Consiliul Fiscal critică rectificarea bugetară

Autor: Mihaela Claudia Medrega 16.08.2010

Consiliul Fiscal critică dur proiectul de rectificare bugetară, susţinând că există posibilitatea ca veniturile fiscale să fie supraevaluate cu până la 0,5% din PIB, astfel că atingerea ţintei de deficit bugetar de 6,8% din PIB stabilită pentru acest an "comportă riscuri semnificative".

"În special pentru veniturile din impozitul pe profit, accize şi contribuţii la asigurările sociale estimările de venituri din a doua parte a anului par optimiste. Conform estimărilor preliminare ale Consiliului Fiscal, există riscul ca veniturile fiscale să fie supraevaluate cu până la 0,4-0,5% din PIB", se menţionează în opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2010.

Este pentru prima dată când o rectificare bugetară este analizată şi evaluată de specialişti independenţi. Datorită existenţei Consiliului Fiscal au fost făcute cunoscute informaţii la care până acum publicul nu a avut acces. Consiliul apreciază că execuţia veniturilor şi a cheltuielilor pe primele şase luni arată, în mod evident, o evaluare mult prea optimistă în raport cu realizările efective, care nu este explicabilă doar prin evoluţia sub aşteptări a economiei reale, ci indică şi creşterea evaziunii fiscale, evidentă în special la accize.

Una dintre deficienţele majore este faptul că Finanţele nu publică informaţii comparative cu privire la nivelul lunar programat al veniturilor şi cheltuielilor şi cel realizat efectiv.

În proiectul rectificării bugetare Finanţele estimează un minus de 1,4 mld. lei pe partea de accize, diminuarea fiind cauzată, în principal, de reducerea consumului şi scăderea volumului producţiei în sectoarele accizabile. Compensarea ar urma să vină din încasările obţinute în urma majorării TVA, cu cinci puncte procentuale, plusul estimat fiind de 1,4 mld. lei.

În plus, Finanţele s-au gândit să regleze bugetul prin donaţii pe care cele trei mari companii cu capital majoritar de stat le "pot" face, aşteptându-se la 874 mil. lei din această sursă. Suma aşteaptată de la Electrica, Romgaz şi Loteria Română reprezintă aproape jumătate din veniturile suplimentare luate în calcul la rectificare.

Consiliul Fiscal consideră că este necesară clarificarea certitudinii încasărilor acestor donaţii şi precizarea implicaţiilor economice asupra respectivilor operatori economici cu capital majoritar de stat. În plus, având în vedere că aceste donaţii nu au, prin definiţie, un caracter permanent, Consiliul Fiscal consideră că ele distorsionează imaginea de ansamblu asupra poziţiei fiscale reale.

Deşi prin rectificarea bugetară sunt operate revizuiri majore de venituri şi cheltuieli, acestea nu sunt însoţite de note explicative privind sursele revizuirii şi ipotezele luate în calcul. În acest sens, Consiliul Fiscal recomandă îmbunătăţirea transparenţei procesului bugetar prin fundamentarea detaliată a surselor revizuirii veniturilor şi cheltuielilor pe fiecare capitol din bugetul general consolidat.

Consiliul critică şi majorarea TVA, care deşi a fost motivată prin imperativul asigurării echilibrului bugetar, nu s-a făcut în conformitate cu principiul stabilităţii, măsura fiind implementată într-un orizont de timp foarte scurt şi fără o estimare detaliată de impact, deşi efectele ei asupra economiei sunt majore.

Evoluţia aşteptată de Finanţe nu este în totalitate consistentă cu proiecţiile macroeconomice pentru a doua jumătate a anului, care implică accentuarea contracţiei economice şi impactul negativ asupra veniturilor determinat de reducerile salariale şi disponibilizări, în opinia Consiliului.

În ceea ce priveşte cheltuielile bugetare, Consiliul Fiscal consideră în cea mai mare parte realiste proiecţiile revizuite.

Majoritatea revizuirilor sunt aferente cheltuielilor cu asistenţa socială - pensii şi ajutoare de şomaj şi cheltuielilor cu bunuri şi servicii. Consiliului Fiscal consideră că, în cazul cheltuielilor pentru pensii şi şomaj, modificările necesare sunt explicate de ipotezele nerealiste utilizate în fundamentarea bugetului iniţial al asigurărilor sociale de stat (număr de pensionari şi pensie medie estimată pe 2010) şi a bugetului asigurărilor pentru şomaj (rată nerealistă a şomajului estimat iniţial pentru 2010).

De altfel, Consiliul aminteşte că situaţia sistemului public de pensii este total nesustenabilă, necesitând măsuri urgente de reformă. În cazul cheltuielilor cu bunuri şi servicii, revizuirea în creştere se datorează, în principal, deciziei salutare a achitării sumei de 1,9 mld. lei aferente arieratelor sistemului public de sănătate.

În privinţa cheltuielilor de capital, Consiliul apreciază că reducerea acestora în cursul execuţiei bugetare şi realocarea banilor la cheltuieli curente, practică uzuală în ultimii ani, relevă în mod clar lipsa unei strategii în alocarea resurselor pentru investiţii publice. În plus, investiţiile publice limitate diminuează şi potenţialul de creştere a veniturilor bugetare pe termen mediu şi lung.

Veniturile estimate la bugetul consolidat scad la rectificare cu 3,58 mld. lei, iar cheltuielile vor fi reduse cu doar 859 mil. lei.