Vechii executivi din businessul Dorna au pus pe picioare fabrica Aqua Carpatica
Aqua Carpatica, cel mai nou business al omului de afaceri
elveţian de origine elenă Jean Valvis, cel care a creat brandurile
Dorna şi LaDorna Lactate aflate acum în portofoliul unor
multinaţionale, va aduce în luna septembrie pe piaţa apelor
minerale un competitor nou pentru Dorna.
La opt ani după vânzarea apelor Dorna, Poiana Negri şi Izvorul Alb
către compania grecească Coca-Cola Hellenic, Valvis revine cu un
pariu nou în industria apelor minerale: un brand premium, Aqua
Carpatica, pe care vrea să-l ducă şi la export. El are însă alături
aceiaşi oameni-cheie care l-au ajutat să dezvolte cele două
businessuri prin care elveţianul a devenit unul dintre cei mai
bogaţi antreprenori locali: Dorna Apemin şi LaDorna Lactate. Cel
care coordonează proiectul Aqua Carpatica este Stelian Chiforescu,
prim-vicepreşedintele grupului Valvis Holding şi directorul
fabricii de apă din Panaci (judeţul Suceava). El este unul dintre
managerii cu care Jean Valvis colaborează încă din 1994, când
acesta ocupa poziţia de vicepreşedinte la îmbuteliatorul de ape
Dorna Apemin, precum şi fost asociat al omului de afaceri elveţian
în businessul LaDorna Lactate (companie vândută în 2008 către
grupul Lactalis).
Chiforescu este şi acţionar minoritar al companiei Carpathian
Springs din Vatra Dornei care va lansa Aqua Carpatica, alături de
Cornel Popa, un alt partener al lui Valvis din anul 1994, potrivit
unor informaţii publicate în Monitorul Oficial.
Producţia a demarat în august
"Fabrica Aqua Carpatica are deja o linie funcţională pe care se
testează produse, iar inaugurarea oficială va avea loc în
septembrie", au declarat reprezentanţii Primăriei comunei Panaci
din judeţul Suceava. Reprezentanţii Aqua Carpatica nu au oferit
informaţii pe acest subiect.
Unitatea de producţie va avea două linii de îmbuteliere în momentul
inaugurării, una pentru PET, iar cealaltă pentru ambalaje din
sticlă, potrivit datelor furnizate anterior de companie. Investiţia
în acest greenfield este estimată la aproape 10 mil. euro.
În momentul în care a anunţat proiectul de lansare a Aqua
Carpatica, în urmă cu aproximativ un an, Valvis a precizat că
planifică investiţii de circa 12 mil. euro în construirea fabricii,
crearea brandului şi promovarea acestuia în primul an de la
lansare.
Aceasta este a doua mare provocare a lui Valvis din industria
apelor minerale: în 1994 el a pus pe picioare compania Dorna
Apemin, vândută după opt ani îmbuteliatorului grec Coca-Cola
Hellenic pentru 39 mil. euro - o tranzacţie cu o valoare record la
acea dată. Brandurile din portofoliul Dorna Apemin generează în
prezent producătorului Coca-Cola afaceri estimate la peste 100 mil.
euro.
De ce un brand local?
Primii trei îmbuteliatori locali de apă minerală sunt Romaqua cu
Borsec (grup deţinut de Octavian Cretu), Coca-Cola HBC România şi
European Drinks cu Izvorul Minunilor (grup controlat de fraţii
Micula); aceştia deţin în total 8 branduri româneşti, cu o cotă
cumulată estimată la peste 70% din piaţă.
Brandul Aqua Carpatica ar putea fi poziţionat puţin mai sus decât
Dorna şi Borsec - principalii săi competitori - fără însă a intra
în competiţie directă pe preţ cu mărcile internaţionale Perrier sau
Vittel, aduse pe piaţă prin importuri.
De altfel, cotele deţinute de mărcile româneşti (peste 90% din
piaţă) arată că ofensiva brandurilor străine este încă un pariu
riscant. Valvis şi-a stabilit ca obiectiv atingerea unei cote de
piaţă de 10% în primii doi ani cu Aqua Carpatina, potrivit datelor
comunicate anterior.