Topul celor mai mari firme de executive search: Câţi bani câştigă headhunterii din plasarea de executivi de top

Autor: Adelina Mihai 22.08.2010

Cei mai mari headhunteri de pe piaţa locală au văzut cum afacerile le-au scăzut cu valori cuprinse între 30 şi 70%, în contextul în care companiile, mai ales cele din zona serviciilor financiare, nu au mai făcut recrutări la nivel de top cel puţin în 2009. Patru din cele mai mari cinci companii de headhunting au avut pierderi de zeci sau chiar sute de mii de euro anul trecut, potrivit datelor oficiale, deşi la nivel global piaţa de executive search a scăzut cu 30%.



Niciuna din cele mai mari companii de recrutare de executivi nu a reuşit să facă un milion de euro din plasarea de manageri de top anul trecut. Şefii celor mai mari companii de headhunting sunt însă optimşti şi speră să încheie anul cu o o cifră de afaceri cel puţin la nivelul celei de anul trecut, mizând pe nevoia companiilor de a-şi aduce în top management executivi "de criză", capabili să adapteze compania la condiţiile economice dificile.

Danezii de la Pedersen & Partners, lideri de piaţă în 2010

Pedersen & Partners, una dintre cele mai mari companii de executive search din Europa Centrala şi de Est, care activează de şapte ani pe piaţa locală, a devenit liderul pieţei de executive search româneşti în 2009, după ce a încheiat anul trecut afaceri de aproape 712.000 de euro. Afacerile danezilor au suferit un declin de 30% anul trecut, potrivit datelor de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), însă profitul companiei a fost de 185.000 de euro. Cum a reuşit?
"Cred că noi putem fi numărul unu în România fără să facem deloc recrutări pentru companiile locale, pentru că nu suntem precum ceilalţi jucători de pe piaţă şi facem recrutări la nivel intrenaţional. De exemplu, putem face recrutări pentru Bulgaria, dar contractele să fi fost semnate în România", explică Ulrik Rasmussen, partener în cadrul Pederesn & Partners. El nu a precizat cât din businessul de anul trecut al companiei l-au reprezentat recrutările de executivi pentru companiile locale şi nici nu a oferit detalii legate de situaţia financiară a companiei.
"Am ştiut cum să ne bugetăm activităţile, cum să ne aliniem strategia la piaţă şi ne-am adaptat planul de business la ceea ce a fost în 2008, astfel am reuşit să fim profitabili fără să facem disponibilizări", adaugă Rasmussen. De când au intrat pe piaţa românească, în anii 2002- 2003, danezii, care au în prezent 38 de birouri la nivel internaţional, au făcut cele mai multe recrutări de executivi de top în domeniul industrial, în cel al imobiliarelor, farma, servicii financiare şi IT&C.
"Cele mai multe recrutări le facem în prezent pentru companiile din Polonia, Germania, Turcia, Ungaria şi Cehia. În România, cel mai scump executiv plasat în acest an a avut un salariu net de 10.000 de euro pe lună, iar în 2009 am plasat un manager cu un salariu net de 16.000 de euro pe lună", mai spune Rasmussen.

Pierderi de 250.000 de euro pentru LDS

Cel mai mare declin din rândul celor mai importanţi jucători de executive search de pe piaţa locală l-a înregistrat anul trecut compania Leadership Development Solutions (LDS), care a încheiat 2009 cu afaceri de 600.000 de euro, în scădere cu 70% faţă de 2008 şi pierderi de 250.000 de euro. Scăderea puternică a afacerilor LDS a venit pe fondul lipsei de cereri din zona serviciilor financiare, întrucât 65% din veniturile companiei veneau din acest sector. LDS a fost liderul pieţei de executive search în anii trecuţi, când avea venituri între unu şi două milioane de euro, aproape duble faţă de veniturile competitorilor.
"Bazându-mă pe rezultatele obţinute în prima jumătate a anului, cred că anul acesta ne vom atinge targetul şi vom încheia afaceri de
1,5 milioane de dolari (aproximativ 1,2 mil. euro). Din toamnă, vom avea oportunitatea de a vinde şi în alte ţări, ca urmare a încheierii colaborării cu Korn/ Ferry, şi vizăm în special clienţii care au afaceri pe mai multe pieţe", apreciază Radu Furnică, unul dintre cei mai vechi vână­tori de executivi de pe piaţa locală. Începând cu luna august Furnică a încheiat colaborarea cu Korn/Ferry International, cea mai mare firmă de executive search la nivel mondial, după 15 ani în care a reprezentat-o pe piaţa locală. Korn/Ferry a adoptat o nouă strategie de business, prin crearea unor hub-uri în Budapesta, Viena şi Zurich, din care îşi vor servi clienţii din Europa.
"Până anul acesta, nu am ştiut care e poziţia noastră pe piaţă şi nici nu ne-a interesat. Ţinta noastră a fost să fim numărul unu din punct de vedere calitativ şi va rămâne în continuare. Prefer să fac mai puţini bani, dar să am în continuare proiecte de calitate, fără să mă intereseze nici preţurile şi nici volumele", explică Furnică. El a mai precizat că în acest moment companiile fac recrutări la nivel de top management numai dacă este nevoie, pentru că în contextul actual "se lipesc găurile". În cei 15 ani de activitate pe piaţa locală, LDS a avut aproximativ 600 de proiecte de recrutare la nivel de top management pe piaţa locală, din care numai 4 s-au finalizat prin plasarea de expaţi. De altfel, Radu Furnică a fost adviserul omului de afaceri Ion Ţiriac în plasarea lui Petru Văduva, CEO al grupului Ţiriac Holdings, un business cu afaceri de 1,4 miliarde de euro, la începutul anului trecut.
Furnică, recunoscut ca fiind unul dintre cei mai scumpi vânzători de executivi pe plan local, spune că nu şi-a redus tarifele anul trecut, chiar dacă strategia sa l-a costat aproape trei sferturi din business.
"Salariul cel mai mare al unui executiv plasat anul trecut a fost de 250.000 de euro brut şi era pentru o poziţie de CEO în domeniul FMCG. În 2010, cel mai bine plătit executiv plasat a primit un salariu de 180.000 de euro brut, pentru o poziţie de country manager în zona industrială", spune Furnică. Planurile sale de viitor includ atragerea unui partener de business care să ajute la creşterea afacerii, consolidarea poziţiei pe piaţă şi dezvoltarea unor servicii noi pe partea de recrutare de top şi coaching.

KM Trust şi-a făcut firmă separată de recrutare de middle manageri, care a fost pe profit

KM Trust& Partners, firma locală de executive search deţinută de Radu Manolescu, care este acţionar majoritar şi managing partner al companiei, este pe locul trei în topul celor mai mari jucători de pe piaţa de executive search, după ce anul trecut a încheiat afaceri de peste 450.000 de euro, cu o pierdere de 37.000 de euro, potrivit datelor ONRC. La începutul lui 2009, Radu Manolescu a decis înfiinţarea unei firme care să se ocupe de recrutarea de middle manageri, Key to Success, pentru ca activitatea KM Trust& Partners să fie exclusiv numai de executive search.
"Am decis înfiinţarea unei noi companii pentru că preconizam ce se va întâmpla, dar şi pentru consultanţii care nu aveau posbilitatea de promovare, pentru că juniorii nu au ce căuta în executive search", spune Manolescu. El a mai precizat că businessul său s-a consolidat pe partea de executive search, iar compania de recrutare de middle manageri a încheiat afaceri de peste 200.000 de euro în primul an de activitate şi a fost şi pe profit.
"O estimare pesimistă pentru finalul acestui an ar fi să încheiem cu afaceri de 600.000 de euro, din care KM Trust să aibă 450.000 de euro. Avem deja şase proiecte de executive search începute şi trei aflate în curs de finalizare", spune Manolescu. Dacă anul trecut cele mai multe proiecte ale companiei erau pentru poziţii de CFO, în acest an angajatorii au căutat mai mult general manageri şi directori de resurse umane.
"În 2009, cele mai multe proiecte au fost în retail, farma, servicii, business to business, construcţii de drumuri. În 2010 am făcut recrutări de executive cam în aceleaşi domenii, la care se mai adaugă şi sectorul energetic", mai spune Manolescu. El a mai precizat că nu au existat modificări la onorariile companiei nici în 2009, nici în 2010.
Anul trecut, cel mai mare salariu primit de un executiv plasat de KM Trust& Partners a fost de 150.000 de euro brut, la care se adaugă bonusul de 35%, maşină, casă şi alte beneficii. În 2010, pachetele sunt similare, însă nicio companie nu oferă mai mult de 150.000 de euro la care se adaugă şi bonusul anual.

Afacerile Stanton Chase au scăzut la jumătate în 2009

Firma de executive search Stanton Chase International a încheiat anul trecut afaceri de aproape 437.000 de euro, în scădere cu 50% faţă de 2008.
"La nivel global, piaţa de executive search a scăzut cu 30% anul trecut, deci este absolut normal să se vadă un declin al businessului jucătorilor din executive search şi pe piaţa locală. În 2009 nu am făcut aproape deloc recrutări pentru sectorul serviciilor financiare, sector care ne-a adus cea mai mare parte a veniturilor în 2008. Piaţa şi-a mai revenit în acest an, când am avut peste 10 proiecte din zona serviciilor financiare, de la băncile din top 5, toate de nivel senior", susţine Athena Tavoulari, managing director al biroului Stanton Chase International din Bucureşti şi regional manager pentru birourile companiei din Bulgaria, Serbia şi Grecia. Ea a precizat că peste 90% din businessul Stanton Chase reprezintă activităţile de executive search. În cei aproape opt ani de când Stanton Chase este pe piaţa locală, compania a făcut cele mai multe recrutări în zona FMCG, servicii financiare, IT&C şi sectorul industrial.
"În primul semestru al acestui an am înregistrat o creştere a afacerilor de aproape 90% comparativ cu perioada similară a anului trecut, ceea ce înseamnă că în şase luni am făcut afaceri cât am făcut tot anul trecut. Majoritatea proiectelor provin din zona serviciilor financiare", mai spune Tavoulari.
"Pachetele salariale nu s-au schimbat faţă de anii anteriori, iar companiile încă plătesc pentru a-şi recruta talentele. Aproape 94% din proiectele pe care le-am început le-am finalizat cu succes, în timp ce ţinta globală în executive search este de 80%", mai spune Tavoulari. Anul trecut, cel mai mare salariu net pe care l-a
obţinut un executiv plasat de Stanton Chase a fost de 150.000 de euro net pe an (12.500 euro pe lună). Stanton Chase a plasat în 2010 cel mai scump executiv, care primeşte un salariu de 25.000 de euro net pe lună şi este expat.

Şase luni de business blocat pentru Stein& Partner

Firma de executive search Stein& Partners, care a încheiat afaceri de peste 500.000 de euro şi a avut pierderi de 122.000 de euro, a făcut anul trecut 350.000 de euro din activităţile de executive search, restul de 30% din cifra de afaceri
fiind realizate în urma activităţilor de consultanţă de business în restructurare.
"În mod surprinzător, anul trecut am avut un an bun. Problemele au început să apară la sfârşitul anului, când, în lunile noiembrie şi decembrie, businessul s-a blocat, cum nu s-a întâmplat niciodată în 16 ani. A urmat începutul anului, când am făcut foarte puţine recrutări în primele patru luni, cu alte cuvinte, businessul a fost blocat cam jumătate de an", susţine Werner Stein, preşedintele firmei de executive search Stein & Partners, unul dintre cei mai vechi headhunteri de pe piaţa locală. În ultimele luni însă, compania a încheiat mai multe contracte, ceea ce îl determină pe Stein să estimeze că vor încheia şi în acest an cu afaceri la nivelul celor înregistrate anul trecut. Dacă în anii '90 compania făcea recrutări mai ales pentru domenii precum FMCG, retail, domeniile s-au schimbat în ultima perioadă, cele mai multe pe care compania le-a făcut anul trecut fiind tot retailul, industria mobilei, automotive şi farma.
"Companiile nu au scăzut ofertele salariale, numai că acea creştere anuală pe care o aplicau în anii trecuţi nu a mai fost luată în considerare. Pentru poziţiile de top, în toate sectoarele de activitate companiile oferă un salariu cuprins între 50.000 şi 100.000 de euro brut pe an, un salariu bun pentru managementul românesc", adaugă Stein.
Majoritatea recruiterilor de top susţin că lucrează pe bază de contracte de tip retained, în sensul că plătesc o taxă care reprezintă, de regulă, 30% din salariul brut anual al executivului plasat, pe care o primesc indiferent dacă reuşesc să găsească sau nu un candidat bun. Compania lucrează retained, solicitând însă 50% din onorariul executivului căutat înainte de a începe recrutarea.
"Suntem poate singurii din ţară care lucrează cu 50%, iar ulterior solicităm două tranşe a câte 25% din onorariu. Pentru că majoritatea clienţilor sunt internaţionali şi noi suntem plătiţi de la birourile centrale, până ne vin banii, terminăm proiectul. În primele trei- patru săptămâni dintr-un proiect lucrează şi câte cinci oameni, iar atunci avem cheltuielile cele mai mari", mai spune Stein.

Afacerile lui Butunoiu, mai mici cu 30%
Afacerile headhunterului George Butunoiu, unul dintre cei mai cunoscuţi de pe piaţa locală, au scăzut cu o treime faţă de 2008, însă el susţine că a rămas pe profit şi anul trecut. În topul ZF au fost luate în calcul doar firmele care au raportat pe o singură entitate fiscală rezultatele financiare, iar în cazul lui George Butunoiu, contractele semnate anul trecut au fost facturate pe cinci microîntreprinderi.
"Marjele de profit sunt mari în executive search, iar veniturile celor trei parteneri au fost de peste 400.000 de euro anul trecut, în con­diţiile în care aceştia nu au primit salarii", spune Butunoiu. Cel mai scump executiv plasat în acest an de George Butunoiu primeşte un salariu de 15.000 de euro pe lună şi lucrează în sectorul serviciilor financiare, iar anul trecut cel mai mare salariu primit de un manager plasat de headhunter a fost de 12.000 de euro net pe lună.