Lidl vrea să ducă 100 de tineri români la training în Germania şi Croaţia ca să-i pună şefi la noile magazine
Grupul german LIDL & Schwarz vrea să trimită în Germania şi în Croaţia între 90 şi 100 de tineri români, pentru a-i introduce într-un program intern de training, astfel încât, la întoarcere, aceştia să preia conducerea magazinelor pe care urmează să le deschidă în România.
Retailerul deţinut de grupul LIDL&Schwarz, care operează la
nivel local şi hipermarketurile cu discount Kaufland, are
pregătite 25 de terenuri pentru ridicarea primelor magazine LIDL
din România, potrivit datelor furnizate de autorităţile locale.
Printre oraşele în care s-a anunţat demararea lucrărilor
retailerului german se numără Suceava, Iaşi, Brăila, Arad,
Timişoara, Caracal sau Piteşti.
"Lidl face în România acelaşi lucru pe care l-a făcut în Croaţia,
Suedia şi Germania: foloseşte un fel de «manual de instrucţiuni»
pentru fiecare angajat pentru că are nevoie de angajaţi care să
cunoască cultura companiei. Între 90 şi 100 de tineri români care
sunt consideraţi «high potentials» vor pleca în Germania sau în
Croaţia pentru o perioadă de cel puţin şase luni, pentru ca atunci
când se întorc în ţară să poată prelua conducerea magazinelor",
spun surse din piaţa de recrutare.
Reprezentanţii LIDL nu au comentat informaţiile privind trainingul
angajaţilor.
Cele două divizii Lidl şi Kaufland au intrat în România pentru
prima dată în anul 2003, însă germanii au mizat în primii ani doar
pe extinderea Kaufland.
Compania face recrutări prin intermediul site-urilor şi al firmelor
de recrutare. Posturile vacante pentru care LIDL face recrutări
în România, potrivit reprezentanţilor companiei, sunt cele de
responsabil expansiune pentru zone precum Cluj şi Moldova,
asistent manager de expansiune pentru Iaşi, asistent manager
achiziţii interne şi project manager construcţii tot pentru
Iaşi.
Pentru poziţia de responsabil expansiune, candidaţii trebuie să
fie absolvenţi de facultate şi să cunoască limba engleză la nivel
avansat, iar cunoaşterea limbii germane reprezintă un
avantaj.
Printre responsabilităţile unei astfel de poziţii se numără
identificarea, analiza şi evaluarea spaţiilor adecvate pentru
viitoarele magazine ale LIDL, negocierea contractelor, obţinerea
autorizaţiilor de construcţii de la autorităţile locale, precum şi
bugetarea investiţiei.
Caută tineri între 22 şi 30 de ani
Cei care vor să devină noii manageri ai magazinelor LIDL România nu
trebuie să provină neapărat din zona de retail, însă sunt
avantajaţi dacă ştiu limba germană.
"LIDL are o politică de recrutare a oamenilor tineri, cu vârste
între 22 şi 30 de ani, pe care îi duc pentru câteva luni la
training pentru a-i aduce la conducerea magazinelor din România.
Dacă se aprobă tranzacţia LIDL - Plus, cei mai buni dintre
angajaţii Plus vor fi selectaţi în urma unui proces de evaluare,
iar pentru restul magazinelor se vor face noi recrutări, urmând ca
aceşti angajaţi să fie implicaţi în programele de training", spun
sursele citate.
Reprezentanţii LIDL România nu au confirmat dacă vor aplica această
politică de resurse umane, pentru că încă aşteaptă decizia
Consiliului Concurenţei privind intenţia de preluare a reţelei de
magazine Plus, anunţată la începutul acestui an. Preluarea reţelei
de 96 de magazine Plus din România ar duce grupul german LIDL &
Schwartz (inclusiv Kauflan) la o cotă de piaţă de circa 65% pe
segmentul retailului cu discount din România. Surse din piaţă spun
că tranzacţia, anunţată în luna februarie, are şanse să fie
anulată, însă reprezentanţii autorităţii de concurenţă spun că este
prematur să dea un verdict.
Ce cred angajaţii despre training
Multinaţionalele îşi trimit angajaţii la programe intensive de
training atât intern, cât şi extern (realizat cu ajutorul firmelor
de specialitate), acestea fiind parte a pachetului de beneficii pe
care îl oferă pentru motivarea salariaţilor.
Marile companii şi-au format o cultură prin care îşi ţin angajaţii
motivaţi prin programe interne de instruire, deşi în ultimii doi
ani a existat o tendinţă în rândul companiilor de a-şi trimite mai
ales angajaţii din management la training.
Un testimonial al angajatei LIDL Katie Gooding din Marea Britanie
confirmă politica LIDL de instruire a angajaţilor. Gooding
povesteşte cum a aplicat pentru un post al LIDL, a fost chemată la
interviu după trei săptămâni, iar după alte câteva săptămâni a fost
chemată la un al doilea interviu, cu directorul regional. În
primele trei săptămâni a urmat un program de training de bază în
magazine şi a fost responsabilă de activităţile de contabilitate
ale unui magazin. "Cea mai provocatoare perioadă încă de când eram
în timpul programului de training a fost în lunile în care am fost
nevoită să lucrez în perioada Crăciunului, cea mai aglomerată din
an", spune Gooding.
Ulterior, ea a lucrat la centrul regional de distribuţie, în
departamentul de selecţie din depozit, iar după o lună de training
avea între 15 şi 20 de oameni de supravegheat şi se ocupa de
aprovizionarea cu marfă a magazinelor.
Indiferent dacă Consiliul Concurenţei va aproba sau nu tranzacţia,
LIDL are planuri de recrutare şi de expansiune în România, spun
sursele citate.