Omul care a adus BMW pe piaţa locală cumpără dealeri auto în Germania şi vrea să ducă în Kosovo şi Georgia camioanele MAN

Autor: Bogdan Alecu 22.08.2010

Michael Schmidt, care controlează Automobile Bavaria, cel mai mare dealer BMW de pe piaţa locală, a accelerat planurile de dezvoltare pe pieţe mature precum Germania, după ce anul trecut a înregistrat pierderi de 4 mil. euro în România din cauza deprecierii leului.



Michael Schmidt a preluat în aprilie două centre BMW din partea de sud a Munchenului de la compania Schorsch Meier amplasate în oraşele Starnberg şi Germering şi un al treilea în Bad Tolz. Primul dea­ler, achiziţionat în 2007, a fost cel din Wolfratshausen, tot în apropiere de Munchen, atunci când omul de afaceri a demarat operaţiunile de extindere pe piaţa germană.
Valoarea tranzacţiei pentru preluarea celor trei centre din Germania este de "câteva milioane de euro, dar sub nivelul de 10 mil. euro", a precizat Schmidt. Extinderea pe piaţa germană vine în contextul în care în România piaţa auto continuă declinul cu 25% în primul semestru al acestui an după ce anul trecut a scăzut cu aproape 60%. Cu toate că piaţa scade, vânzările BMW pe piaţa locală au revenit pe plus la nivelul primelor şase luni ale acestui an, cu o creştere de peste 41%, la aproape 700 de maşini.

De la discuţii de vânzare la expansiune

În 2007, după ce BMW Group România a preluat oficial importurile mărcilor BMW şi MINI, Michael Schmidt dorea să vândă businessul către grupul britanic Inchcape, care în România deţine importurile Toyota şi Lexus.
"În 2007, înainte de criză, voiam să vând şi să mă retrag. Eram în faza de «letter of intend» cu Inchcape să le vând toată reţeaua, dar s-a opus BMW. După acest episod trebuia să mă reorientez, să mă extind cumva şi să împart riscul. Eu văd un profit în sinergii. Pot să fac un schimb de experienţă cu mecanici din Germania să vină aici, sau de aici acolo, sau un director care s-a plafonat de acolo să-l aduc aici."
Pe fondul devalorizării monedei naţionale cu aproape 20% din august 2008 până în iulie 2009, Automobile Bavaria a înregistrat pierderi de aproape 8 mil. euro, din care aproape 4 mil. euro apar în raportările către Registrul Comerţului aferente anului 2009.
"Businessul companiei a fost lovit de două lucruri - primul, criza economică şi al doilea, pierderea importurilor. A fost şi stocul de ma­şini unde am pierdut din cauza cursului valutar. Din august 2008 până în iulie 2009 leul s-a devalorizat cu 20%, mai mult decât marja. Acest lucru ne-a costat 8 mil. euro. Când eram importator ţineam stocul în euro şi puteam controla această pierdere. În 2007 am avut un profit de 21 mil. euro, bani care au rămas în firmă", a spus Michael Schmidt.
Pe piaţa locală Automobile Bavaria deţine nouă centre complete, două puncte de vânzare şi livrare la Oradea şi Galaţi şi un centru la Craiova în curs de autorizare. În total, Schmidt controlează acum patru centre BMW în Germania, fiind singura reţea de dealeri deţinută de un român într-o altă ţară.
"În urmă cu doi ani ne-am întâlnit prima dată cu cei de la Schorsch Meier pentru a discuta o preluare, iar pe 29 aprilie am bătut palma, iar de la 1 septembrie preiau operaţiunile. Cel de-al treilea dealer este amplasat în Bad Tolz în sudul Munchenului. Dealerul a fost în insolvenţă şi a fost preluat foarte repede."
În total, cei patru dealeri din Germania au 130 de angajaţi, iar ţinta este de a ajunge la vânzări anuale de 2.000 de maşini noi pe an şi 2.500-3.000 de automobile second-hand. "În 2011 estimăm că vom ajunge ca businessul BMW din Germania să-l egaleze pe cel din România. Poate aici să atingem un nivel de 1.400 de unităţi, iar acolo 1.500 de maşini. Acolo va fi second-hand-ul mult mai accentuat. Regula la dealerii BMW din Germania este ca la fiecare maşină nouă să se vândă 1,5-2 second-hand", a spus Schmidt, care şi-a propus ca în 2011 să atingă în Germania un business de circa 100 mil. euro.
Anul trecut Automobile Bavaria a vândut aproximativ 1.000 de maşini BMW şi 81 de modele MINI, iar pentru acest an ţinta este de a comercializa 1.150 de modele BMW, 100 MINI, 100 de motociclete BMW şi aproximativ 300-400 de maşini second-hand, la care se adaugă şi 600 de camioane MAN, potrivit şefului companiei. "Perioada grea nu a trecut. Am elanul acesta în ceea ce priveşte dezvoltarea deoarece am reuşit extinderea în Germania şi să dovedesc că se poate şi acolo unde toată lumea spune că e o piaţă matură, aşezată."

De unde vin banii

În ceea ce priveşte dezvoltarea vânzărilor şeful Automobile Bavaria este de părere că în continuare creşterea va veni în România. "Cele 14 magazine pot vinde 5.000-7.000 de maşini. În România facem un business mai mare din activitatea de service deoarece avem 14 centre, acolo patru. Peste 20 milioane de euro facem aici numai din service. Acolo cel mult 6-7 milioane de euro."
În condiţiile în care pe piaţa locală circa 90% din înmatriculările de maşini premium reprezintă importuri second-hand din Germania, dezvoltarea businessului Automobile Bavaria include atât co­­mer­cializarea de maşini la mâna a doua din Germania, cât şi invers.
"Vindem şi în România maşini second-hand din Germania, dar acum situaţia este exact invers. Luăm de aici maşini la mâna a doua să le vindem acolo. Este balonul de second de la societăţile de leasing. Preţurile de maşini second-hand sunt mai bune aici, ca în Germania."
Planurile de extindere ale lui Schmidt includ acum atât Europa de Vest, cât şi Estul. Dacă în ceea ce pri­veşte marca BMW omul de afaceri are în continuare în plan po­ten­ţiale achiziţii în Viena, Bra­tislava sau Praga, pentru camioane Estul pare mai profitabil. "Acum cu MAN dorim să ne extindem în Kosovo şi eventual în Georgia. Sunt ţările care cunosc un boom şi acolo vor fi mulţi constructori. Începem cu o hală şi facem întâi un service MAN. Kosovo se dezvoltă acum precum România în 2002-2003 şi în plus avem avantajul monedei euro şi implicit nu există risc valutar", a subliniat Schmidt.
Georgia pare a fi un nou "El Dorado" pentru oamenii de afaceri români, după ce Dinu Patriciu şi George Copos au spus că se extind pe această piaţă. Copos doreşte să investească în retail pe piaţa georgiană, fiind cel de-al doilea om de afaceri român interesat de Georgia după Patricu, care a achiziţionat un pachet de acţiuni al unei bănci georgiene în urma unei tranzacţii evaluate la 15 mil. dolari.
Schmidt este asociat în cadrul Bavaria Leasing cu Şerban Patriciu, fratele lui Dinu Patriciu, şi Daniel Dăianu.

De la primul dealer în România la achiziţii în Germania

1994 - înfiinţarea companiei Automobile Bavaria şi demararea importurilor BMW;
1997 - s-a deschis în Otopeni primul dealership BMW cu showroom, service şi depozit pentru componente;
2001 - Automobile Bavaria preia şi importurile camioanelor MAN;
2006 - compania investeşte peste 10 mil. euro într-un nou centru în Capitală amplasat vizavi de Aeroportul Băneasa;
Mai 2007 - Automobile Bavaria transferă către MHS Truck&Bus activitatea de import a camioanelor MAN şi a autocarelor Neoplan, companie controlată tot de Michael Schmidt;
Iulie 2007 - BMW Group România preia activitatea de import a mărcilor BMW şi MINI pe piaţa locală. Automobile Bavaria rămâne dealer BMW şi importator al motocicletelor BMW;
Iulie 2007 - Michael Schmidt achiziţionează dealerul BMW din Wolfratshausen, din apropiere de Munchen. Începe expansiunea în afara României;
Aprilie 2010 - Schmidt achiziţionează dealerii BMW din Starnberg, Germering şi Bad Tolz din apropiere de Munchen, reşeaua din Germania ajunge la patru centre;
2011 - MHS Truck&Bus va începe expansiunea cu MAN în Kosovo şi Georgia.