Ce scriu France Telecom, Vodafone şi OTE despre piaţa din România în rapoartele către investitori

Autor: Adrian Seceleanu 25.08.2010

France Telecom, Vodafone şi OTE - grupurile telecom care deţin cei mai mari operatori de comunicaţii din România, cu afaceri anuale cumulate de aproximativ 3 mld. euro - descriu în amănunt, în rapoartele anuale către investitori, evoluţiile de pe piaţa locală, adăugând de multe ori şi informaţii sau comentarii care sunt rareori comunicate de managementul local.

Gigantul France Telecom, proprietarul Oran­­ge - cel mai mare operator telecom local -, publică în raportul său anual pe 2009 mai multe date despre România decât Vodafone sau OTE. Raportul prezintă în detaliu evoluţia principalilor indicatori economici, alături de prognoze pentru anul următor, dar şi piaţa locală de comunicaţii, inclusiv evoluţia cotelor de piaţă şi a veniturilor pe diferite categorii de servicii. France Telecom prezintă şi evoluţiile legislative şi ale cadrului de reglementare, care sunt însoţite uneori şi de comentarii.
Compania notează, spre exemplu, că Ministerul Comu­nicaţiilor a adoptat o strategie de sprijinire a dezvoltării internetului de mare viteză, însă nu a stabilit şi condiţiile prin care pot fi accesate ajutoarle.

Notând că economia României a fost puternic afectată de criză în 2009, reprezentanţii France Telecom descriu evoluţiile de pe piaţă cu neobişnuit de multe amănunte şi referiri la acţiunile rivalilor. "Numărul de clienţi de pe piaţa de telefonie mobilă a crescut cu aproximativ 1,3 milioane, aproape întreaga creştere fiind concentrată în a doua parte a anului. Piaţa a crescut în principal pe segmentul de cartele preplătite, reducând proporţia abonaţilor de la 37,1% la 35,4%." Documentul subliniază şi un "război al preţurilor iniţiat de Cosmote", a cărui agresivitate a afectat performanţele Orange în primul trimestru din 2009. Compania notează ulterior că relansarea portofoliului de abonamente al Orange a ajutat compania să depăşeasă efectele "agresivităţii Cosmote", respectiv să revină pe creştere şi să recâştige cota de piaţă pierdută. Precizând că principalul său rival din România este Vodafone, France Telecom remarcă, pe de altă parte, "implicarea tot mai mare" a Deutsche Telekom în conducerea Cosmote România.

France Telecom oferă în raport şi detalii despre performanţa canalelor sale de distribuţie: 64% din achiziţia de clienţi din 2009 a fost realizată indirect - prin parteneri, 3% - prin pagina web a companiei, iar 36% - direct. Documentul arată şi că în 2009 investiţiile companiei s-au axat pe segmentele aflate în creştere. Investiţiile în reţeaua 2g au fost împărţite între extinderea acoperirii în mediul rural şi o mai bună acoperire în mediul urban. În ce priveşte reţeaua 3G, compania a insistat pe îmbunătăţirea acoperirii în interiorul clădirilor din mediul urban, pe fondul creşterii "semnificative" a traficului de pe dispozitive mobile.

Raportul grupului britanic Vodafone conţine date despre evoluţia afacerilor sale din România, fără a include însă referiri directe la competitori sau comentarii amă­nunţite despre piaţă. "În România, veniturile din servicii s-au deteriorat pe durata anului fiscal. Piaţa a continuat să se maturizeze, scăderea venitului mediu pe utilizator rezultând din deprecierea monedei locale în faţa euro - tarifele fiind exprimate în euro, în timp ce veniturile sunt obţinute în lei", potrivit documentului.
Grupul elen OTE pune accent, în raportul său anual, pe acele segmente care au fost pe creştere pentru companiile sale din România (Romtelecom şi Cosmote), pe care le pune în contrast cu scăderile înregistrate de piaţă şi "declinul substanţial" al economiei. "Preţurile s-au erodat rapid în 2009 în contextul unei pieţe pe care tarifele erau deja mici", arată raportul OTE. Pieţele de internet fix şi televiziune prin satelit din România au crescut cu 26%, respectiv 4%, în timp ce Romtelecom a avansat pe ambele segmente cu 44, respectiv 43%. "Componentele volatile" de pe piaţa de telecom, respectiv traficul de voce, sunt cele care au scăzut imediat anul trecut şi pe telefonie fixă şi pe telefonie mobilă, relatează reprezentanţii OTE. Telefonia fixă a scăzut "dramatic" în acest context, scăderea "severă" a veniturilor fiind atenuată prin promoţii şi noi pachete de produse. Menţionând competiţia "sălbătică" din România, grupul OTE precizează că strategia Romtelecom nu este să aibă cel mai bun preţ pentru un singur serviciu, ci doar pentru pachete de două sau trei servicii.
În ceea ce priveşte evoluţia Cosmote, OTE susţine că operatorul ar fi câştigat 63% din clienţii noi din 2009 şi precizează că operatorul a început să migreze spre o reţea bazată pe tehnologia IP. Raportul, care evită referirile la competitori, notează doar că în al doilea semestru competiţia de pe piaţă s-a intensificat, cu oferte "cu mii de minute incluse" în reţea.