Şapte mituri despre România. Ce calităţi şi defecte cred românii că au

Autor: Business Magazin 25.08.2010

"Ca o consolare pentru faptul că suntem lipsiţi, în general, de seriozitate, de acribie, de mândria lucrului bine făcut, sau dintr-o profundă frustrare, ca o justificare pentru lipsa de pragmatism pe seama căreia românul tinde să-şi pună eşecurile", s-au născut aceste mituri despre România, consideră Catrinel Pleşu, directorul Centrului Naţional al Cărţii.
Catrinel Pleşu pleacă în aceste aprecieri de la sintagma "românul s-a născut poet", ca fiind printre cel mai des folosite mituri dintre cele pe care BUSINESS Magazin şi-a propus să le dezbată. Până la urmă, nu e nimic rău în a fi poet şi chiar n-ar fi nimic rău în a fi grânarul Europei. Problema apare atunci când vorba în cauză îşi pierde esenţa şi devine un fel de proverb, o vorbă de duh spusă ca să umple o conversaţie sau ca să scuze o greşeală. Aşadar, ne reprezintă, ne onorează sau ne acuză faptul că românii se consideră frumoşi, inteligenţi, ospitalieri? Sunt în România cele mai frumoase femei din lume şi cei mai buni croitori şi ingineri software? Până la urmă, fiecare popor are părerile lui, mai mult sau mai puţin măgulitoare, la adresa cetăţenilor săi. Fiecare naţie consideră că are cele mai frumoase femei şi fiecare popor vorbeşte despre plăcerea de a primi oaspeţi.
În valoare absolută, cele mai multe dintre aceste ziceri despre România sunt adevărate - românii sunt plăcuţi la înfăţişare, scriu poezie, omenesc oaspeţii şi aşa mai departe, dar totul e în regulă atât timp cât nu ne comparăm cu alţii, după cum spune Paul Mărăşoiu, unul dintre ana­liştii intervievaţi pentru acest articol: "De ce credem că am fi noi mai ospitalieri decât japonezii, croaţii, marocanii sau eschimoşii? Fiecare dintre noi, ca indivizi sau ca naţiune, avem propria proiecţie a imaginii despre noi înşine. Important este ca aceeaşi percepţie să o aibă şi cei din exterior, esenţial este ca evaluarea acestora să fie similară celei la care noi ne raportăm men­tal. În general noi, ca români, avem ten­din­­ţa de a ne asuma merite care nu ne aparţin în mod direct şi ne vedem mai frumoşi, mai isteţi nativ, mai înzestraţi de mama natură, dar ni­cio­da­tă mai punctuali, mai serioşi, mai conştiincioşi".
Odată ieşiţi "în lume", calităţile pe care şi le atribuie românii devin în mare parte cu adevărat mituri. Adică, aşa cum spune DEX-ul, "povestire de origine populară, cu conţinut fabulos, care explică în mod alegoric originea lumii, fenomenele naturii şi viaţa socială".


România, grânarul Europei

Caracterizarea României drept grânar al Europei se trage, potrivit profesorului Ioan Nicolae Alecu din cadrul Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară (USAMV) din Bucureşti, "de la o întâmplare din 1938".
În acel an, povesteşte Alecu, s-a produs o criză mondială a grâului, ca urmare a condiţiilor meteorologice nefavorabile, iar România a făcut atunci cel mai mare export de grâu din istoria sa de până atunci: peste trei milioane de tone de grâu.
"Problema a fost însă că a fost exploatat aproape tot grâul, iar ţara s-a confruntat cu o criză a pâinii", spune Alecu. Nici măcar acest efort nu poate fi suficient pentru a sta la baza mitului de "grânar al Europei", pentru că în 1938 producţia medie la hectar a fost de 700 kg de grâu, iar vecinii bulgari au obţinut o cantitate dublă (1.440 kg). "Ei au fost însă mai raţionali şi nu şi-au exportat toată pâinea", spune profesorul.
"În acest moment nu numai că România nu are nicio şansă să devină grânarul Europei, dar agricultura este sortită pieirii", susţine Ioan Niculae, preşedintele InterAgro şi unul dintre cei mai mari proprietari de teren din România. În prezent, domeniul agricol din România este puternic fragmentat: 1,1 milioane de proprietari deţin 9,65 milioane de hectare de teren arabil, în jur de 900.000 de fermieri deţinând circa două milioane de hectare şi având proprietăţi mici, majoritatea lucrate cu metode depăşite, în mod ineficient.

Românii sunt inteligenţi

Ultimii cinci ani au adus peste un milion de absolvenţi de facultate. 2.500 de tineri studiază la cele mai prestigioase universităţi din SUA. 97,6% dintre românii adulţi sunt alfabetizaţi şi participăm anual la cel puţin 15 concursuri internaţionale pe discipline, atât la seniori, cât şi la juniori, cu loturi care însumează 90-100 de elevi. 90% dintre aceştia se întorc acasă cu medalii. Sunt date brute, dar care, la o primă vedere, ar trebui să confirme o idee măgulitoare care a circulat de-a lungul timpului despre România - acela că ar fi locuită de oameni inteligenţi, cu abilităţi intelectuale superioare altor naţii. Partea mai puţin bună este că puţini dintre cei plecaţi în străinătate vor să se mai întoarcă în ţară. Mai mult decât atât, nici angajatorii români nu sunt foarte activi în a-i atrage înapoi acasă, în condiţiile în care toţi spun că îi interesează mai degrabă experienţa practică decât pregătirea teoretică temeinică. Pe de altă parte, angajatorii din străinătate importă cu plăcere "minţile" românilor, cel mai adesea derulând campanii ample de recrutare, în special în rândul medicilor, inginerilor şi programatorilor IT. Asta şi pentru că, dincolo de inteligenţă, românii mai au un atu pe care străinii îl caută atunci când fac angajări: capacitatea mare, dezvoltată în secole, de adaptare la mediu.

Românul este ospitalier

Cuvântul "ospitalier" vine din franceză şi se referă la un individ "care primeşte bucuros oaspeţi; care este amabil, primitor cu oaspeţii" sau la o casă, un oraş, o ţară "în care eşti bine primit, în care te simţi bine; care oferă ospitalitate".
"Românii sunt ospitalieri când primesc oaspeţi acasă, iar această trăsătură este relevată ca una dintre valorile şi reperele vieţii rurale şi mai puţin ca una ale mediului urban. Iar în contextul în care România este ţara cu cea mai mare comunitate rurală a Europei, am putea spune că suntem un popor extrem de ospitalier, dar doar la nivelul contactelor individuale şi ale familiei", explică Paul Mărăşoiu, preşedinte al firmei de consultanţă în domeniul ospitalităţii Peacock Hotels.
Românii nu se pot servi deocamdată de ospitalitatea lor pentru a face afaceri - aşa cum fac portughezii, elveţienii, indienii sau suedezii, cetăţeni consideraţi de către mai multe clasamente cei mai primitori din lume.
Tourism Review plasează România în topul celor mai ieftine zece ţări din Europa (alături de Bulgaria, Macedonia, Albania şi Polonia), apreciind că ţara noastră este un loc frumos de pelerinaj, "unde poţi dormi ieftin în casele oamenilor, care îţi dau mâncare organică la preţ redus şi te lasă să bei cât poţi apă proaspătă din fântână şi se bucură că îţi place vinul lor făcut în casă". Mărăşoiu este unul dintre puţinii consultanţi din piaţa hotelieră care s-a identificat încă de la început cu industria ospitalităţii, traducând asta prin faptul că se ocupa atât de piaţa hotelieră, dar şi de piaţa de evenimente, de organizarea de incentives, de dezvoltarea turismului rural. Dezvoltarea ospitalităţii ca industrie a însemnat tocmai extrapolarea ospitalităţii românilor, crede Mărăşoiu, deoarece românii au "capacitatea de a se comporta normal, de a comunica fluent şi de a dezvolta şi menţine relaţii umane". Ospitalitatea ca industrie nu s-a dezvoltat însă chiar atât de bine în România şi din cauza faptului că ţara nu a atras tradiţional decât puţini turişti străini, iar turismul intern şi-a pierdut din avânt mai ales odată cu boom-ul economic, care a trimis românii în concediu afară. -

Românul s-a născut poet

Vorba că "românul s-a născut poet" îi aparţine lui Vasile Alecsandri şi marchează, neoficial, apariţia unor generaţii de scriitori care au construit literatura românească. Tendinţa de recunoaştere a scriitorilor români este în creştere, apreciază unanim scriitorii şi criticii intervievaţi de BUSINESS Magazin, şi asta din mai multe motive. Unul ar fi primul Premiu Nobel pentru Literatură câştigat de un scriitor român - anul trecut, de Herta Müller (foto). Până la urmă, cu greu se pot găsi instrumente de măsurare a talentului unui popor, iar premiul Nobel poate fi sau nu un criteriu, după cum spune criticul literar Alex Goldiş. "Nu, nu cred că românii sunt mai talentaţi, dar cred că sunt la fel de talentaţi ca alte popoare care şi-au creat o literatură scrisă destul de târziu şi care au avut nevoie de apariţia unui mare poet pentru a-şi fixa limba literară", crede Matei Vişniec, unul dintre cei mai importanţi dramaturgi contemporani. Vişniec este stabilit în Franţa şi scrie în special în limba franceză, făcând parte dintr-o elită a scriitorilor români care trăiesc şi creează în afara ţării, de cele mai multe ori în altă limbă decât româna. În România nu există scriitori cu carte de muncă, iar în Uniunea Scriitorilor sunt acum 2.400 de membri activi, care trimit anual la Uniune cam 300 de volume originale pentru premii. Numărul de scrieri (între care predomină poezia) e "normal" pentru populaţia României, consideră Horia Gârbea, preşedintele Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti, filială a Uniunii Scriitorilor, însă numărul de amatori în continuă creştere ar putea spune şi altceva despre viitorul literar al României. În plus, internetul devine un concurent serios în exprimarea poetică.

Româncele, cele mai frumoase

"Fetele din România au grijă de felul în care arată, uneori cu prea multă atenţie. Încă de tinere, sunt preocupate de aspectul fizic şi merg în saloane de înfrumuseţare", scrie Peter Finch pe unul din blogurile despre femeile din Europa. Totuşi, românii se află pe penultimul loc într-un studiu realizat în 13 ţări din Europa de Sud-Est în funcţie de câţi bani sunt cheltuiţi anual pe produse cosmetice şi de îngrijire personală. Astfel, româncele alocă 32 de euro anual pentru cosmetice, adică mai puţin de trei euro pe lună, potrivit unor date furnizate de compania L'Oréal. Ca să vedem cât sunt de frumoase româncele, am discutat şi cu chirurgii esteticieni pentru a afla cât de des şi mai ales cât de complexe sunt intervenţiile pe care le suferă. Doctorul Vâlcu Marek susţine că este dificil să estimăm dacă numărul de operaţii estetice din România este mai ridicat decât cel din alte ţări, dar, în opinia sa, 80% dintre românce şi-ar face o operaţie. Dincolo de aceste păreri, statistica ultimilor zece ani arată că în cadrul concursului Miss World, la care participă anual cele mai frumoase femei din ţările lumii, România a obţinut o singură dată o poziţie importantă, respectiv locul doi în 2006, prin sătmăreanca Ioana Boitor (foto). În restul ediţiilor, ţara noastră nu a reuşit să aibă nici măcar o concurentă printre finaliste. "Este normal să-i sară în ochi străinului femeia din România prin simplul fapt că nu e obişnuit cu stilul de aici", conchide sociologul Mircea Kivu, explicând astfel percepţia subiectivă a străinilor, precum Peter din debutul articolului.

Croitorul Europei

România a fost, la un moment dat, cel mai mare croitor al Europei. Era anul 2004, iar textiliştii români produceau haine în lohn pentru aproape toate mărcile celebre din Europa. Nimeni nu era surprins atunci când pe un costum Armani, Versace sau Hugo Boss scria "made in Romania".
Din 2005 însă, exporturile de textile au început să scadă, iar astăzi România este mai degrabă croitoraşul cel viteaz al Europei, care se străduieşte să rămână competitiv, deşi a fost de mult devansat de alte ţări în care se produce mai ieftin şi care nu au fost atât de lovite de criză. Eforturile pe care le fac producătorii locali pentru a recupera terenul pierdut par a fi vânare de vânt, în condiţiile în care supraimpozitarea şi fluctuaţiile cursului valutar reprezintă două piedici uriaşe, din acest punct de vedere. "A fost o perioadă în care România a fost un croitor pentru Europa, însă acum nu mai este cazul. După cum vedem, tendinţa care se conturează din ce în ce mai puternic arată că pentru Europa şi pentru tot restul lumii, croitori sunt şi vor fi ţările cu foarte mulţi locuitori, precum China, pentru că au forţă de muncă ieftină, şi ţările care sunt producătoare de bumbac şi care, implicit, au ţesături mult mai ieftine", spune Gheorghe Căescu, directorul general de la Iaşitex.