Românii vor mai ieftin şi când cumpără cea mai ieftină băutură, apa minerală. „Numai promoţiile şi ambalajele mari mai aduc creşteri“

Autor: Mihaela Popescu 25.08.2010

Produsele ieftine, precum apa de masă sau de izvor, sunt cea mai mare ameninţare pentru industria apelor minerale, estimată la circa 300 mil. euro, spun îmbuteliatorii de profil.



Producţia la sursele de apă minerală a scăzut cu 9% în primul semestru, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2009, pentru că o parte din consu­matori s-au dus pe segmentul inferior de preţ, cel al apei fără minerale.
Explozia de produse ieftine la rafturile de apă din magazine îi forţează pe producătorii de apă minerală să crească numărul promoţiilor şi să mizeze pe ambalajele mari, de 5-6 litri.
"Numai în promoţii suntem de la începutul anului. Eforturile de vânzare sunt mai mari decât acum un an pentru că trebuie să compensăm scăderea consumului prin extin­derea distribuţiei", spune Cristian Şerban, directorul executiv al Rio Bucovina, unul dintre cei mai mari cinci îmbuteliatori locali de apă minerală.
Reprezentanţii companiilor de profil estimează că piaţa s-a contractat cu 15% în volum în primele şase luni din an faţă de aceeaşi perioadă din 2009 şi spun că doar ambalajele mari, de peste 2 litri, le-au mai adus creşteri de vânzări în 2010. "Noi avem în portofoliu şi un produs economic, apa Izvorul Ascuns la 2,5 litri. Acesta nu a înregistrat scăderi de vânzări în acest an", afirmă Balazs Becsi Zsolt, directorul executiv al Apemin Tuşnad.
Compania, cu afaceri de circa 11 mil. euro în 2009, a avut în S1 un declin al volumelor vândute în jurul a 10% faţă de primele şase luni ale anului trecut.
"Am majorat vânzările de apă minerală Bucovina la 5 litri în primul semestru şi am mizat pe promoţii pentru a menţine volumele la nivelul din 2009", precizează la rândul său Cristian Şerban.
Printre promoţiile actuale ale companiei se numără vânzarea unui bax de 6 sticle de apă (de câte 2 litri) la preţul a 5 sticle în reţeaua de hipermarketuri Carrefour.
O promoţie similară este derulată în prezent şi de Coca-Cola HBC cu brandul Izvorul Alb, în aceeaşi reţea de magazine: compania vinde un bax de şase litri de apă la preţul a cinci litri.
La nivelul sectorului bunurilor de larg consum, majoritatea promoţiilor pe care au mizat producătorii au fost oferte de genul "2 plus 1 gratis" sau "al doilea produs la reducere". Aceste strategii ar putea impulsiona consumul, pe o piaţă pe care oamenii au renunţat să-şi facă stocuri de produse în casă din cauza scăderii veniturilor.

Producţia la sursele de apă minerală s-a redus cu 9%

"Scăderea producţiei de apă minerală furnizată din surse SNAM (Societatea Naţională a Apelor Minerale - n. red.) pe primul semestru din 2010 este de 9%, raportat la aceeaşi perioadă a anului trecut. Cauzele sunt vara ploioasă (până la începutul lui iulie - n. red.) şi recesiunea care a determinat tot mai mulţi consumatori să se îndrepte către produse mai ieftine de tip apă de masă sau apă de izvor", afirmă repre­zentanţii SNAM.
Volumele îmbuteliate la sursele societăţii reprezintă circa 80% din piaţa apelor minerale, estimată la un miliard de litri la nivelul lui 2009.
Declinul din T1 a fost de 7%, comparativ cu primele trei luni ale anului trecut, ceea ce arată că scăderea producţiei a fost mai mare în al doilea trimestru.
"Piaţa apelor minerale s-a redus cu 15% în valoare în primul semestru din an faţă de S1 din 2009", spune Becsi Zsolt citând un studiu al companiei de cercetare a pieţei Nielsen.
"Canalul HoReCa (hoteluri, restau­rante, catering - n. red.) a scăzut mai puţin decât piaţa, ceea ce ne determină să gândim că scăderea consumului vine mai degrabă din magazine decât din restaurante, precizează la rândul său Mădălin Simion, brand managerul Biborţeni.
Trendul pe piaţa băuturilor a fost invers în 2009, producătorii fiind mai afectaţi de declinul din HoReCa decât de cel din retail.

Luna august nu îi readuce pe creştere

"Nu cred că avansul vânzărilor de apă generat de temperaturile mari din august va compensa scăderile de volume din primul semestru. La nivelul întregului an, estimez că industria apelor minerale va avea un recul de
9-10%, poate chiar mai mare", susţine Becsi Zsolt.
La rândul său, reprezentantul Bucovina prognozează pentru 2010 stagnarea vânzărilor de apă ale companiei sale la nivelul de anul trecut, cel mai bun scenariu fiind o creştere uşoară a afacerilor, de câteva procente.
Industria de profil se bazează aproape exclusiv pe consumul intern, apele minerale fiind un produs greu de exportat din cauza costurilor mari de transport, raportate la valoarea produsului.
"România mai mult importă apă decât exportă. În criză au apărut importuri de apă foarte ieftină, din surse necontrolate; am remarcat astfel de produse în special în zona de nord-vest a ţării şi în Bucureşti", subliniază directorul îmbuteliatorului Tuşnad.
Cei mai mari îmbuteliatori locali de apă minerală sunt în prezent Romaqua Group (Borsec), Coca-Cola Hellenic, European Drinks, Perla Harghitei şi Rio Bucovina.
mihaela.popescu@zf.ro


Cine a spus nu promoţiilor

n Compania URBB - îmbuteliatorul local al berii Tuborg - a lansat pe piaţă în urmă cu câteva luni apa minerală Bilbor, poziţionată pe segmentul premium. Reprezentanţii producătorului au precizat că nu vor face promoţii pe preţ la Bilbor în anul lansării pe piaţă a produsului, pentru că acestea ar dăuna imaginii brandului.
n Apa din portofoliul URBB este poziţionată, ca preţ, pe acelaşi segment cu Borsec şi Dorna.
n Şi brandurile superpremium precum Evian, Vittel sau San Pellegrin au evitat până acum promoţiile.