IKEA vinde mobilă românească de 3,5 mil. euro şi aduce câteva produse la jumătate de preţ în fiecare miercuri şi joi
Cornel Oprişan, retail manager al IKEA România, cel mai mare retailer local de mobilă din punctul de vedere al vânzărilor, are o estimare extrem de pesimistă pentru piaţa mobilei pe care o vede în scădere în următorii şapte ani.
Şi în ceea ce priveşte magazinul IKEA estimările lui Oprişan
sunt rezervate, el afirmând că "nu vede cum ar putea să fie pe
creştere" în următorul an. "Mă aştept ca piaţa de mobilă să-şi
revină abia după 6-7 ani pentru că este strâns corelată cu piaţa de
construcţii. După ce vor demara proiectele imobiliare, va mai dura
2-3 ani până se vor finaliza şi apoi încă un număr de ani până ce
piaţa va ajunge la ce a fost în 2008", a spus Oprişan.
Pe piaţa de mobilă se vând anual produse de aproape 1 mld. euro,
însă în 2010 scăderea ar putea să fie de 20% conform estimărilor
lui Oprişan.
La nivelul IKEA România, trendul a fost unul de stagnare, însă
Oprişan nu a dorit să ofere mai multe informaţii legate de
vânzări.
Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, firma Moaro Trading
care operează magazinul IKEA a înregistrat anul trecut o cifră de
afaceri de 294,7 mil. lei (70 mil. euro) în scădere cu aproximativ
9% comparativ cu nivelul din 2008. Anul trecut, IKEA a avut un
profit de 19,87 mil. lei (4,7 mil. euro).
Oprişan a spus că în jur de 5% din vânzările totale sunt generate
de produsele româneşti, procent despre care spune că este "bun".
Calculat ca şi valoare, mobilierul şi decoraţiunile produse în
fabricile locale ajung să genereze circa 3,5 mil. euro din
vânzările magazinului. Şeful IKEA estimează că acest procent va
ajunge la circa 7% în următorii ani.
Oferte agresive în piaţa de mobilă
Pentru anul financiar septembrie 2010 - august 2011, IKEA vine cu
oferte de produse la jumătate de preţ în zilele de miercuri şi joi,
ceea ce poate indica o încercare de revigorare a vânzărilor din
timpul săptămânii.
IKEA nu este singurul jucător care mizează pe strategii mai
agresive de creştere a vânzărilor. Dacă pe de o parte compania
suedeză, care se poziţionează pe segmentul economic, taie din
preţuri, pe de altă parte Mobexpert, care se poziţionează pe
segmentul mediu şi crescut de preţ, vrea să vândă mobilă în 12
rate cu dobândă zero la cumpărături de peste 8.000 de lei.
Strategiile propuse de ambii jucători au loc în contextul
scăderilor rulajelor în 2009 şi după un început de an 2010 extrem
de slab.
Cu ocazia primei conferinţe de presă organizată de companie după ce
în luna martie magazinul a fost preluat de IKEA Group de la omul de
afaceri Puiu Popoviciu, Oprişan a spus că negocierile dintre cele
două părţi au început în aprilie-mai 2009 şi că integrarea în
grupul IKEA s-a finalizat.
Procesul de integrare nu a presupus schimbarea vreunei persoane din
conducere, aşa cum se întâmplă de regulă după finalizarea unei
preluări.
Şeful IKEA România a explicat faptul că integrarea a presupus mai
degrabă alinierea la unele proceduri de lucru ale grupului suedez
şi a dat exemplul domeniului logistic unde acum achiziţia de
produse se face dintr-un centru de distribuţie pentru 200 de
magazine IKEA, în timp ce în trecut responsabilii magazinului din
Bucureşti negociau numai în numele unităţii pe care o reprezentau.
Oprişan spune că prin negocierea unor volume extrem de mari se
obţin discounturi care se văd şi preţurile din magazin, mai mici cu
12% din septembrie.
Planuri de extindere, dar nu anul acesta
IKEA a parafat două tranzacţii anul acesta pe piaţa locală în
condiţiile în care pe lângă achiziţia magazinului, o divizie a sa a
cumpărat pentru 34,6 milioane de euro un lot de 5,1 hectare din
platforma industrială Timpuri Noi. Preţul pe metrul pătrat a fost
de 678 de euro, de aproape trei ori mai mic faţă de aşteptările
proprietarilor companiei industriale din perioada de boom
imobiliar, şi stabilind astfel noi repere de preţ în piaţa
terenurilor. Pe teren vor fi construite clădiri de birouri,
rezidenţiale şi spaţii comerciale, însă şeful IKEA spune că nu este
loc şi pentru un nou magazin.
IKEA are însă discuţii pentru achiziţia de teren atât în Bucureşti,
cât şi în marile oraşe şi că are nevoie de minimum 7-8 hectare,
suprafaţă similară cu cea pe care o ocupă în Băneasa. Următorul
magazin IKEA nu va fi finalizat anul acesta.
Compania a lansat ieri catalogul aferent anului financiar
septembrie 2010 - august 2011 care va fi distribuit în 950.000 de
exemplare în Bucureşti şi în împrejurimi. Bugetul de marketing
pentru acest an financiar este de 1,3 mil. euro, similar cu cel din
anul anterior.