Ce scriu France Telecom, Vodafone şi OTE despre piaţa din România în rapoartele către investitori
France Telecom, Vodafone şi OTE - grupurile telecom care deţin
cei mai mari operatori de comunicaţii din România, cu afaceri
anuale cumulate de aproximativ 3 mld. euro - descriu în amănunt, în
rapoartele anuale către investitori, evoluţiile de pe piaţa locală,
adăugând de multe ori şi informaţii sau comentarii care sunt
rareori comunicate de managementul local.
Gigantul France Telecom, proprietarul Orange - cel mai mare
operator telecom local -, publică în raportul său anual pe 2009 mai
multe date despre România decât Vodafone sau OTE. Raportul prezintă
în detaliu evoluţia principalilor indicatori economici, alături de
prognoze pentru anul următor, dar şi piaţa locală de comunicaţii,
inclusiv evoluţia cotelor de piaţă şi a veniturilor pe diferite
categorii de servicii. France Telecom prezintă şi evoluţiile
legislative şi ale cadrului de reglementare, care sunt însoţite
uneori şi de comentarii.
Compania notează, spre exemplu, că Ministerul Comunicaţiilor a
adoptat o strategie de sprijinire a dezvoltării internetului de
mare viteză, însă nu a stabilit şi condiţiile prin care pot fi
accesate ajutoarle.
Notând că economia României a fost puternic afectată de criză în
2009, reprezentanţii France Telecom descriu evoluţiile de pe piaţă
cu neobişnuit de multe amănunte şi referiri la acţiunile rivalilor.
"Numărul de clienţi de pe piaţa de telefonie mobilă a crescut cu
aproximativ 1,3 milioane, aproape întreaga creştere fiind
concentrată în a doua parte a anului. Piaţa a crescut în principal
pe segmentul de cartele preplătite, reducând proporţia abonaţilor
de la 37,1% la 35,4%." Documentul subliniază şi un "război al
preţurilor iniţiat de Cosmote", a cărui agresivitate a afectat
performanţele Orange în primul trimestru din 2009. Compania notează
ulterior că relansarea portofoliului de abonamente al Orange a
ajutat compania să depăşeasă efectele "agresivităţii Cosmote",
respectiv să revină pe creştere şi să recâştige cota de piaţă
pierdută. Precizând că principalul său rival din România este
Vodafone, France Telecom remarcă, pe de altă parte, "implicarea tot
mai mare" a Deutsche Telekom în conducerea Cosmote România.
France Telecom oferă în raport şi detalii despre performanţa
canalelor sale de distribuţie: 64% din achiziţia de clienţi din
2009 a fost realizată indirect - prin parteneri, 3% - prin pagina
web a companiei, iar 36% - direct. Documentul arată şi că în 2009
investiţiile companiei s-au axat pe segmentele aflate în creştere.
Investiţiile în reţeaua 2g au fost împărţite între extinderea
acoperirii în mediul rural şi o mai bună acoperire în mediul urban.
În ce priveşte reţeaua 3G, compania a insistat pe îmbunătăţirea
acoperirii în interiorul clădirilor din mediul urban, pe fondul
creşterii "semnificative" a traficului de pe dispozitive
mobile.
Raportul grupului britanic Vodafone conţine date despre evoluţia
afacerilor sale din România, fără a include însă referiri directe
la competitori sau comentarii amănunţite despre piaţă. "În
România, veniturile din servicii s-au deteriorat pe durata anului
fiscal. Piaţa a continuat să se maturizeze, scăderea venitului
mediu pe utilizator rezultând din deprecierea monedei locale în
faţa euro - tarifele fiind exprimate în euro, în timp ce veniturile
sunt obţinute în lei", potrivit documentului.
Grupul elen OTE pune accent, în raportul său anual, pe acele
segmente care au fost pe creştere pentru companiile sale din
România (Romtelecom şi Cosmote), pe care le pune în contrast cu
scăderile înregistrate de piaţă şi "declinul substanţial" al
economiei. "Preţurile s-au erodat rapid în 2009 în contextul unei
pieţe pe care tarifele erau deja mici", arată raportul OTE. Pieţele
de internet fix şi televiziune prin satelit din România au crescut
cu 26%, respectiv 4%, în timp ce Romtelecom a avansat pe ambele
segmente cu 44, respectiv 43%. "Componentele volatile" de pe piaţa
de telecom, respectiv traficul de voce, sunt cele care au scăzut
imediat anul trecut şi pe telefonie fixă şi pe telefonie mobilă,
relatează reprezentanţii OTE. Telefonia fixă a scăzut "dramatic" în
acest context, scăderea "severă" a veniturilor fiind atenuată prin
promoţii şi noi pachete de produse. Menţionând competiţia
"sălbătică" din România, grupul OTE precizează că strategia
Romtelecom nu este să aibă cel mai bun preţ pentru un singur
serviciu, ci doar pentru pachete de două sau trei servicii.
În ceea ce priveşte evoluţia Cosmote, OTE susţine că operatorul ar
fi câştigat 63% din clienţii noi din 2009 şi precizează că
operatorul a început să migreze spre o reţea bazată pe tehnologia
IP. Raportul, care evită referirile la competitori, notează doar că
în al doilea semestru competiţia de pe piaţă s-a intensificat, cu
oferte "cu mii de minute incluse" în reţea.