Care sunt planurile şefului CNAS pentru finanţarea sistemului sanitar
Nicolae Lucian Duţă, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) care administrează fonduri de aproape 4 mld. euro anual, unul dintre cele mai mari bugete ale unei instituţii publice, spune că problema finanţării în sistemul de sănătate ar putea să fie rezolvată în acest an dacă se implementează un sistem de factoring de maximum jumătate de miliard de euro pentru plata datoriilor către farmacii, la care se adaugă fondurile provenite din rectificarea bugetară.
CNAS asigură finanţarea sistemului sanitar, adică decontează
medicamentele gratuite şi compensate şi intră în relaţie
contractuală cu toate spitalele din România şi medicii de
familie.
În urma rectificării bugetare anunţate săptămâna trecută, sănătatea
a primit 2,9 mld. lei (700 mil. euro).
"800 milioane de lei (190 mil. euro - n.red.) sunt folosiţi pentru
stingerea arieratelor datoriilor spitalelor şi 2,1 miliarde de lei
(500 mil. euro- n.red.) pentru plata pieţei farma", a spus Nicolae
Lucian Duţă într-un interviu acordat ZF. El a explicat faptul că
deficitul cu care CNAS a plecat încă de anul trecut la drum era de
2,8 mld. lei, la care s-au adăugat şi colectările la fond care în
primul semestru au fost cu aproximativ 15% mai mici.
Factoring la farmacii, o gură de oxigen pentru piaţa
farma
Medic de profesie, Nicolae Lucian Duţă, 40 de ani, a venit la
conducerea CNAS în decembrie 2009, iar anterior a fost timp de
aproape un an directorul general al Societăţii Naţionale a Sării
Salrom.
În ceea ce priveşte plăţile către farmacii, Duţă spune că a primit
o ofertă de factoring de la grupul financiar japonez Nomura pentru
o sumă minimă de 200 mil. euro, dar care poate ajunge la 500 mil.
euro şi prin care farmaciile ar putea să-şi recupereze mai rapid
banii. În prezent, banii pentru medicamentele gratuite şi
compensate eliberate ajung la farmacii după mai bine de 180 de
zile, astfel că şi restul jucătorilor de pe lanţul medicamentului
spun că au probleme serioase de lichidităţi.
"Factoringul este un mecanism uzual în piaţa financiară care
presupune intervenţia unei instituţii financiare de reglementare a
raporturilor între doi parteneri între care la un moment dat există
dificultăţi de plată. Aceasta este şi situaţia care se întâmplă la
ora actuală. Cei doi parteneri sunt Casa Naţională şi piaţa farma,
mai precis farmaciile care la rândul lor sunt datoare
distribuitorilor, iar aceştia importatorilor şi producătorilor", a
spus Duţă.
Concret, oferta Nomura presupune că pentru o factură de 100 de lei
banca decontează suma minus o dobândă, care urmează să fie
negociată. Nomura urmează să-şi recupereze suma de 100 de lei de la
CNAS după un an, dar ca o garanţie că acest lucru se va realiza,
Nomura ia dobânda anticipat de la farmacii pe doi ani. Şeful CNAS
explică faptul că dacă plăteşte la timp, Nomura dă înapoi banii
farmaciilor după un an pentru al doilea an plătit anticipat.
"Propunerea cu care au venit (cei de la Nomura - n. red.) a fost de
infuzie de capital de câteva sute de milioane, adică linie de
credit pe care o rostogolim timp de cinci ani, timp în care sperăm
că România va ieşi din criză. O infuzie de 500 de milioane de euro
la ora actuală este o gură de oxigen pentru întreaga piaţă pentru
că pe noi ne lasă să ne reglăm cu restul furnizorilor (spitale,
medici de familie etc. - n. red.), iar producătorii şi
distribuitorii îşi capată banii", a mai spus Duţă.
El a adăugat că propunerea Nomura nu presupune o scrisoare de
garanţie guvernamentală, plata de penalităţi sau dobânzi din partea
CNAS.
"Mie mi s-a părut că este o propunere care avantajează ambii
jucători din piaţă, pentru că la ora actuală există nenumărate
cereri de cedări de creanţe de către piaţă", a mai spus Duţă, care
a precizat că mecanismul de factoring nu este obligatoriu să fie
făcut cu Nomura şi că aşteaptă şi alte bănci pentru oferte.
Potrivit informaţiilor oferite, factoringul nu va fi un mecanism
obligatoriu, "nu implică CNAS cu nimic pentru că CNAS nu intervine
în piaţă să aleagă acest jucător de factoring ". "Noi nu facem
decât să aşteptăm propunerile celor care sunt interesaţi de aceste
mecanism pentru că este nevoie de o instituţie financiară foarte
puternică fiind vorba de sute de milioane de euro", a continuat
Duţă.
Nu este prima dată când se discută despre factoring la farmacii în
sistemul sanitar, existând intenţii în acest sens încă de anul
trecut, când fostul ministru al sănătăţii Ion Bazac încerca un
credit de acest fel în sistem. "Am mai avut şi alte oferte (de
factoring - n.red.), dar care îmi cereau garanţii de stat, dobânzi
din partea Casei Naţionale, iar practic aş fi afectat bugetul de
stat. Propunerea cu care au venit ei este că nu se afectează
deficitul bugetar. Eu cheltuiesc tot atâţia bani cât îmi dă voie
Ministerul de Finanţe", a spus Duţă.
Noi reglementări la medicamente
De la 1 iulie, CNAS a introdus pentru produsele decontate în
proporţie de 50% şi 90% o nouă modalitate de compensare pe care
acum vor să o extindă şi la medicamentele gratuite.
Practic, pentru sistemul implementat de la 1 iulie, CNAS a ales un
produs care corespunde dozei zilnice necesare pe care îl
decontează. Pentru medicamentele din aceeaşi clasă, dar cu preţuri
mai mari, diferenţa este suportată de pacienţi. Decizia a fost
motivată de creşterea extrem de puternică a consumului de
medicamente scumpe, iar, potrivit lui Duţă, după prima lună
costurile cu medicamentele au început să scadă cu 20%.
"Încet-încet se va schimba şi comportamentul prescriptorilor", este
de părere şeful CNAS.
Duţă are în vedere extinderea acestei măsuri şi pentru
medicamentele gratuite, adică pentru cele care tratează afecţiuni
extrem de grave precum cancerul, dar şi implementarea unui mecanism
care se numeşte "cost-volum-rezultat".
El dă exemplul unui produs folosit în tratamentul cancerului pentru
care preţul în funcţie de producător este şi de nouă ori mai mare
decât cea mai ieftină variantă.
De asemenea, el vrea negocieri cu producătorii prin care aceştia să
se angajeze la obţinerea unui anumit rezultat, de exemplu creşterea
duratei de viaţă pentru un anumit grup de persoane. Dacă un
producător primeşte spre exemplu 100 de lei pentru tratamentul a
100 de pacienţi el trebuie să garanteze că acei pacienţi vor trăi
între unu şi trei ani. În caz contrar va fi penalizat şi va primi
mai puţin, 90 de lei.
"Până acum se forţa intrarea cât mai multor pacienţi în aceste
programe şi creşterea consumului de medicamente scumpe, dar
rezultatele nu erau cele care garantau că vor fi", mai spune
Duţă.
2011, cel mai târziu 2012 va fi gata sistemul
informatic
Existenţa unui sistem informatic ce va permite identificarea
pacientului cu ajutorul unui card, istoricul medical şi plăţile
contribuţiilor va deveni operaţională integral la sfârşitul lui
2011, probabil 2012. Sistemul are mai multe componente, iar pentru
unele dintre acestea este necesară accesarea de fonduri
europene.
Tragedia de la Giuleşti, o pată care nu se va şterge
niciodată
"Tragedia de la Giuleşti cred că este o pată asupra sistemului
sanitar care nu se va şterge niciodată. Ce s-a întâmplat reprezintă
o gravă eroare a celor care lucrează acolo", spune Duţă
referindu-se la incendiul de la Maternitatea Giuleşti în urma
căruia au murit cinci nou-născuţi şi alţi şase sunt în stare
gravă.
În prezent, majoritatea spitalelor din România au fost
descentralizate, adică au fost trecute în administrarea
primăriilor, însă ele îşi păstrează relaţia contractuală cu CNAS
prin care instituţia decontează produse şi servicii. Cu toate
acestea, CNAS nu poate controla modul în care sunt cheltuiţi aceşti
bani, situaţie pe care Duţă o caracterizează ca fiind
aberantă.
"Controlul din punct de vedere legal este făcut de direcţiile
sanitare. (...) Eu am militat întotdeauna pentru întărirea acestei
instituţii (CNAS - n. red.)", a mai spus Duţă.
Întrebat de ZF dacă un control al Casei asupra fondurilor cheltuite
ar fi evitat astfel de situaţii, Duţă a răspuns că este "mult
spus".