Lidl vrea să ducă 100 de tineri români la training în Germania şi Croaţia ca să-i pună şefi la noile magazine

Autor: Adelina Mihai 24.08.2010

Grupul german LIDL & Schwarz vrea să trimită în Germania şi în Croaţia între 90 şi 100 de tineri români, pentru a-i introduce într-un program intern de training, astfel încât, la întoarcere, aceştia să preia conducerea magazinelor pe care urmează să le deschidă în România.



Retailerul deţinut de grupul LIDL&Schwarz, care ope­rează la nivel local şi hiper­marketurile cu discount Kauf­land, are pregătite 25 de te­renuri pentru ridicarea primelor magazine LIDL din România, potrivit datelor furnizate de autorităţile locale. Printre oraşele în care s-a anunţat demararea lucrărilor retailerului german se numără Suceava, Iaşi, Brăila, Arad, Timişoara, Caracal sau Piteşti.
"Lidl face în România acelaşi lucru pe care l-a făcut în Croaţia, Suedia şi Germania: foloseşte un fel de «manual de instrucţiuni» pentru fiecare angajat pentru că are nevoie de angajaţi care să cunoască cultura companiei. Între 90 şi 100 de tineri români care sunt consideraţi «high potentials» vor pleca în Germania sau în Croaţia pentru o perioadă de cel puţin şase luni, pentru ca atunci când se întorc în ţară să poată prelua conducerea magazinelor", spun surse din piaţa de recrutare.
Reprezentanţii LIDL nu au comentat informaţiile privind trainingul angajaţilor.
Cele două divizii Lidl şi Kaufland au intrat în România pentru prima dată în anul 2003, însă germanii au mizat în primii ani doar pe extinderea Kaufland.
Compania face recrutări prin intermediul site-urilor şi al firmelor de recrutare. Pos­turile vacante pentru care LIDL face recru­tări în România, potrivit reprezentanţilor com­paniei, sunt cele de responsabil expan­siune pentru zone precum Cluj şi Moldova, asistent manager de expansiune pentru Iaşi, asistent manager achiziţii interne şi project manager construcţii tot pentru Iaşi.
Pentru poziţia de responsabil expan­siune, candidaţii trebuie să fie absolvenţi de facultate şi să cunoască limba engleză la nivel avansat, iar cunoaşterea limbii germane reprezintă un avantaj.
Printre responsa­bilităţile unei astfel de poziţii se numără identificarea, analiza şi eva­luarea spaţiilor adecvate pentru viitoarele magazine ale LIDL, negocierea contractelor, obţinerea autorizaţiilor de construcţii de la autorităţile locale, precum şi bugetarea investiţiei.

Caută tineri între 22 şi 30 de ani
Cei care vor să devină noii manageri ai magazinelor LIDL România nu trebuie să provină neapărat din zona de retail, însă sunt avantajaţi dacă ştiu limba germană.
"LIDL are o politică de recrutare a oamenilor tineri, cu vârste între 22 şi 30 de ani, pe care îi duc pentru câteva luni la training pentru a-i aduce la conducerea magazinelor din România. Dacă se aprobă tranzacţia LIDL - Plus, cei mai buni dintre angajaţii Plus vor fi selectaţi în urma unui proces de evaluare, iar pentru restul magazinelor se vor face noi recrutări, urmând ca aceşti angajaţi să fie implicaţi în programele de training", spun sursele citate.
Reprezentanţii LIDL România nu au confirmat dacă vor aplica această politică de resurse umane, pentru că încă aşteaptă decizia Consiliului Concurenţei privind intenţia de preluare a reţelei de magazine Plus, anunţată la începutul acestui an. Preluarea reţelei de 96 de magazine Plus din România ar duce grupul german LIDL & Schwartz (inclusiv Kauflan) la o cotă de piaţă de circa 65% pe segmentul retailului cu discount din România. Surse din piaţă spun că tranzacţia, anunţată în luna februarie, are şanse să fie anulată, însă reprezentanţii autorităţii de concurenţă spun că este prematur să dea un verdict.

Ce cred angajaţii despre training

Multinaţionalele îşi trimit angajaţii la programe intensive de training atât intern, cât şi extern (realizat cu ajutorul firmelor de specialitate), acestea fiind parte a pachetului de beneficii pe care îl oferă pentru motivarea salariaţilor.
Marile companii şi-au format o cultură prin care îşi ţin angajaţii motivaţi prin programe interne de instruire, deşi în ultimii doi ani a existat o tendinţă în rândul companiilor de a-şi trimite mai ales angajaţii din management la training.
Un testimonial al angajatei LIDL Katie Gooding din Marea Britanie confirmă politica LIDL de instruire a angajaţilor. Gooding povesteşte cum a aplicat pentru un post al LIDL, a fost chemată la interviu după trei săptămâni, iar după alte câteva săptămâni a fost chemată la un al doilea interviu, cu directorul regional. În primele trei săptămâni a urmat un program de training de bază în magazine şi a fost responsabilă de activităţile de contabilitate ale unui magazin. "Cea mai provocatoare perioadă încă de când eram în timpul programului de training a fost în lunile în care am fost nevoită să lucrez în perioada Crăciunului, cea mai aglomerată din an", spune Gooding.
Ulterior, ea a lucrat la centrul regional de distribuţie, în departamentul de selecţie din depozit, iar după o lună de training avea între 15 şi 20 de oameni de supravegheat şi se ocupa de aprovizionarea cu marfă a magazinelor.
Indiferent dacă Consiliul Concurenţei va aproba sau nu tranzacţia, LIDL are planuri de recrutare şi de expansiune în România, spun sursele citate.