Raţiu ia în calcul relansarea mărcii ARO la şapte ani de la încetarea producţiei
Marca Aro ar putea reveni în prim-plan în următoarele 6-12 luni
potrivit oficialilor Landmark Management, companie controlată de
omul de afaceri Nicolae Raţiu, fiul fostului om politic Ion Raţiu,
care a preluat în 2007 licenţele de fabricaţie şi platforma
industrială Aro Câmpulung.
"Noi deţinem licenţele pentru modelele Aro fabricate anterior. Luăm
în prezent în calcul producţia de componente pentru modelele deja
existente în circulaţie. În acelaşi timp, există constructori
interesaţi să producă la Câmpulung modele de teren similare cu cele
ale ARO", a declarat pentru ZF Nicolae Raţiu.
Omul de afaceri a subliniat că momentan există discuţii şi
negocieri în acest sens, nefiind însă niciun contract semnat.
Alături de Dacia, Arctic, Dero sau Gerovital, Aro este unul dintre
cele mai puternice branduri româneşti care au rezistat după 1989,
existând o cerere constantă pentru maşinile de teren asamblate la
Câmpulung până la încetarea producţiei. Dacă pentru un automobil
Dacia nu se aştepta în anii 90 mai mult de câteva săptămâni, pentru
Aro termenul de aşteptare era de câteva luni, iar unii clienţi erau
dispuşi să plătească sume suplimentare pentru a se asigura că li
se va livra un SUV românesc.
Primul anunţ legat de o posibilă revenire a mărcii Aro a fost făcut
anul trecut, când s-a luat în calcul producţia de echipamente şi
utilaje sub brandul românesc. În prezent în România mai sunt
înmatriculate peste 35.000 de autoturisme şi autovehicule
comerciale marca Aro, potrivit statisticilor Direcţiei Regim
Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor.
Primul model asamblat pe platformă la Aro a ieşit pe linia de
producţie în 1957, cu aproape zece ani înainte de apariţia Dacia,
iar ultimul model Aro a ieşit din fabricaţie în 2003.
Platforma industrială a Aro Câmpulung are o suprafaţă de 49 de
hectare şi include hala principală de producţie şi unităţile
secundare. După preluare, în urmă cu trei ani, Landmark Management
a derulat investiţii pentru reabilitarea platformei prin
reconstrucţia infrastructurii şi reconversia unor hale. În prezent
singurul chiriaş al parcului industrial este compania Nobel
Automotive România care produce componente auto pentru Dacia.
Un al doilea producător ar putea intra anul acesta pe platformă,
potrivit oficialilor Landmark Management, aceştia fiind în prezent
în negocieri cu un nou furnizor de componente.
La Aro s-au produs în total aproape 360.000 de autovehicule, două
treimi dintre acestea fiind exportate în 110 ţări. Înainte de 1989
peste 90% din maşinile produse la Câmpulung erau exportate, adică
aceeaşi strategie pe care o are Dacia în prezent.
În septembrie 2003 statul român a vândut pentru suma de 180.000 de
dolari 68,7% din Aro companiei americane Cross Lander. În
contractul de privatizare erau prevăzute investiţii de 2 mil. euro
în Aro, dar nicio investiţie nu a avut loc în retehnologizare.