Raţiu ia în calcul relansarea mărcii ARO la şapte ani de la încetarea producţiei

Autor: Bogdan Alecu 25.08.2010

Marca Aro ar putea reveni în prim-plan în următoarele 6-12 luni potrivit ofi­cialilor Landmark Management, companie controlată de omul de afaceri Nicolae Raţiu, fiul fostului om politic Ion Raţiu, care a preluat în 2007 licenţele de fabricaţie şi platforma industrială Aro Câmpulung.
"Noi deţinem licenţele pentru modelele Aro fabricate anterior. Luăm în prezent în calcul producţia de componente pentru modelele deja existente în circulaţie. În acelaşi timp, există constructori interesaţi să producă la Câmpulung modele de teren similare cu cele ale ARO", a declarat pentru ZF Nicolae Raţiu.
Omul de afaceri a subliniat că momentan există discuţii şi negocieri în acest sens, nefiind însă niciun contract semnat.
Alături de Dacia, Arctic, Dero sau Gerovital, Aro este unul dintre cele mai puternice branduri româneşti care au rezistat după 1989, existând o cerere constantă pentru maşinile de teren asam­blate la Câmpulung până la în­cetarea producţiei. Dacă pentru un au­tomobil Dacia nu se aştepta în anii 90 mai mult de câteva săptămâni, pentru Aro termenul de aşteptare era de câteva luni, iar unii clienţi erau dispuşi să plă­tească sume suplimentare pentru a se asi­gura că li se va livra un SUV ro­mânesc.
Primul anunţ legat de o posibilă revenire a mărcii Aro a fost făcut anul trecut, când s-a luat în calcul producţia de echipamente şi utilaje sub brandul românesc. În prezent în România mai sunt înmatriculate peste 35.000 de autotu­risme şi autovehicule comerciale marca Aro, potrivit statisticilor Direcţiei Re­gim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor.
Primul model asamblat pe plat­formă la Aro a ieşit pe linia de producţie în 1957, cu aproape zece ani înainte de apariţia Dacia, iar ultimul model Aro a ieşit din fabricaţie în 2003.
Platforma industrială a Aro Câmpulung are o suprafaţă de 49 de hectare şi include hala principală de producţie şi unităţile secundare. După preluare, în urmă cu trei ani, Landmark Management a derulat investiţii pentru reabilitarea platformei prin recons­trucţia infrastructurii şi reconversia unor hale. În prezent singurul chiriaş al parcului industrial este compania Nobel Automotive România care produce componente auto pentru Dacia.
Un al doilea producător ar putea intra anul acesta pe platformă, potrivit oficialilor Landmark Management, aceştia fiind în prezent în negocieri cu un nou furnizor de componente.
La Aro s-au produs în total aproape 360.000 de autovehicule, două treimi dintre acestea fiind exportate în 110 ţări. Înainte de 1989 peste 90% din maşinile produse la Câmpulung erau exportate, adică aceeaşi strategie pe care o are Dacia în prezent.
În septembrie 2003 statul român a vândut pentru suma de 180.000 de dolari 68,7% din Aro companiei americane Cross Lander. În contractul de priva­tizare erau prevăzute investiţii de 2 mil. euro în Aro, dar nicio investiţie nu a avut loc în retehnologizare.