Topul celor mai mari firme de executive search: Câţi bani câştigă headhunterii din plasarea de executivi de top
Cei mai mari headhunteri de pe piaţa locală au văzut cum afacerile le-au scăzut cu valori cuprinse între 30 şi 70%, în contextul în care companiile, mai ales cele din zona serviciilor financiare, nu au mai făcut recrutări la nivel de top cel puţin în 2009. Patru din cele mai mari cinci companii de headhunting au avut pierderi de zeci sau chiar sute de mii de euro anul trecut, potrivit datelor oficiale, deşi la nivel global piaţa de executive search a scăzut cu 30%.
Niciuna din cele mai mari companii de recrutare de executivi nu a reuşit să facă un milion de euro din plasarea de manageri de top anul trecut. Şefii celor mai mari companii de headhunting sunt însă optimşti şi speră să încheie anul cu o o cifră de afaceri cel puţin la nivelul celei de anul trecut, mizând pe nevoia companiilor de a-şi aduce în top management executivi "de criză", capabili să adapteze compania la condiţiile economice dificile.
Danezii de la Pedersen & Partners, lideri de piaţă
în 2010
Pedersen & Partners, una dintre cele mai mari companii de
executive search din Europa Centrala şi de Est, care activează de
şapte ani pe piaţa locală, a devenit liderul pieţei de executive
search româneşti în 2009, după ce a încheiat anul trecut afaceri de
aproape 712.000 de euro. Afacerile danezilor au suferit un declin
de 30% anul trecut, potrivit datelor de la Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului (ONRC), însă profitul companiei a fost de
185.000 de euro. Cum a reuşit?
"Cred că noi putem fi numărul unu în România fără să facem deloc
recrutări pentru companiile locale, pentru că nu suntem precum
ceilalţi jucători de pe piaţă şi facem recrutări la nivel
intrenaţional. De exemplu, putem face recrutări pentru Bulgaria,
dar contractele să fi fost semnate în România", explică Ulrik
Rasmussen, partener în cadrul Pederesn & Partners. El nu a
precizat cât din businessul de anul trecut al companiei l-au
reprezentat recrutările de executivi pentru companiile locale şi
nici nu a oferit detalii legate de situaţia financiară a
companiei.
"Am ştiut cum să ne bugetăm activităţile, cum să ne aliniem
strategia la piaţă şi ne-am adaptat planul de business la ceea ce a
fost în 2008, astfel am reuşit să fim profitabili fără să facem
disponibilizări", adaugă Rasmussen. De când au intrat pe piaţa
românească, în anii 2002- 2003, danezii, care au în prezent 38 de
birouri la nivel internaţional, au făcut cele mai multe recrutări
de executivi de top în domeniul industrial, în cel al
imobiliarelor, farma, servicii financiare şi IT&C.
"Cele mai multe recrutări le facem în prezent pentru companiile din
Polonia, Germania, Turcia, Ungaria şi Cehia. În România, cel mai
scump executiv plasat în acest an a avut un salariu net de 10.000
de euro pe lună, iar în 2009 am plasat un manager cu un salariu net
de 16.000 de euro pe lună", mai spune Rasmussen.
Pierderi de 250.000 de euro pentru LDS
Cel mai mare declin din rândul celor mai importanţi jucători de
executive search de pe piaţa locală l-a înregistrat anul trecut
compania Leadership Development Solutions (LDS), care a încheiat
2009 cu afaceri de 600.000 de euro, în scădere cu 70% faţă de 2008
şi pierderi de 250.000 de euro. Scăderea puternică a afacerilor LDS
a venit pe fondul lipsei de cereri din zona serviciilor financiare,
întrucât 65% din veniturile companiei veneau din acest sector. LDS
a fost liderul pieţei de executive search în anii trecuţi, când
avea venituri între unu şi două milioane de euro, aproape duble
faţă de veniturile competitorilor.
"Bazându-mă pe rezultatele obţinute în prima jumătate a anului,
cred că anul acesta ne vom atinge targetul şi vom încheia afaceri
de
1,5 milioane de dolari (aproximativ 1,2 mil. euro). Din toamnă, vom
avea oportunitatea de a vinde şi în alte ţări, ca urmare a
încheierii colaborării cu Korn/ Ferry, şi vizăm în special clienţii
care au afaceri pe mai multe pieţe", apreciază Radu Furnică, unul
dintre cei mai vechi vânători de executivi de pe piaţa locală.
Începând cu luna august Furnică a încheiat colaborarea cu
Korn/Ferry International, cea mai mare firmă de executive search la
nivel mondial, după 15 ani în care a reprezentat-o pe piaţa locală.
Korn/Ferry a adoptat o nouă strategie de business, prin crearea
unor hub-uri în Budapesta, Viena şi Zurich, din care îşi vor servi
clienţii din Europa.
"Până anul acesta, nu am ştiut care e poziţia noastră pe piaţă şi
nici nu ne-a interesat. Ţinta noastră a fost să fim numărul unu din
punct de vedere calitativ şi va rămâne în continuare. Prefer să fac
mai puţini bani, dar să am în continuare proiecte de calitate, fără
să mă intereseze nici preţurile şi nici volumele", explică Furnică.
El a mai precizat că în acest moment companiile fac recrutări la
nivel de top management numai dacă este nevoie, pentru că în
contextul actual "se lipesc găurile". În cei 15 ani de activitate
pe piaţa locală, LDS a avut aproximativ 600 de proiecte de
recrutare la nivel de top management pe piaţa locală, din care
numai 4 s-au finalizat prin plasarea de expaţi. De altfel, Radu
Furnică a fost adviserul omului de afaceri Ion Ţiriac în plasarea
lui Petru Văduva, CEO al grupului Ţiriac Holdings, un business cu
afaceri de 1,4 miliarde de euro, la începutul anului trecut.
Furnică, recunoscut ca fiind unul dintre cei mai scumpi vânzători
de executivi pe plan local, spune că nu şi-a redus tarifele anul
trecut, chiar dacă strategia sa l-a costat aproape trei sferturi
din business.
"Salariul cel mai mare al unui executiv plasat anul trecut a fost
de 250.000 de euro brut şi era pentru o poziţie de CEO în domeniul
FMCG. În 2010, cel mai bine plătit executiv plasat a primit un
salariu de 180.000 de euro brut, pentru o poziţie de country
manager în zona industrială", spune Furnică. Planurile sale de
viitor includ atragerea unui partener de business care să ajute la
creşterea afacerii, consolidarea poziţiei pe piaţă şi dezvoltarea
unor servicii noi pe partea de recrutare de top şi coaching.
KM Trust şi-a făcut firmă separată de recrutare de
middle manageri, care a fost pe profit
KM Trust& Partners, firma locală de executive search deţinută
de Radu Manolescu, care este acţionar majoritar şi managing partner
al companiei, este pe locul trei în topul celor mai mari jucători
de pe piaţa de executive search, după ce anul trecut a încheiat
afaceri de peste 450.000 de euro, cu o pierdere de 37.000 de euro,
potrivit datelor ONRC. La începutul lui 2009, Radu Manolescu a
decis înfiinţarea unei firme care să se ocupe de recrutarea de
middle manageri, Key to Success, pentru ca activitatea KM
Trust& Partners să fie exclusiv numai de executive
search.
"Am decis înfiinţarea unei noi companii pentru că preconizam ce se
va întâmpla, dar şi pentru consultanţii care nu aveau posbilitatea
de promovare, pentru că juniorii nu au ce căuta în executive
search", spune Manolescu. El a mai precizat că businessul său s-a
consolidat pe partea de executive search, iar compania de recrutare
de middle manageri a încheiat afaceri de peste 200.000 de euro în
primul an de activitate şi a fost şi pe profit.
"O estimare pesimistă pentru finalul acestui an ar fi să încheiem
cu afaceri de 600.000 de euro, din care KM Trust să aibă 450.000 de
euro. Avem deja şase proiecte de executive search începute şi trei
aflate în curs de finalizare", spune Manolescu. Dacă anul trecut
cele mai multe proiecte ale companiei erau pentru poziţii de CFO,
în acest an angajatorii au căutat mai mult general manageri şi
directori de resurse umane.
"În 2009, cele mai multe proiecte au fost în retail, farma,
servicii, business to business, construcţii de drumuri. În 2010 am
făcut recrutări de executive cam în aceleaşi domenii, la care se
mai adaugă şi sectorul energetic", mai spune Manolescu. El a mai
precizat că nu au existat modificări la onorariile companiei nici
în 2009, nici în 2010.
Anul trecut, cel mai mare salariu primit de un executiv plasat de
KM Trust& Partners a fost de 150.000 de euro brut, la care se
adaugă bonusul de 35%, maşină, casă şi alte beneficii. În 2010,
pachetele sunt similare, însă nicio companie nu oferă mai mult de
150.000 de euro la care se adaugă şi bonusul anual.
Afacerile Stanton Chase au scăzut la jumătate în
2009
Firma de executive search Stanton Chase International a încheiat
anul trecut afaceri de aproape 437.000 de euro, în scădere cu 50%
faţă de 2008.
"La nivel global, piaţa de executive search a scăzut cu 30% anul
trecut, deci este absolut normal să se vadă un declin al
businessului jucătorilor din executive search şi pe piaţa locală.
În 2009 nu am făcut aproape deloc recrutări pentru sectorul
serviciilor financiare, sector care ne-a adus cea mai mare parte a
veniturilor în 2008. Piaţa şi-a mai revenit în acest an, când am
avut peste 10 proiecte din zona serviciilor financiare, de la
băncile din top 5, toate de nivel senior", susţine Athena
Tavoulari, managing director al biroului Stanton Chase
International din Bucureşti şi regional manager pentru birourile
companiei din Bulgaria, Serbia şi Grecia. Ea a precizat că peste
90% din businessul Stanton Chase reprezintă activităţile de
executive search. În cei aproape opt ani de când Stanton Chase este
pe piaţa locală, compania a făcut cele mai multe recrutări în zona
FMCG, servicii financiare, IT&C şi sectorul industrial.
"În primul semestru al acestui an am înregistrat o creştere a
afacerilor de aproape 90% comparativ cu perioada similară a anului
trecut, ceea ce înseamnă că în şase luni am făcut afaceri cât am
făcut tot anul trecut. Majoritatea proiectelor provin din zona
serviciilor financiare", mai spune Tavoulari.
"Pachetele salariale nu s-au schimbat faţă de anii anteriori, iar
companiile încă plătesc pentru a-şi recruta talentele. Aproape 94%
din proiectele pe care le-am început le-am finalizat cu succes, în
timp ce ţinta globală în executive search este de 80%", mai spune
Tavoulari. Anul trecut, cel mai mare salariu net pe care l-a
obţinut un executiv plasat de Stanton Chase a fost de 150.000 de
euro net pe an (12.500 euro pe lună). Stanton Chase a plasat în
2010 cel mai scump executiv, care primeşte un salariu de 25.000 de
euro net pe lună şi este expat.
Şase luni de business blocat pentru Stein&
Partner
Firma de executive search Stein& Partners, care a încheiat
afaceri de peste 500.000 de euro şi a avut pierderi de 122.000 de
euro, a făcut anul trecut 350.000 de euro din activităţile de
executive search, restul de 30% din cifra de afaceri
fiind realizate în urma activităţilor de consultanţă de business în
restructurare.
"În mod surprinzător, anul trecut am avut un an bun. Problemele au
început să apară la sfârşitul anului, când, în lunile noiembrie şi
decembrie, businessul s-a blocat, cum nu s-a întâmplat niciodată în
16 ani. A urmat începutul anului, când am făcut foarte puţine
recrutări în primele patru luni, cu alte cuvinte, businessul a fost
blocat cam jumătate de an", susţine Werner Stein, preşedintele
firmei de executive search Stein & Partners, unul dintre cei
mai vechi headhunteri de pe piaţa locală. În ultimele luni însă,
compania a încheiat mai multe contracte, ceea ce îl determină pe
Stein să estimeze că vor încheia şi în acest an cu afaceri la
nivelul celor înregistrate anul trecut. Dacă în anii '90 compania
făcea recrutări mai ales pentru domenii precum FMCG, retail,
domeniile s-au schimbat în ultima perioadă, cele mai multe pe care
compania le-a făcut anul trecut fiind tot retailul, industria
mobilei, automotive şi farma.
"Companiile nu au scăzut ofertele salariale, numai că acea creştere
anuală pe care o aplicau în anii trecuţi nu a mai fost luată în
considerare. Pentru poziţiile de top, în toate sectoarele de
activitate companiile oferă un salariu cuprins între 50.000 şi
100.000 de euro brut pe an, un salariu bun pentru managementul
românesc", adaugă Stein.
Majoritatea recruiterilor de top susţin că lucrează pe bază de
contracte de tip retained, în sensul că plătesc o taxă care
reprezintă, de regulă, 30% din salariul brut anual al executivului
plasat, pe care o primesc indiferent dacă reuşesc să găsească sau
nu un candidat bun. Compania lucrează retained, solicitând însă 50%
din onorariul executivului căutat înainte de a începe
recrutarea.
"Suntem poate singurii din ţară care lucrează cu 50%, iar ulterior
solicităm două tranşe a câte 25% din onorariu. Pentru că
majoritatea clienţilor sunt internaţionali şi noi suntem plătiţi de
la birourile centrale, până ne vin banii, terminăm proiectul. În
primele trei- patru săptămâni dintr-un proiect lucrează şi câte
cinci oameni, iar atunci avem cheltuielile cele mai mari", mai
spune Stein.
Afacerile lui Butunoiu, mai mici cu 30%
Afacerile headhunterului George Butunoiu, unul dintre cei mai
cunoscuţi de pe piaţa locală, au scăzut cu o treime faţă de 2008,
însă el susţine că a rămas pe profit şi anul trecut. În topul ZF au
fost luate în calcul doar firmele care au raportat pe o singură
entitate fiscală rezultatele financiare, iar în cazul lui George
Butunoiu, contractele semnate anul trecut au fost facturate pe
cinci microîntreprinderi.
"Marjele de profit sunt mari în executive search, iar veniturile
celor trei parteneri au fost de peste 400.000 de euro anul trecut,
în condiţiile în care aceştia nu au primit salarii", spune
Butunoiu. Cel mai scump executiv plasat în acest an de George
Butunoiu primeşte un salariu de 15.000 de euro pe lună şi lucrează
în sectorul serviciilor financiare, iar anul trecut cel mai mare
salariu primit de un manager plasat de headhunter a fost de 12.000
de euro net pe lună.