi cele second-hand. În general cele importate la mâna a doua sunt automobile aproape noi, cu o vechime de până în cinci ani şi care respectă normele de poluare Euro 4, pentru a se plăti o taxă mai mică la înmatriculare", a spus Nicolae Sorescu, directorul diviziei auto a grupului Rădăcini, care deţine dealeri ai mărcilor Opel, Chevrolet, Mazda şi Suzuki.

Singura excepţie din segmentul premium o reprezintă BMW, care de la 7% înmatriculări maşini noi în intervalul ianuarie-iulie din 2009 a urcat la 15% în aceeaşi perioadă din acest an.

În general, maşina premium pierde în jur de 30% din valoare în primul an, un nivel de depreciere mai mare decât în cazul unor mărci de volum. Astfel, preţul de listă al unui Audi Q7 3,0 TDI este de aproape 58.000 de euro cu TVA inclusă, în timp ce unul second-hand din 2007 poate fi achiziţionat cu 25.000 de euro.

Pe de altă parte, în segmentul de lux, al maşinilor de peste 100.000-200.000 de euro, situaţia rămâne aproape neschimbată în acest an. Clienţii mărcilor Ferrari sau Maserati rămân în continuare fideli achiziţiei unui model nou.

"În 2010 pe piaţa locală s-au derulat mai multe oferte în ceea ce priveşte mărcile premium şi de lux şi astfel pentru clienţi a fost mai atractivă opţiunea unui automobil nou decât a unuia la mâna a doua", explică Adrian Pascu, brand manager al mărcilor Porsche, Bentley şi Lamborghini din cadrul Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil.

În cazul mărcii Porsche procentul înmatriculărilor de maşini noi din total a avansat anul acesta la 48% faţă de 38% în urmă cu un an, majorare pusă pe seama lansării celei de-a doua generaţii a SUV-ului Cayenne şi a limuzinei Panamera, potrivit declaraţiilor lui Adrian Pascu.

Înmatriculările de maşini noi şi second-hand din segmentul premium şi de lux au înregistrat în primele şapte luni ale acestui an un declin de peste 40%, la 16.600 de automobile, ritm de scădere de aproape două ori mai mare decât volumul total al înmatriculărilor de autoturisme atât noi, cât şi second-hand, potrivit statisticilor Poliţiei.

Declinul cel mai puternic a fost înregistrat de importurile de maşini premium second-hand, de aproape 50%, la 14.200 de autoturisme, în timp ce înmatriculările de automobile noi din segmentul superior de preţ au scăzut cu puţin peste 30%.

În contextul în care vânzările mărcilor premium înregistrează în prezent în medie un declin peste cel al pieţei, diferenţa la înmatriculări între cele noi şi second-hand este de unu la zece.

În condiţiile în care reducerea vânzărilor de maşini noi va afecta implicit şi activitatea de service, pe măsură ce maşinile vor ieşi din garanţie nu vor mai veni în centrele oficiale, ci vor alege ateliere mai ieftine, de cartier. Pe acest fond, Philipp Hagenburger, şeful diviziei de servicii postvânzare din cadrul Mercedes-Benz, estima încă din toamna anului trecut faptul că în industria auto după "criza" vânzărilor de maşini va urma o a doua criză - cea a service-ului, în care atelierele vor deveni din ce în ce mai goale, situaţie determinată de vânzările slabe din ultimii doi ani.

În aceste condiţii dealerii mai multor mărci, inclusiv cele importate de Porsche România, Opel şi Mercedes-Benz au declanşat campanii de atragere în centrele oficiale ale maşinilor mai vechi de cinci ani.

Pe de altă parte, cele second-hand importate din Europa de Vest nu întotdeauna ajung într-un service oficial, chiar şi în condiţiile în care vechimea acestora este mai mică de doi ani.

"În general chiar şi maşinile mai noi importate ocolesc service-urile oficiale, sau şi atunci când vin, încearcă să păcălească. Este un client care în general este bine să-l eviţi pentru că din start maşina respectivă a plecat cu un furt", spune Sorescu, care face referire la cei care importă din Germania maşini achiziţionate de la dealeri, pentru care nu se plăteşte TVA nici în ţara de origine şi nici în România.

În cazul mărcilor premium, cel mai mare declin în cazul înmatriculărilor de maşini noi a fost înregistrat de Maserati, de aproape 80% la două automobile şi Bentley la trei în primele şapte luni ale acestui an comparativ cu perioada similară a anului trecut. În ceea ce priveşte piaţa maşinilor de lux din acest an, potrivit declaraţiilor anterioare, Adrian Pascu, şeful mărcilor Bentley, Porsche şi Lamborghini din cadrul Porsche România, nu se aşteaptă la volume ridicate, mai ales în condiţiile în care un automobil de peste 200.000 de euro nu se vinde pe loc, ci în câteva luni, termen în care clientul negociază cu dealerul, inclusiv un posibil discount.