Românii vor mai ieftin şi când cumpără cea mai ieftină băutură, apa minerală. „Numai promoţiile şi ambalajele mari mai aduc creşteri“
Produsele ieftine, precum apa de masă sau de izvor, sunt cea mai mare ameninţare pentru industria apelor minerale, estimată la circa 300 mil. euro, spun îmbuteliatorii de profil.
Producţia la sursele de apă minerală a scăzut cu 9% în primul
semestru, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, pentru că o
parte din consumatori s-au dus pe segmentul inferior de preţ, cel
al apei fără minerale.
Explozia de produse ieftine la rafturile de apă din magazine îi
forţează pe producătorii de apă minerală să crească numărul
promoţiilor şi să mizeze pe ambalajele mari, de 5-6 litri.
"Numai în promoţii suntem de la începutul anului. Eforturile de
vânzare sunt mai mari decât acum un an pentru că trebuie să
compensăm scăderea consumului prin extinderea distribuţiei", spune
Cristian Şerban, directorul executiv al Rio Bucovina, unul dintre
cei mai mari cinci îmbuteliatori locali de apă minerală.
Reprezentanţii companiilor de profil estimează că piaţa s-a
contractat cu 15% în volum în primele şase luni din an faţă de
aceeaşi perioadă din 2009 şi spun că doar ambalajele mari, de peste
2 litri, le-au mai adus creşteri de vânzări în 2010. "Noi avem în
portofoliu şi un produs economic, apa Izvorul Ascuns la 2,5 litri.
Acesta nu a înregistrat scăderi de vânzări în acest an", afirmă
Balazs Becsi Zsolt, directorul executiv al Apemin Tuşnad.
Compania, cu afaceri de circa 11 mil. euro în 2009, a avut în S1 un
declin al volumelor vândute în jurul a 10% faţă de primele şase
luni ale anului trecut.
"Am majorat vânzările de apă minerală Bucovina la 5 litri în primul
semestru şi am mizat pe promoţii pentru a menţine volumele la
nivelul din 2009", precizează la rândul său Cristian Şerban.
Printre promoţiile actuale ale companiei se numără vânzarea unui
bax de 6 sticle de apă (de câte 2 litri) la preţul a 5 sticle în
reţeaua de hipermarketuri Carrefour.
O promoţie similară este derulată în prezent şi de Coca-Cola HBC cu
brandul Izvorul Alb, în aceeaşi reţea de magazine: compania vinde
un bax de şase litri de apă la preţul a cinci litri.
La nivelul sectorului bunurilor de larg consum, majoritatea
promoţiilor pe care au mizat producătorii au fost oferte de genul
"2 plus 1 gratis" sau "al doilea produs la reducere". Aceste
strategii ar putea impulsiona consumul, pe o piaţă pe care oamenii
au renunţat să-şi facă stocuri de produse în casă din cauza
scăderii veniturilor.
Producţia la sursele de apă minerală s-a redus cu
9%
"Scăderea producţiei de apă minerală furnizată din surse SNAM
(Societatea Naţională a Apelor Minerale - n. red.) pe primul
semestru din 2010 este de 9%, raportat la aceeaşi perioadă a anului
trecut. Cauzele sunt vara ploioasă (până la începutul lui iulie -
n. red.) şi recesiunea care a determinat tot mai mulţi consumatori
să se îndrepte către produse mai ieftine de tip apă de masă sau apă
de izvor", afirmă reprezentanţii SNAM.
Volumele îmbuteliate la sursele societăţii reprezintă circa 80% din
piaţa apelor minerale, estimată la un miliard de litri la nivelul
lui 2009.
Declinul din T1 a fost de 7%, comparativ cu primele trei luni ale
anului trecut, ceea ce arată că scăderea producţiei a fost mai mare
în al doilea trimestru.
"Piaţa apelor minerale s-a redus cu 15% în valoare în primul
semestru din an faţă de S1 din 2009", spune Becsi Zsolt citând un
studiu al companiei de cercetare a pieţei Nielsen.
"Canalul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering - n. red.) a
scăzut mai puţin decât piaţa, ceea ce ne determină să gândim că
scăderea consumului vine mai degrabă din magazine decât din
restaurante, precizează la rândul său Mădălin Simion, brand
managerul Biborţeni.
Trendul pe piaţa băuturilor a fost invers în 2009, producătorii
fiind mai afectaţi de declinul din HoReCa decât de cel din
retail.
Luna august nu îi readuce pe
creştere
"Nu cred că avansul vânzărilor de apă generat de temperaturile mari
din august va compensa scăderile de volume din primul semestru. La
nivelul întregului an, estimez că industria apelor minerale va avea
un recul de
9-10%, poate chiar mai mare", susţine Becsi Zsolt.
La rândul său, reprezentantul Bucovina prognozează pentru 2010
stagnarea vânzărilor de apă ale companiei sale la nivelul de anul
trecut, cel mai bun scenariu fiind o creştere uşoară a afacerilor,
de câteva procente.
Industria de profil se bazează aproape exclusiv pe consumul intern,
apele minerale fiind un produs greu de exportat din cauza
costurilor mari de transport, raportate la valoarea
produsului.
"România mai mult importă apă decât exportă. În criză au apărut
importuri de apă foarte ieftină, din surse necontrolate; am
remarcat astfel de produse în special în zona de nord-vest a ţării
şi în Bucureşti", subliniază directorul îmbuteliatorului
Tuşnad.
Cei mai mari îmbuteliatori locali de apă minerală sunt în prezent
Romaqua Group (Borsec), Coca-Cola Hellenic, European Drinks, Perla
Harghitei şi Rio Bucovina.
mihaela.popescu@zf.ro
Cine a spus nu promoţiilor
n Compania URBB - îmbuteliatorul local al berii Tuborg - a
lansat pe piaţă în urmă cu câteva luni apa minerală Bilbor,
poziţionată pe segmentul premium. Reprezentanţii producătorului au
precizat că nu vor face promoţii pe preţ la Bilbor în anul lansării
pe piaţă a produsului, pentru că acestea ar dăuna imaginii
brandului.
n Apa din portofoliul URBB este poziţionată, ca preţ, pe acelaşi
segment cu Borsec şi Dorna.
n Şi brandurile superpremium precum Evian, Vittel sau San Pellegrin
au evitat până acum promoţiile.